نماینده مردم تبریز در مجلس، سیستم دولتی حاکم بر کشور را بیمار و "به شدت تمرکزگرایانه" می داند و در پاسخ به اینکه عملکرد استاندار آذربایجان شرقی را چگونه ارزیابی می کنید، می گوید: در چنین فضایی چگونه می توان عملکرد استانداران را سنجید و از آنان انتظار توفیق داشت؟!

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین، در پاسخ به اینکه عملکرد استاندار آذربایجان شرقی طی چهارسال گذشته را چگونه ارزیابی می کند می گوید: اگر منصف باشیم، باید اذعان داشت که نمی توان معیاری برای ارزیابی عملکرد استانداران در کشور تعیین کرد.

این نماینده ی اصولگرای مجلس، با اشاره به برخی شاخص ها برای توفیق یک مدیر ارشد در استان اضافه می کند: با بررسی مواردی مانند اینکه چه میزان اعتبار برای استان پیش بینی شده، چه میزان از بودجه ی مذکور تخصیص یافته و نیز اختیارات مدیر در چه حد و حدود بوده، می توان تصویری کلی از عملکرد استاندار را به دست آورد.

سعیدی در بخش اعتبارات و منابع با بیان اینکه اوضاع اقتصادی در سراسر کشور به دلیل گرفتاری های زیاد چندان مساعد نبود، می گوید: پرواضح است که همان اعتبارات محدود پیش بینی شده برای آذربایجان شرقی نیز طی چهار سال گذشته به طور تمام و کمال تخصیص پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه توان مدیریتی در آذربایجان شرقی از ظرفیت های بالایی برخوردار است اعتقاد دارد که اگر منابع مالی بصورت کامل تخصیص پیدا می کرد، توفیقاتی بیشتر از آنچه امروز شهد هستیم نصیب استان می شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه ی تشریح معیارهای سنجش عملکرد استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان می کند: با اینکه در اسناد بالادستی کشور بر لزوم تمرکز زدایی تاکید شده است اما سیستم دولتی ما بشدت بیمار و تمرکزگرایانه بوده و همین عامل باعث شده استانداران اختیاری نداشته باشند که انتظار توفیق هم از آنها داشته باشیم!

" مدیران استانی گاهی حتی یک لیوان آب خوردن را هم باید در انتظار مجوز وزارتخانه ی متبوع خود بمانند؛ با این وضع چگونه می توان انتظار معجزه داشت؟!" وی این جمله را می گوید و می گوید: برای رفع موانع تولید در استان شورا تشکیل می دهند. همه را جمع می کنند و یکسری تصمیماتی می گیرند ولی وقتی پای عملیاتی کردن آن می رسد، بانک ها حرف کسی را گوش نمی دهند و دستور استاندار هم خریداری ندارد!

وی همچنین به بروز مشکلات دیگر بر سر راه سرمایه گذاری های خصوصی اشاره کرده و می گوید: یکی آمده و با مجوزهای استانی، دو میلیارد تومان در هشترود سرمایه گذاری کرده تا پالایشگاه بزند ولی حالا محیط زیست می گوید باید 500 متر عقب بکشی! مگر چنین چیزی می شود؟!

به گفته سعیدی، وقتی مشابه چنین مشکلاتی باید به تهران ارجاع یافته و سرمایه گذار خصوصی برای تصویب آن در شورای مربوطه، باید سالها در انتظار باشد، معلوم است که دیگر جرات نمی کند به پروژه های سرمایه گذاری ورود کند!

این نماینده مجلس با بیان اینکه وضعیت برخی شوراهای عالی در وزارتخانه ها بسیار نابسامان است می گوید: گاهی تشکیل یک شورا برای تصویب یک طرح در فلان استان یک و نیم سال طول می کشد؛ با این اوضاع چه انتظاری می توان از مدیران استانی داشت؟!

وی با بیان اینکه این مشکلات مربوط به دوسلت اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالی نیست خاطرنشان می کند: سیستم اداری ما بیمار است و هر دولتی که می آید در این گرداب گرفتار می شود مگر اینکه یکی پیدا شود و جرات اصلاح داشته باشد.

سعیدی با بیان اینکه وزارتخانه های دولتی تمام اختیارات را در چمبره ی خود نگه داشته اند ادامه می دهد: در کجای دنیای مدرن یک مدیر استانی مجبور است برای یک پرونده ی معمولی 10 بار بین شهر خود و پایتخت در رفت و آمد باشد؛ آنهم معلوم نیست درست بشود یا نشود!

وی با تاکید بر اینکه دولت بخش عمده ی اختیارات خود را به استانداران واگذار کند می گوید: یک ضرب المثل ترکی می گوید: چه گوشتی داده اید که آبگوشت هم بخواهید؟! وقتی نه منابع مالی داده اید نه اختیارات، چگونه از استانداران انتظار دارید عملکرد مناسبی هم داشته باشند؟!

نماینده ی اصولگرای مجلس در عین حال اعتقاد دارد با توجه به تمام محدودیت های موجود، عملکرد دولت در حوزه هایی مانند صنعت، کشاورزی و عرصه های علمی در آذربایجان شرقی قابل دفاع بوده است می گوید: تنها مشکل موجود در حوزه ی صنعت استان، موضوع ماشین سازی تبریز است که در این باره بطور مفصل سخن خواهم گفت...

------------------------------------------

گفتگو: مهرداد خوشکارمقدم

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =