۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۴

هنوز عقربه ها ساعت 9 صبح هفتمین روز از تصویب چهارمین قطعنامه تشدید تحریم ها علیه ایران را نشان نداده که اعلام می شود قرارداد 6 فاز باقی مانده پارس جنوبی با پیمانکاران توانمند ایرانی و با حضور رئیس جمهور در عسلویه به امضاء رسید.

آذرجزایری:اگرچه امضای قرارداد این فازها خیلی پیشتر از اینها توسط مسوولان نفتی اعلام شده بود و حتی ریز اسامی پیمانکاران حاضر در این فازها نیز به تکرار در رسانه ها به چاپ رسیده بود اما امضای همزمان این قراردادها در شرایطی که باید منتظر افزایش فشارهای تحریم و قطع روابط بسیاری از کشورها با خود باشیم بیش از پیش امیدبخش بود.البته نگرانی هایی هم وجود دارد.نگرانی هایی که با دقت به اظهارات احمدی نژاد در مراسم امضای این قراردادها نیز محسوس است.نگرانی از نیاز به برخی از قطعات و تجهیزاتی که شاید با وجود تامین منابع مالی این پروژه ها هم بتواند به تولید رسیدن این فازها را به رویا بدل کند.هنوز از خاطرها دور نشده که آمریکایی ها با تحریم یک قطعه سرچاهی، حفاری فازهای 9و10 پارس جنوبی را فلج کردند و اثرات آن هنوز هم پیداست.به طوریکه این دو فاز هنوز هم به بهره برداری نرسیده اند و با وجود دو سال تلاش پی درپی مسوولان برای مهندسی معکوس این قطعه اما هنوز معلوم نیست قطعه تولید شده توسط تولید کننده ایرانی کیفیت لازم را داشته باشد اما امیدهایی وجود دارد که بتوان این دو فاز را تا اواخر امسال وارد مدار تولیدکرد.

با این حال به نظر می رسد پیمانکاران ایرانی نیز برای به تولید رساندن فازهای باقی مانده پارس جنوبی به قطعات و تجهیزاتی نیاز داشته باشند که تکنولوژی تولید آن در کشور وجود ندارد و باید از همین امروز به فکر رفع این مشکلات بود تا شاید 40 ماه دیگر به اتمام رسیدن تمام فازهای پارس جنوبی را جشن بگیریم.

البته تلاش مسوولان نفتی برای ارائه امتیازها و تسهیلات ترغیب کننده به پیمانکاران چون جوایز نقدی برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه و یا جرایم تاخیر می تواند انگیزه ای جدی برای پیمانکاران حاضر در این فازها باشد تا با هر سختی اما این فازها را در موعد مقرر به اجرا برسانند.

قرارداد تاریخی نفت

رئیس جمهور اگرچه در این مراسم تاکید دارد:که اگر نیاز باشد از خارجی ها کمک می گیریم اما در عین حال نیز بر توانمندی ایرانی اصرار می ورزد و معتقد است: توانایی پیمانکاران ایرانی جای نگرانی باقی نگذاشته و به احتمال زیاد این پروژه ها با دست توانمند ایرانی ها و بدون کمک از خارجی ها به سرانجام خواهند رسید.

احمدی نژاد امضای این قراردادها را بزرگترین قرارداد تاریخ صنعت نفت کشور وتحقق آرزوی دیرین ملت ایران می داند و تصریح می کند: اگر برای اجرای قراردادها با شرکت‌ها و طرف‌های داخلی نیاز به تامین منابع خارجی داشته باشیم، آن را از بازارهای جهانی و ملت‌های جهان تامین خواهیم کرد، گرچه در شرایط فعلی نیازی به این کار نداریم.

نگرانی وی زمانی مشهود می شود که برای چندمین بار تاکید می کند : از همه پیمانکاران داخلی می خواهم که دست در دست هم دهند و با انجام حداکثر کار ممکن، پروژه‌های یادشده را به انجام برسانند تا فریاد بلند ما می توانیم به گوش تمام قدرت های سلطه برسد. امیدوارم در آینده کشور دیگر اتفاق نیفتد که به خاطر تامین نیازهایمان دست به سوی افراد پست و فرومایه دراز کنیم و به لطف خدا با تدبیر و استفاده صحیح از منابع و به خدمت گرفتن توانمندی‌های داخلی اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد.

احمدی نژاد در باره رفتار بی ثبات و متغیر شرکت های خارجی در انعقاد قراردادها و اجرای پروژه های پارس جنوبی از راحتی خیال خود در خصوص تامین منابع مالی این پروژه ها گفت و اشاره ای داشت به وقایع چند سال اخیر در خصوص حضور خارجی ها در پارس جنوبی.

به گفته او ، همیشه وفتی قراردادی با خارجی ها می بستیم نگران تامین منابع مالی آن بودیم  چرا که همواره شاهد افزایش یکباره قیمت‌های توافق شده از سوی آنان بودیم اما این نگرانی ها دیگر به پایان رسیده است.

نکته مهم در اظهارات وزیر نفت در این مراسم نیز به تاکید وی بر درآمد ناشی از فروش گاز این میدان پس از توسعه کامل آن بود.

وعده شیرین میرکاظمی

براساس اظهارات سید مسعود میرکاظمی، درآمد حاصل از طرح توسعه پارس جنوبی در آینده بیش از میزان صادرات کنونی نفت کشور خواهد بود و این اتفاق بزرگی است که به زودی محقق می شود.

وزیر نفت در باره اهمیت تولید صیانتی نفت وعده داد: با توجه به اهمیت تولید صیانتی نفت که مورد توجه جدی رئیس جمهوری قرار دارد، بخشی از این میزان تولید گاز، که معادل دست کم روزانه 250 میلیون متر مکعب است در میدان های نفتی (آن دسته از میدان ها که در نیمه دوم عمر خود قرار دارند)، تزریق خواهد شد.

میرکاظمی روز 25 خرداد را یک روز بزرگ برای صنعت نفت کشور خواند و گفت: مطمئن هستیم که با اتکای به توان عملیاتی پیمانکاران ایرانی که حامیان بزرگ صنعت نفت هستند، می توانیم حماسه ای بزرگ خلق کنیم.

جزییات قراردادهای امروز

براساس این گزارش قرارداد طرح توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز و تأمین خوراک پروژه پرشین "ال.ان.جی " با حجم سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با مشارکت شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC)، صدرا و با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) امضا شد.
همچنین طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز با سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با شرکت پتروپارس به امضا رسید؛ قرارداد فاز 19 به جای فازهای 27 و 28 پارس جنوبی به امضا رسید.
‌طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی نیز برای تولید روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار با کنسرسیومی از شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC)، صدرا با مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء امضا شد. بخش خشکی این پروژه را شرکت "سپانیر " اجرا می‌کند.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =