آموزش های مدارس باید فراتر از سواد سنتی باشد / ضرورت آموزش مهارت ها ی زندگی و اجتماعی

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموش و پرورش لرستان مدارس را قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت : مدارس باید فراتر از سواد خواندن و نوشتن ، سواد رسانه ای ، دینی و مذهبی ، زیست محیطی ، فناوری ،سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی را هم به فراگیران آموزش دهند و آنها را برای زندگی اثر بخش و کارآمد آماده کنند .

به گزارش خبرآنلاین لرستان، خیراله خیرایی نقش معلم را در این آموزش نوین و حیاتی مهم و تاثیر گذار برشمرد و گفت : باید تلاش شود تا معلم با آرامش خیال و فراغ بال در کلاس درس حاضر شده و بدون دغدغه و نگرانی از وضعیت اقتصادی و معاش خود در این عرصه گام بردارد . وی خاطر نشان کرد : در نگاه سنتی مفهوم سوادبه معنی خواندن ونوشتن است وماکسی راکه خواندن ونوشتن وتاحدودی حساب کردن می داندباسوادمی دانیم ولی باتوجه به پیچیدگی مسائل زندگی بشردراواخرقرن بیستم ودرآستانه قرن بیست ویکم در تعریف جهانی از سوادتجدیدنظرشده وسوادبه مجموعه ای ازقابلیت هاوتوانایی هااطلاق شده که فرد را برای زندگی مطلوب فردی واجتماعی آماده می کند .

خیرایی تصریح کرد : بااین نگاه نوین به سوادمفهوم جدیدی درسرلوحه برنامه های تعلیم وتربیت کشورهای مختلف قرارگرفت که سواد زیست محیطی، بهداشتی ،دینی ومذهبی،فرهنگی،هنری؛فناوری،علمی،اقتصادی، سیاسی واجتماعی را در برگرفت . وی بر این نکته تاکید کرد که جهانی شدن علم می طلبد تا کشورهای مختلف با دیدگاهی جهانی آموزش های خود را بر دانایی و توانایی فراگیران متمرکز کنندو افزود : برنامه ریزان درسی نیز درتالیف کتب درسی ومجموعه فعالیت های مرتبط بافرآیندهای یاددهی ویادگیری باید به این قابلیت هاتوجه جدی کنندومدارس نیزبه عنوان قلب تپنده نظام تعلیم وتربیت باید برنامه های آموزشی وپرورشی خودرابرمحورهای انواع قابلیت وسوادبادیدگاههای جهانی ، ملی وبومی متمرکزکنند .

وی حاصل و نتیجه این عمل را تربیت شهروندانی مطلوب ودارای مهارت برای زندگی در جامعه پیچیده امروزی عنوان کرد و گفت: درصورت تمرکزبراین نوع فرایند آموزشی می توان درکوتاه مدت ازتخریب محیط زیست جلوگیری نمود،مصرف حامل های انرژی شامل آب،برق،گازرادرخانه ومدرسه بهینه کرد،سلامت جسمانی دانش آموزان راارتقاداد،ارزش های مذهبی واخلاقی رادرونی نمود وتولیددانش رادرابعادمختلف درمدارس توسعه داد.

خیرایی در پایان سخنان خود افزود : در یک نگاه کلی می توان گفت تعلیم وتربیت باید بر4ستون شامل یادگیری برای زیستن ،یادگیری برای باهم زیستن ،یادگیری چگونه یادگرفتن ویادگیری برای عمل کردن استوارباشد.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =