«خبرجنوب» نوشت: مدیرعامل اتحادیه باغداران فارس از اجرای دو طرح برای حمایت از باغداران خبر داد. طرحی که هم به سود باغداران است و هم دست واسطه گران را از محصولات باغی استان تا حدودی کوتاه می کند.

کمال يداللهي اظهار داشت: علي رغم تلاش سازمان جهاد كشاورزي، در فارس براي ميوه هاي تابستانه و زمستانه، صنايع فرآوري بزرگ با توجه به پتانسیل تولید محصولات باغی استان وجود ندارد و تنها يك صنعت فرآوري انار با هدف توليد كنسانتره انار موجود است.
وي با اشاره به توليد 2/3 ميليون تن محصولات باغي در فارس گفت: از اين ميزان بالغ بر بالغ بر یک میلیون تن مركبات است ‌اما متاسفانه صنايع بزرگ توليد آّب ميوه در فارس شكل نگرفته است.
يداللهي با بيان اين كه در حال حاضر به دليل كمبود زيرساخت در استان، باغداران هر ساله ضرر هنگفتي را متقبل مي شوند ادامه داد: در همين تابستان هم، باغداران خسارت زيادي ديده اند و گاهاً ديده شده ميوه هاي توليدي فارس همچون آلو سياه كيلويي 500 تومانی و يا هلوی كيلويي هزار تومانی در گوشه و كنار خيابانها و جاده ها فروش مي رود كه البته واضح است از همين رقم اندك هم بخش عمده اي سهم دلالان مي شود.
وي يادآور شد: در تمامي باغات ميوه هاي هر فصل در يك بازه زماني كوتاه به بار مي نشينند و باغداران به خصوص در تابستان به دليل فسادپذيري ميوه ها و نداشتن امكان ذخیره، سورت و بسته بندی، چاره ای به جز عرضه سریع محصولات خود به بازار ندارند كه اين همزماني در عرضه محصولات به بازار، باعث افت شديد قيمت ها شده و در كنار آن واسطه ها و دلالان نيز به اين افت قيمت دامن مي زنند به گونه اي كه با خودداري از خريد ميوه در موعد مقرر، به بهانه افت كيفيت، اين محصولات را به ثمن بخس خريده و بعد هم خودشان در وانت بار و يا نيسان در حاشیه معابر اقدام به فروش آن به مردم مي كنند.
مدير عامل اتحاديه باغداران فارس با بيان اين كه عمده اين ميوه هايي كه در حاشيه خيابان ها و جاده ها فروخته فروخته مي شود فاقد كيفيت هستند،‌ افزود: به دليل نگهداري نامناسب و عرضه ديرموقع به بازار، این محصولات عمدتاً له و پلاسيده هستند و عمده ميوه هاي درون صندوق ها نامرغوب و تنها لايه اول اين صندوق ها كه در معرض ديد مشتري قرار دارد تازه هستند و مردم بعد از بردن اين ميوه ها به منزل، متوجه كلاه گشادي كه بر سرشان رفته، مي شوند.
وي با اشاره به اقدامات اتحاديه باغداران فارس با همكاري سازمان جهاد كشاورزي استان براي پايان دادن به اين وضعيت گفت: دو طرح فوري در دستور كار قرار دارد. در طرح اول با تسهيلات اعطايي كه به كشاورزان با حمايت سازمان جهاد كشاورزي فارس پرداخت مي شود، سردخانه هاي كانتينردار كوچك مقياس در باغات احداث مي شود و باغداران اين امكان را پيدا خواهند كرد كه با ذخيره توليدات خود در این سردخانه ها، آن را در زماني كه بازار كشش لازم دارد عرضه كنند و به اين نحو جلوي عرضه میوه و محصولات کشاورزی، بيش از حد نياز بازار جلوگيري می نمایند.
يداللهي ادامه داد: در طرح دوم در سپيدان به عنوان شهرستان پايلوت، ماشین آلات و دستگاه هايي كه قيمت چنداني ندارند در اختيار هر خانوار روستايي قرار داده مي شود تا آن ها بتوانند از ميوه هاي درجه دو و سه، چیپس میوه كه يك كالاي لوكس و با ارزش افزوده بالا است توليد كنند و با استفاده از ظرفيت يك شركت پشتيبان اين محصولات به بازار عرضه شود.
وي با يادآوري قيمت 40هزار تا 120 هزار توماني هر كيلو چیپس میوه در بازار گفت: شايد اقدامات اين چنيني سرمايه گذاران را متوجه سوددهي بالاي اين چنين فرآورده هايي كرده و آن ها را به سرمايه گذاري براي راه اندازي واحدهاي صنعتي بزرگ در اين زمينه ترغيب نمايد.
يداللهي تصريح كرد: متاسفانه با شیوه فعلی فروش ميوه ها به ارزان ترين و بدترين شكل، هم باغدار ضرر مي كند و هم آبي كه جزو ثروت هاي ملي است و صرف توليد اين محصولات مي شود، هيچ ارزش افزوده اي براي استان و كشور نخواهد داشت.
مديرعامل اتحاديه باغداران فارس با بيان اينكه راه اندازي بازارچه هاي عرضه مستقيم ميوه و تره بار در سطح شهر نيز مي تواند در جلوگيري از ادامه اين وضعيت موثر باشد افزود: تا سال 94، اين اتحاديه 20 بازارچه متعلق به سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز را در سطح این شهر به صورت رایگان در اختيار داشت که از طریق آن باغداران اقدام به عرضه تولیدات خود به طور مستقیم می کردند این در حالی است که در سال 95 و 96 این بازارچه ها از اختیار ما خارج شد و اميدوارم با حمايت شهرداري بتوانيم اين بازارچه ها را دوباره احياء‌ نماييم.
وي با اشاره به اين كه راه اندازي سردخانه و نيز صنايع تبديلي همچون آب ميوه، چیپس میوه، ‌ميوه هاي خشك، توليد لواشك و ... مي تواند ارزش افزوده توليدات كشاورزي فارس را چندين برابر كند، ‌ادامه داد: فارس از اين صنايع محروم است و اين در حالي است كه صنايع مذكور در استان هايي كه توليدات باغی چنداني ندارند راه اندازي شده و سود زيادي را براي سرمايه گذاران آن دارد.
یداللهی با تاكيد بر اين كه حمايت از توليدات فارس نيازمند همكاري هاي فرا دستگاهي است افزود: مثلاً شايد به نظر برسد سازماني همچون آموزش و پرورش نقشي در اين زمينه ندارد، اين در حالي است كه همين سازمان مي تواند با ايجاد امكان عرضه ميوه در مدارس و الزام بوفه مدارس به عرضه میوه های تازه، هم از توليدات كشاورزي استان فارس حمايت كند و هم با جايگزيني آن به جاي چيپس و پفك، سطح سلامت دانش آموزان را بالا ببرد.
وي ادامه داد: ادارات فارس هم به همين منوال مي توانند ياري دهندگان كشاورزان باشند. گذاشتن چاي نپتون توليدي سپيدان در ميز مديران استان و يا استفاده از كشمش و قصب و خرما به جاي قند در ادارات نيز مي تواند تاثير زيادي در اين زمينه داشته باشد.

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =