یک کارشناس بورس می گوید:« با وجودی که در دو الی سه ماه اخیر بورس رشد داشته، اما متاسفانه حجم معاملات افزایش چندانی نداشته است.»

علیرضا کدیور کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه با اقدامات سال های اخیر در بازار سهام گفت:« در بورس یک سری دستورالعمل هایی وجود دارد، مانند دستورالعمل های انتشار اطلاعات توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس که بسته به شرکت ها موضوع فعالیتشان که چیست، در چه صنعتی هستند و چه ویژگی هایی از نظر مالی دارند یک سری ضرب العجل هایی تعیین شده و اطلاعاتی که از سازمان بورس مشخص شده را شرکت ها باید اعلام کنند. این دستورالعمل در گذشته نیز بوده و حال دستورالعمل افشا و انتشار اطلاعات در چندسال گذشته بازنگری شده است. به هیمن ترتیب، در جهت اینکه این اطلاعات سریع تر و به لحظه در اختیار فعالان بازار و سرمایه گذاران قرار بگیرد تغییراتی در آن انجام شده است.» 

او ادامه داد:« به طور مثال یکی از تغییراتی که حدود یک سال گذشته رخ داد این بود که شرکت ها مجبور شدند گزارش فعالیت ماهانه خود را منتشر کنند،در حالی که تا قبل از آن تنها شرکت های سرمایه گذاری گزارش فعالیت ماهانه می دادند، اما در حال حاضر شرکت های تولیدی و بقیه شرکت های غیر از سرمایه گذاری نیز مجبور شدند که گزارش فعالیت ماهانه خود را منتشر کنند علاوه بر آن سه ماهه، شش ماهه و دوازده ماه را نیز منتشر می کنند.»

کدیور بیان کرد:«دستورالعمل دیگر که چند روز از اجرا آن می گذرد،دستورالعمل نحوه توقف و بازگشایی نمادها است.این  دستورالعمل لزوما ربطی به شفافیت ندارد، اما باعث می شود دوره توقف نمادها کوتاه تر شود و باعث می شود نقدشوندگی سهام افزایش پیدا کند.» 

شبیه‌سازی از کشورهای دیگر

او اظهار کرد:« نکته حائز اهمیت این است که ما درواقع بازار سهامی را ایجاد کردیم که در آن سهام را داد و ستد می کنیم. واقعیت داستان این است که داریم از تجربه سایر کشورهایی که در این حوزه قبل از ما فعال بودند، استفاده می کنیم. قدمت بازار سهام و بورس در آن ها پیش از راه اندازی ما بر می گردد. ما از این کشورها بازار سهام را گرفتیم و راه اندازی کردیم.»

کدیور افزود:«با توجه به یک سری محدودیت ها که به لحاظ شرع داریم ممکن است از برخی ابزار ها نتوانیم استفاده کنیم یا با محدودیت رو به رو شویم؛ ولی کلیت بحث بازار سهام را از کشورهای توسعه یافته گرفتیم. قاعدتا به همین ترتیب می توانیم از همان شیوه هایی که کشورها بعد از چندین سال صحیح و خطا به آن رسیدن استفاده کنیم.می توانیم از آن ها مطالعه کنیم و آن را هم باتوجه به محدودیت های شرعی شبیه سازی در کشور کنیم.»

به گفته وی بهتر است از این کشورها آموزش ببینیم؛هرچند کمی دیر عمل است و باید برای شبیه سازی عجله کرد،اما باید عجله کرد.

سودآوری شرکتها در ۶ ماه دوم سال

کدیور اظهار داشت:«بیش از نیمی از ارزش بورس ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم شرکت هایی تشکیل می دهند که تولیدکننده مواد و محصولات خام هستند، مانندشرکت معدنی، فلزی و پتروشیمی و این دسته شرکت ها و دو عامل اصلی سودآوری آن ها را افزایش می دهد. یکی قیمت جهانی آن مواد و دیگری نرخ ارز است.»

او ادامه داد:« با توجه به اینکه این دو عامل الان نسبت به شش ماه ابتدای سال یک رشد قابل توجهی را داشتند، انتظار می رود که این دسته شرکت ها سودآوریشان در نیمه دوم امسال خیلی بیشتر از اول سال باشد. تنها نکته ای که وجود دارد این است که نباید برآیند قیمت جهانی این مواد و قیمت ارز کاهش پیدا کند.»

این کارشناس بورس گفت:« بخش عمده رشد بورس به واسطه قیمت جهانی سنگ آهن، مس، فولاد و محصولات پتروشیمی و نفت بوده است. در ابتدای امسال نرخ ارز حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده در حالی که در حال حاضر نرخ ارز بالای ۴ هزار تومان است. تاثیر این دسته شرکت ها در شاخص بورس موجب شده بورس افزایش پیدا کند.»

کدیور عنوان کرد:«علی رغم اینکه رشد اخیر رشدی بوده که دارای یک پشتوانه بنیادی بوده و حبابی نبوده، اما متاسفانه در این دو سه ماه اخیر حجم معاملات افزایش چندانی نداشته است. دراقع آن چنان ورود نقدینگی تازه را در سهام ندیدیم. این اتفاق باعث می شود این رشد خیلی رشد باثباتی نباشد و تحت تاثیر عامل مرتبط نباشد.»

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =