«خبرجنوب» نوشت: چند سالی است بازار جراحی های زیبایی در کشور داغ شده تا جایی که امروز این جراحی ها به بخشی از معضلات اجتماعی تبدیل شده اند.

بسیاری از افراد در رده های سنی مختلف با صرف هزینه های کلان برای زیباتر شدن به آب و آتش می زنند و به انواع جراحی های زیبایی تن می دهند. از هزینه های مالی این گونه عمل ها که بگذریم با نگاهی پیچیده تر به آسیب های اجتماعی آن خواهیم رسید به طوری که هر چقدر نارضایتی از عمل های زیبایی بیشتر باشد میزان اختلالات و آسیب های روانی افراد نیز بیشتر می شود. اصولا انسان به زیبایی علاقه دارد اما دستیابی به این میل به هر قیمت بدون در نظر گرفتن عواقب آن منطقی نیست.
دکتر علی اکبر محمدی، متخصص جراحي و زیبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت وگو با «خبر جنوب» به آمار بالای متقاضیان عمل های زیبایی در کشور بویژه شهر شیراز اشاره می کند و می گوید میزان اختلالات و آسیب های روانی در میان برخی متقاضیان جراحی زیبایی بیشتر از افراد عادی است.
محمدی می گوید جراحي هاي زيبايي از نظر علمي به جراحي هايي گفته مي شود كه فرد به دلایلی ايرادي در صورت يا بدن خود داشته باشد و براي رفع آن اقدام كند. او معتقد است اگر عمل هاي زيبايي به صورت اصولي انجام شود و ايرادات اصلي برطرف گردد انتخاب بيمار، صحيح و انتظارات او منطقي بوده و عمل ضرورت داشته است. به باور این متخصص جراحی و زیبایی اگر بیمار قبل از عمل زيبايي با ايرادات چهره خود مشكل داشته قطعا بعد از عمل، مشكلات روحي او نيز رفع مي گردد و مسئله اي ايجاد نمي شود اما گاهی افرادی به دلايل مختلف دچار معضلات روحي و اجتماعي می شوند و در بدن و چهره خود ايرادي متصور می شوند در حالی که ایراد، عمده و اساسی نیست. محمدی تاکید می کند که اين افراد معمولا مسیر را اشتباه می روند و به جای مراجعه به روانشناس برای حل مشکلات روحی خود به جراحی های زیبایی تن می دهند.
به باور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اين دسته از افراد معمولا خودشان هم نمي دانند به دنبال چه هستند و فکر می کنند با عمل زيبايي از معضلات اجتماعي نجات می یابند در حالی که گاهي نیز نارضايتي بعد از عمل به اين مشكلات دامن مي زند و مشكلات روحي و اجتماعي آنها بیشتر می شود.
محمدی بر این باور است برخی افرادی که برای عملهای زیبایی مراجعه می کنند به ایرادات و مشکلات ظاهری كه در بدنشان وجود ندارد اشتغال ذهني دارند.
او می گوید پزشكي كه قرار است اين دسته از افراد را عمل كند بايد هوشيار باشد و آنها را از انجام عمل منصرف کند اما در کل اگر انتخاب، صحيح و عمل، ضروري باشد اشكالي ندارد و در برخي موارد نيز كمك كننده است.
این متخصص جراحي و زیبایی تاکید می کند که پزشك بايد تخصص كافي داشته باشد تا عمل هاي زيبايي غيرضروري را از عمل های زیبایی ضروری تفكيك كند. محمدی می گوید در بسیاری موارد جراحي هاي زيبايي در شيراز در مراكز خصوصي و تعداد قابل توجهي نیز توسط افرادي كه فاقد تخصص لازم هستند انجام مي شود که این امر می تواند عواقب سنگینی برای بیمار داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید می کند که در جراحي هاي زيبايي مانند هر جراحي ديگر مخاطرات مربوط به بيهوشي، برش جراحي و عوارض زخم، بيمار را تهديد مي كند. این پزشک متخصص معتقد است براي كاهش عواقب جراحي هاي زيبايي، اولين قدم آگاه كردن مردم است و اینکه انجام هر كاري به وسيله عمل جراحي امكان پذير نيست.
به باور او برخی ایرادات بدن كه با نسبت ها و شرايط استاندارد فاصله داشته باشد تا حدي با روش جراحي قابل اصلاح است اما هر كسي نمي تواند هر تغييري در بدن خود ايجاد كند در حالي كه شرايط اوليه نيز شرايط نرمال و طبيعي است.
این استاد دانشگاه مراجعه به افراد متخصص و باتجربه را گام دوم می داند و می گوید نه تنها در كشور ما بلكه در همه دنيا افرادی كه تحصيلات و تجربه كافي در زمینه جراحیهای زیبایی ندارند، عوارض این نوع عمل ها را افزایش
داده اند. او تاکید می کند که تعداد زیادی به دليل افراط در انجام عمل هاي جراحي و عدم آگاهی پزشک دچار عوارض فاجعه باري شده اند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =