محمدرضا نوروزپور: ممکن است آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، بزرگترین بازنده دیدار محرمانه احمد داود اوغلو و بینامین الیعاذر در بروکسل باشد. او قطعا از شنیدن خبر این دیدار محرمانه شوکه شده و لب به انتقاد شدید از نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی زده است.

تحلیلگران نیز براین باورند که لیبرمن از رئیس کابینه اسرائیل دور خورده است و این احتمال وجود دارد که نتانیاهو به دنبال تعویض این راستگرای افراطی با بن الیعاذر باشد که البته او نیز در افراطی بودن دست کمی از لیبرمن ندارد.

یدیعوت آحارونوت که روزنامه دست راستی اسرائیلی است با اشاره به دیدار محرمانه دواد اوغلو با بین الیعاذر لب به انتقاد گشوده و  این اقدام نخست وزیر اسرائیل را  بی‌مبنا و تکروی‌  خوانده و هشدار داده است که نتانیاهو در حال ضربه زدن به ائتلاف کابینه است.

وزارت خارجه این رژیم نیز اعلام کرد که این اقدام نخست‌وزیر بر خلاف عرف روابط رسمی است و این مسائل سبب تخریب مشروعیت نتانیاهو خواهد شد.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز با اشاره به دیدار سری بین وزیر صنایع رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه ترکیه در بروکسل بدون اطلاع وزارت خارجه این رژیم ، از این اقدام به عنوان بحران بی اعتمادی بین وزیر خارجه و نخست وزیر اسرائیل یاد کرد.

با این همه این شبکه تاکید کرده است که نتانیاهو در شرایطی نیست که اجازه دهد یکی از شرکای اصلی اش از کابینه خارج شود و به همین دلیل پس از مطلع شدن از ناراحتی لیبرمن دعوتی از او بعمل آورده است که به احتمال زیاد به در این نشست از لیبرمن عذرخواهی می کند و به وی خواهد گفت که هدف از برگزاری سری این نشست دور زدن وی نبوده بلکه در اصل ناشی از یک اشکال فنی بوده است.

دستور از بالا رسیده بود

اما محافل رسانه ای و سیاسی دیگری هستند که خلاف این نظر را دارند و معتقدند دلیل دور نگه داشتن لیبرمن از این دیدار سماجت و انعطاف ناپذیری او در قبال ترکیه بوده است. این منابع بر این اعتقادندکه ژنرال مایک مولن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دیداری که چهارشنبه با نتانیاهو در تل آویو داشته نسخه ای برای نزدیکی مجدد این رژیم با آنکارا در دست داشته که نتانیاهو را ناچار از برگزاری این دیدار محرمانه کرده است.

اینکه باید وزیر صنایع و تجارت اسرائیل دردیدار محرمانه با داود اغلو حضور داشته باشد شاید در نسخه مولن نیامده باشد اما قطعا نتانیاهو دریافته است با روحیه تند لیبرمن این ماموریت محقق نخواهد شد. مضاف بر اینکه الیعاذر سوابق زیادی در دوستی با ترکیه دارد حال آنکه لیبرمن نه تنها برای ترک ها بلکه برای عمده وزرای خارجه کشورهای جهان از جمله اروپایی ها، عنصری نچسب و غیر قابل پذیرش است.

به نظر می رسد نتانیاهو برای برگزاری چنین نشستی چاره ای جز انتخاب یک چهره صمیمی تر برای ترک ها نداشته است. شرایط حاکم بر اسرائیل گواه این حقیقت است که نتانیاهو بر ضرورت وجود کانال های ارتباطی بین اسرائیل و ترکیه و جلوگیری از بحرانی تر شدن اوضاع تاکید دارد اما وزیر خارجه او مرتبا ساز مخالف می زند و پافشاری می کند که این دیدارها دیگر فایده ای ندارد زیرا ترکیه به کشورهای محور شرارت یعنی ایران و سوریه نزدیک و به همان نسبت از اسرائیل و اروپا دور شده است. حال آنکه نتانیاهو معتقد است این دقیقا چیزی است که آمریکایی ها نمی خواهند با بحرانی تر شدن روابط آنکارا- تل آویو شکل عملیاتی به خودبگیرد.

اسرائیل چاره ای جز عذر خواهی ندارد

دیدار محرمانه الیعاذر با داود اوغلو پیش از اینکه وجود اراده ای برای تغییر آویگدور لیبرمن در کابینه اسرائیل را تقویت کند، نشان دهنده اهمیت آشتی میان آنکارا وتل آویو است که برای آمریکایی ها بسیار مورد توجه و تاکید است. برهمین اساس عمده رسانه های ترکیه و اسرائیل پس از دیدار این دو مقام ترک و اسرائیل به این تحلیل رسیده اند که اسرائیل به زودی از ترکیه عذر خواهی خواهد کرد.

در همین حال شبکه خبری یورونیوز نیز در گزارشی از دیدار محرمانه وزیر تجارت اسرائیل با وزیر خارجه ترکیه گزارش داد که داود اوغلو با قاطعیت به مقام اسرائیلی گفته است در صورتیکه تل آویو شروط آنکارا را نپذیرد این کشور آسمان خود را به روی کلیه هواپیماهای اسرائیلی خواد بست.

داود اغلو از الیعاذر چه خواست؟

وزیر خارجه ترکیه به صراحت خواسته های کشورش را که در چهار سرفصل خلاصه شده به اطلاع الیعاذر رسانده است که به این قرارند.

  • 1- عذر خواهی رسمی اسرائیل از ترکیه
  • 2- پرداخت غرامت های ناشی از این حادثه از سوی اسرائیل
  • 3- برداشته شدن کامل محاصره غزه
  • 4- اجازه انجام یک تحقیق بین المللی درباره حمله به ناوگان آزادی غزه

 اینکه اسرائیل کل این شرایط را بپذیرد موضوع بعیدی است اما در یک چیز نباید شک کرد و اینکه آنها چاره ای جز عذر خواهی از آنکارا نخواهند داشت و ممکن است با وساطت آمریکا ترک ها به همان عذر خواهی و پرداخت غرامت از سوی این رژیم رضایت دهند.

آنچه اکنون ذهن آمریکایی ها را به شدت آزار می دهد این است که اسرائیل نباید بیش از این تنش آفرینی کند چرا که آمریکایی ها دیگر توانایی مدیریت این تنش ها را در منطقه ندارند. این موضوع به طور حتم در دیدار قریب الوقوع بنیامین نتانیاهو با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید به اطلاع نخست وزیر اسرائیل خواهد رسید. چه اینکه پیشبینی تحلیلگران نیز برهمین فرضیه استوار است که مهمترین موضوع گفتگوی این دو در این دیدار غزه و ایران خواهد بود. تا آن زمان اوباما بر این باور است که اختلافات آنکارا-ترکیه قطعا به پایان رسیده است .

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =