۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

زهرا بهرامی در تازه‌ترین نمایشگاه آثار خود با عنوان «خط بافته‌هایی از جنس خیال» به سراغ نقش‌های فراموش شده گلیم سنتی ایران رفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه آثار زهرا بهرامی با عنوان «خط بافته‌هایی از جنس خیال» این روزها در گالری مژده در حال برگزاری است.

مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده معتقد است این نمایشگاه دو وجه تمایز دارد: «نخست اینکه از منظر ارائه زیبایی شناسی تصویری در نقاشی خط حرف تازه‌ای با خود آورده است و دیگر اینکه یک بانوی هنرمند خوشنویس که در نقاشیخط هم صاحب قریحه است خود را به بهترین شکل معرفی کرده است، ما در این عرصه هنرمندان زن توانمندی داریم که در سایه مردان هنرمند مانده‌اند و باید رسانه‌ها آنها را به جامعه معرفی کنند.»

زهرا بهرامی در این نمایشگاه 18 اثر با قطع 90 * 90 ارائه کرده که همه با تکنیک مرکب، اکریلیک و ترکیب مواد روی بوم پدید آمده و نقوش و فرم‌های زیبا و فراموش شده گلیم بافی کهن در آنها بازآفرینی شده است.

این هنرمند که پیشینه هنر خوشنویسی را در کارنامه خود دارد، توانسته با استفاده از پتانسیل‌های خط و قرابت فرم آن‌ها با نقوش ایرانی، گلیم بافی را تداعی کند. او در این میان به گونه‎ای عمل کرده که هر اثر به صورت مجزا هم اصالتی به واسطه عناصر خطی داشته باشد و هم در قالب یک نقش مورد استفاده در سنت گلیم بافی به نمایش در بیاید.

او در این آثار بیشتر به نقوش مورد استفاده در میان زنان ایل قشقایی و بافته‌های هنرمندان جنوب کشور توجه داشته و به این واسطه نوع رنگ‌ها و خطوطی که به کار برده به شدت تحت تاثیر رنگ‌ها و نقوش این نوع گلیم‌هاست.

بهرامی توانسته رابطه فرمی را میان خطوط و نقوش گلیم‌ها بیابد و با در هم تنیدن این دو عنصر با یکدیگر هم ساختار نقاشیخط را رعایت کند و هم نمایی از گلیم بافته را در چشم مخاطب بنمایاند. در یک تصویر کلی هنرمند تجربه‌ای بالاتر از ترکیب نقوش و حروف را به بیننده ارائه می‌کند.

زهرا بهرامی درباره علت انتخاب نقش گلیم در آثارش گفت: «من همواره علاقه بسیاری به بافت گلیم و قالی داشتم اما هیچ‌گاه فرصت این را پیدا نکردم که در این زمینه فعالیت کنم. بر اساس فضای تجربه‌های گذشته‌ام در حوزه نقاشی‌خط، تصمیم گرفتم از نمادها و نقوش گلیم در فضای نقاشیخط بهره ببرم و در آثارم به گونه‌ای عمل کنم که همزمان هم بُعد خط را پوشش بدهد و هم تصویری از بافت‌های گلیم را به دست آورد.»

او که قصد داشته شکلی تمثیلی از گلیم ارائه کند و معتقد است حروف نباید وجهی قالب در نقاشی هایش پیدا کنند. گفت: «من به علت شکل تمثیلی گلیم و عدم استفاده از وجهه قالب حروف از نقوش ریز در آثارم استفاده کردم و تلاش کردم تا چیدمان حروف در هر تابلویی به نوعی جنس گره در قالی و گلیم‌ها را القا کند. البته بیشتر با این کار تلاش کردم که حس مواجه با یک گلیم را در مخاطب ایجاد کنم.»

بهرامی ادامه داد: «تفاوت‌هایی میان نقوش قالی و گلیم وجود دارد و من گلیم را به این دلیل به عنوان بستر نقوش آثارم انتخاب کردم، چون که قدیمی‌تر از قالی است و در واقع جزو اولین صنایع دستی ایرانیان است که متاسفانه هیچ‌گاه به عنوان یک هنر به آن پرداخته نشده است.از سویی گلیم همواره به دست زنان بافته می‌شود و یکی از هنرهای متداول در میان عشایر است که با حداقل امکانات خلق می‌شود. این افراد اگرچه زمینه تحصیلات آکادمیک ندارند اما طرح و فرم را به خوبی می‌شناسند و بسیار جلوتر از یک هنرمند شهری که شاید با همه تحصیلات آکادمیک‌اش کار می‌کند، جسارت خلق چنین آثاری را دارند.»

این هنرمند با گلایه از اینکه این روزها نقوش شهری کم کم جایگزین طرح های قدیمی گلیم بافی شده‌اند، افزود: «متاسفانه رسومی که در حاشیه گلیم‌بافی وجود داشته کم کم دارد به فراموشی سپرده می‌شود و الان به دلیل استقبال کمی که از این هنر می‌شود، سفارش‌ها، بیشتر سفارش‌هایی با نقوش شهری است و کمتر آن شکل تصویرهای بکر در گلیم‌ها عرضه می‌شود.»

زهرا بهرامی متولد 1361، نمایشگاه‌های متعددی در جاکارتا اندونزی، مسکو و داغستان روسیه و گالری‌های معتبر داخلی داشته است. او رتبه اول جشنواره سراسری کوثر در رشته نقاشیخط را در سال 1392 و برگزیده شدن در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم....را در کارنامه خود دارد.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =