ایرنا نوشت: استاد حوزه و دانشگاه گفت: نباید به سراغ ایمان مردم رفت بلکه باید به سراغ رفتار آنها برویم، چرا که هرکس هر طور رفتار کند بر اساس آن نگرش خود را تنظیم می کند و این در روانشناسی نیز ثابت شده است.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان روز جمعه در همایش طلایه داران هدایت مبلغان اعزامی در ماه های محرم و صفر در مشهد افزود: مخاطبان را باید با ایمان فرض کرد و آنها را به تقوا دعوت کرد و رسالت اصلی مبلغ برطرف کردن این ذهنیت است که تقوا پیشه کردن را سخت می انگارد.

وی ادامه داد: باید ضریب تقوا را در جامعه بالا ببریم. در قرآن کریم 13 مرتبه توصیه به ایمان شده که 11 مرتبه آن خطاب به مومنان است و ایمان یک بحث سیاسی است.

وی افزود: همه کارهای پیامبر(ص) سیاسی بود و طلبه ای که سیاسی حرف نزند دین ندارد و ما باید اسلام سیاسی را جا بیاندازیم.

وی اظهار کرد: در حوزه بعضا درس هایی می خوانیم که مصرف بیرونی ندارد، به عنوان نمونه در مورد علم کلام حدود 10 سال درس می خوانیم که در طول عمر خود ممکن است 10 دقیقه هم درگیر علم کلام نشویم و یک درصد هم در جامعه مصرف ندارد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه علم حوزویان در مخاطب شناسی ضعیف است، افزود: امام صادق(ع) گفتند که اگر مردم می دانستند چگونه آفریده شده اند هیچ کسی را سرزنش نمی کردند.

وی گفت: هر روحانی باید یک روان شناس و مخاطب شناس باشد. انواع انسانها را باید بشناسیم یا انواع انگیزه های بی حجابی را که مهمترین آن احساس نیاز به احترام است را در نظر بگیریم در حالی که بسیاری از مواعظ ما حکم سرزنش را دارد و ما باید کاری کنیم که مخاطب نپرد.

29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =