مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه بخش اعظم گرد و غبارهای موجود در جو استان اصفهان دارای منشاء داخلی است، افزود: دشت «ریگ جن» در استان سمنان و «دریاچه نمک» در استان قم از دیگر کانون‌های بحرانی گرد و غبار برای استان اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید بیجندی با اشاره به پدیده گرد و غبار در استان اصفهان اظهار داشت: ذرات گرد و غبار کمتر از پنج میکرون است که توسط باد به صورت معلق، جهشی و خزشی جابجا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه الگوهای جوی از دلایل اصلی بروز پدیده گرد و غبار است، افزود: منشاء گرد و غبارهای ۲۱ تا ۲۳ تیر ماه تغییر الگوهای جوی در شمال کشور بوده که با ورود هوای سرد و نفوذ به لایه های میانی و وزش باد در محور غرب به سمت شرق گرد و غبار را در فصل گرما به ویژه در مناطق شمال، شرق و شمال شرق به وجود آمد و ادامه این امر تابع الگوهای جوی است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تنها دستگاهی که در طول سال و هر ساعت یکبار پدیده دید افقی را بررسی می کند، سازمان هواشناسی است، تصریح کرد: از این رو می توان با استفاده از گزارشات این سازمان برنامه‌ریزی بهتری برای مدیریت حوادث و رویدادهای جوی احتمالی داشته باشیم.

«ریگ جن» و «دریاچه نمک» از کانون‌های بحرانی گرد و غبار برای اصفهان است

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش اعظم گرد و غبارهای موجود در جو استان اصفهان دارای منشاء داخلی است، افزود: همچنین دشت «ریگ جن» در استان سمنان و «دریاچه نمک» در استان قم از دیگر کانون‌های بحرانی گرد و غبار برای استان اصفهان است.

بیجندی با تاکید بر اینکه در آخرین بررسی‌های صورت گرفته و همچنین نتایج نشستی که با مدیران استان‌های قم، سمنان، مرکزی و اصفهان داشته‌ایم ۴۲ درصد از مالکیت سیاسی و جغرافیایی دریاچه نمک قم از آنِ استان اصفهان است، اضافه کرد: باید باور داشته باشیم که چنانچه به این دریاچه توجهی نشود ابتدا شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز که در سیبل گرد و غبار ناشی از این کانون بحرانی هستند آسیب می‌بینند و در مرحله بعد نیز دیگر شهرستان‌های استان درگیر خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز یکی از نقاط پر بحث در حوزه گرد و غبار در استان اصفهان دریاچه نمک است، تصریح کرد: دولت باید همان برنامه‌ریزی که برای دریاچه ارومیه لحاظ کرد را در دریاچه نمک نیز پیاده کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۸۸ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان اصفهان که معادل ۵۹ درصد از اراضی بیابانی است را کانون‌های بحرانی گرد و غبار تشکیل می‌دهد، افزود: در این استان شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، نطنز و خور و بیابانک از نقاط بحرانی گرد و غبار است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از واژه مقابله با پدیده‌های طبیعی اشتباه است، افزود: هیچ کس نمی‌تواند با قدرت مقدس الهی مقابله کند و از این باید در خصوص این پدیده‌ها سازگاری داشته باشیم و با مدیریت صحیح آسیب‌های این پدیده ‌ها را کاهش دهیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه تعداد دفعات ایجاد پدیده گرد و غبار قابل پیش‌بینی نیست، گفت: این پدیده تابع الگوهای جوی است.

در سال ۹۵ تمام استان اصفهان درگیر گرد و غبار بوده است

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ تمام استان اصفهان درگیر گرد و غبار بوده است، افزود: در این بازه زمانی تنها پنج درصد از استان درگیر این پدیده نبود این در حالی است که در سال ۹۶ در وضعیت بهتری به سر می ‌بریم هر چند اکثر استان درگیر پدیده گرد و غبار بین یک تا ۱۲ روز بوده‌اند اما شدت زیادی را نداشتیم.

بیجندی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان‌های شمال استان با کاهش دید افقی با توجه به پدیده گرد و غبار روبرو است، اضافه کرد: در کنار این پدیده توسعه خشکسالی نیز پدیده خطرناکی است که استان اصفهان را تهدید می‌کند.

بیشتر نواحی استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است

وی با بیان اینکه بیشتر نواحی استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است، ابراز داشت: در کنار این امر سمنان نیز درگیر خشکسالی شدید است که آسیب‌های جدی آن در اصفهان نیز تاثیرات بسزایی خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه در دوره ۸۴ ماهه خشکسالی شدید در مناطق شرق وشمال استان اصفهان مشاهده می‌شود، اضافه کرد: باید در این خصوص برنامه ریزی جدی باید صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی استان اصفهان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نیز وضعیت گرد و غبار استان اصفهان را رصد می‌کند، گفت: این رصد در بازه‌های زمانی کوتاه مدت گزارش می شود و به دنبال گزارشات ماهواره‌ای اطلاعیه‌های هواشناسی نیز صادر می‌شود.

برای راه‌اندازی هر مرکز پیش‌بینی گرد و غبار نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم

بیجندی با اشاره به اینکه راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی گرد و غبار با توجه به بحرانی بوده ناحیه شمالی در شهرستان‌های این منطقه در دستور کار است، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که راه‌اندازی هر مرکز نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است که در حال رایزنی برای تامین این بودجه هستیم.

وی با بیان اینکه اداره کل هواشناسی استان اصفهان در خصوص پدیده گرد و غبار روزهای ۲۱ تا ۲۳ تیر ماه اطلاعیه‌ای را صادر کرد، افزود: این اطلاعیه به همه دستگاه‌های ذی ربط اعلام شد واز طریق رسانه‌ها نیز اطلاع رسانی لازم صورت گرفت.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =