معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:«برنامه ریزی ها به این صورت است که زیرساخت ها به گونه ای توسعه دهند که هیچ گونه نیازی به اعزام کشتی ها به بندرهای خارجی برای تعمیرات نداشته باشیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آمارها نشان می دهد سالانه بیش از ۳۰ هزار شناور در خلیج فارس تردد می کنند.بکی از بخش های مهم و کلیدی در صنعت کشتیرانی، بخش تعمیرات کشتی است. صنعت تعمیرات کشتیرانی ظرفیت بالای درآمدزایی برای کشور دارد. به طوری که یکی از اهداف دولت حسن روحانی، توسعه بنادر کشور برای تردد راحت تر و تعمیرات داخلی کشتی ها بوده است. مرکز پژوهش‌ های مجلس در گزارشی برنامه راهبردی صنایع دریایی تا افق ۱۴۰۴ را ارزیابی کرده است. در ایران حدود ۶۰۰ کشتی و شناور سالانه نیاز به تعمیرات دارند، اما بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۱  تعداد شناورهایی که به میزان متوسط در داخل تعمیر شده، کمتر از ۲۳۰ شناور بوده است.

بر اساس همین گزارش، طی سال ‌های اخیر رقابت سنگین بر تصاحب سهم بیشتر از بازار ساخت و تعمیر کشتی در جهان وجود داشته است، به‌ طوری که طی سال‌ های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ نزدیک به ۹۰ درصد صنعت ساخت و تعمیر کشتی به ترتیب در اختیار کشورهای چین، کره‌جنوبی و ژاپن بوده که سرجمع تناژ ناخالص آنها حدود ۹۰ میلیون تن است. بر اساس مطالعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ظرفیت اسمی ساخت شناور کشور در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵۰ هزار تن بوده است. 

از سوی دیگر افزایش ۵.۵  درصدی شمار شناورهای تجاری در بنادر در پایان سال ۹۵  نسبت به آغاز سال ۹۲  از ۸ هزار و ۸۱۸  به ۹ هزار و ۳۰۱  فروند، افزایش ۲۱  درصدی ظرفیت اسمی بندرهای تجاری در پایان سال ۱۳۹۵  نسبت به آغاز سال ۹۲  از ۱۸۰  میلیون به ۲۱۷  میلیون تن و بهره‌ برداری از ۱۰۱  طرح زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بندرهای تجاری کشور به ارزش ۱۱هزار  و ۵۰۰  میلیارد ریال از اقدامات دولت تدبیر و امید برای توسعه اقتصادی دریامحور بود.

 در حال حاضر دولت دوازدهم نیز برای ارتقای این صنعت درتلاش است. محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرآنلاین  دراین رابطه گفت:«در گذشته شرکت های کشتیرانی ایرانی چندان فعال نبودند و کشتی های ایرانی برای تعمیر ناچار بودند که به بنادر خارجی مراجعه کنند، اما با توسعه زیرساخت ها و امکاناتی که در کارخانه ها و کشتی سازی داخلی کشور ایجاد شده، بخش عمده از کشتی های متعلق به شرکت های ایرانی در تعمیرگاه های خودمان تعمیر می شود و طبق برنامه قرار است برای حضور کشتی های خارجی هم  این امکان مهیا شود.»

او ادامه داد:« برنامه ریزی هایی که توسط کشتی سازی ها انجام شده، مخصوصا کارخانه هایی که در بندرعباس فعال است توسعه زیرساخت ها در حال اجراست؛امیدواریم که با برنامه های توسعه ای که داریم،دیگر نیازی به اعزام کشتی ها به بنادرخارجی برای تعمیرنداشته باشیم.»

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    2 0
    کارخانه نیست که کشتی را تعمیر می کند نیروی انسانی ماهر و کاری و سرویس دهی سریع عامل اصلی و مهم است و این امر با کارمند و کارگر دولتی امکان پذیر نیست ما انتقال تکنولوژی تا حال بیشتر سخت افزاری دیدیم دوستی می گفت یک کشتی خارجی را برای تعمیر آورده بوده در سایت نظامی که امکان تعمیر کشتی دارند می گفت صبح اول کار پرسنل صبحگاه بودند ساعت 9 کافی بریک ظهر نماز جماعت و ساعت 2 تعطیل در نتیجه کار یکی دو ماهه چندین ماه طول می کشد و برای صاحب کشی که هر روز خواب کشتی اش دهها هزار دلار ضرر است قابل تحمل نیست این روش کارکردن قابل رقابت جهانی نیست که شبانه روز کار می کنند