علامه فضل الله یکی از علمای برجسته جهان تشیع و جهان اسلام و مرجع تقلید بزرگ شیعیان لبنان بود که قطعا درگذشت او ضایعه ای جبران ناپذیر خواهد بود.

مسعود ادریسی: بنده به واسطه شناخت نزدیکی که از این بزرگوار داشتم باید تاکید کنم که ایشان از ابعاد شخصیتی گوناگونی برخوردار بودند که می توان آنها را از دوجنبه قابل بررسی دانست. ابتدا بعد علمی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی ایشان است و دوم بعد سیاسی و بین المللی این مرجع عالیقدر.

از نظر علمی علامه فضل الله یکی از علمای برجسته ای بود که تالیفات زیاد او در زمینه های مختلف موید این ادعاست. انتشار بیش از 100 جلد کتاب که بسیاری از آنها به زبان های گوناگون ترجمه شده یا در دانشگاه ها و حوزه ها تدریس می شود در زمینه های مختلف مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نشان می دهد که ایشان از چه پایگاه علمی و دانشی بزرگی برخوردار بودند. ایشان از لحاظ فعالیت های مذهبی شاخص بود. به گونه ای که عمده تلاش های ایشان در جهت خنثی کردن فعالیت های فرقه ضاله وهابیت در لبنان به نتیجه رسید و بسیاری از جوانان شیعه لبنانی که امروز از مدافعان جدی حزب الله هستند ثمرات این مجاهدت محسوب می شوند. از این رو گزاف نیست که گفته شود علامه فضل الله از لحاظ علمی در جایگاهی رفیع قرار داشت که حتی مخالفان وهابی و صهیونیستی او نیز از آن آگاه بودند. ایشان حتی برای ترویج فرهنگ شیعه به مبارزه فرهنگی با کسانی که با تشیع و اسلام ناب سرجنگ داشتند اعتقاد داشت و به همین دلیل یک شبکه رادیویی تاسیس کرده بود که در این زمینه دستاودهای زیادی داشت.

سید محمدحسین فضل الله با وجود برخوردار بودن از جایگاه رفیع علمی، از فعالیت در مسائل اجتماعی ابایی نداشت و تاسیس مسجد بزرگ حسنین و ساخت بیمارستان بهمن برای مردم ضاحیه در جنوب لبنان از جمله این اقدامات و مشارکت های اجتماعی اوست. ایشان تاکید داشتند که فعالیت ها و کمک های اجتماعی به کل مردم لبنان تسری پیدا کند و از این حیث سوای از مستضعفین و فقرا و مسلمان سنی، حتی مسیحی ها و سایر ادیان نیز از خدمات اجتماعی منصوب به علامه از جمله همین بیمارستان بهمن بهرمند می شدند.  

چنین اقدامات شایان توجهی در زمینه های علمی، فرهنگی و اجتماعی سبب شده بود تا وی تفکرات ناب شیعی را در بالاترین سطح به رخ جهانیان بکشد و از این حیث نقش پررنگی در فرهنگ سازی شیعه داشت.

اما از جنبه سیاسی و بین المللی می توان گفت که علامه حتی از ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز پیشی گرفته بود. ایشان در حد اعلا به مسائل روز دنیا اشراف داشت. به خاطر دارم که هربار خدمت ایشان می رسیدم تا درباره موضوعاتی با ایشان مشورتی داشته باشم او را بسان یک کارشناس ورزیده مسائل سیاسی و بین المللی می یافتم که نسبت به همه امور اطلاع و آگاهی دارد. علامه فضل الله نه تنها آگاه و مشرف به مسائل بود بلکه از قدرت تحلیل فوق العاده خوبی برخوردار بود.

ایشان را به واقع پدر مقاومت اسلامی لبنان می دانند و این به خاطر نقش بسیار پررنگی است که او در تشکیل و ریشه دار شدن حزب الله لبنان داشت. در عین حال علامه فضل الله ادامه دهنده راه امام موسی صدر محسوب می شد. تا زمانیکه امام موسی صدر در لبنان بود عمده علما به واسطه محبوبیت و درجه علمی بالای او در سایه ایشان بودند و فرصت ظهور وبروز نداشتند اما با ناپدید شدن امام موسی صدر در لیبی، نقش علامه فضل الله بسیار بارز شد.

علامه فضل الله از تریبون نماز جمعه در طول سالیان زندگی خود همواره برای ترویج افکار سیاسی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و نیز ترغیب جوانان به نزدیکی بیشتر به حزب الله لبنان استفاده می کرد. ایشان همیشه از انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی که جهان اسلام و کل منطقه را تکان داد یاد می کرد و از افکار امام خمینی به عنوان راهکاری که باعث نجات مستضعفان جهان از دست ظلم و بی عدالتی قدرت های بزرگ خواهد شد یاد می کرد. او با همین ایمان و اعتقاد دقایقی از همه خطبه های نمازجمعه خود را به تبیین مواضع انقلاب اسلامی اختصاص می داد و خود را موظف می دانست که درباره موضوعات مربوط به ایران روشنگری کند.

از آنجا که تبلور نقش علمی ، فرهنگی، سیاسی و بین المللی علامه فضل الله به شدت برای صهیونیست ها و افراطیون مذهبی از جمله وهابی ها غیر قابل تحمل بود، شش بار تصمیم به ترور ایشان گرفته شد که هربار این نقشه ها نقش برآب شد.

در حال حاضر نیز وهابی ها و صهیونیست ها قصد دارند وانمود کنند که ضایعه درگذشت این علامه بزرگوار صحنه علمی و سیاسی لبنان را دچار خلا کرده است. در اینکه به هرحال فقدان ایشان ضایغه ای اسف بار است و جبران آن به سختی امکان پذیر است، شکی نیست، اما لازم به بیان این واقعیت هستم که حزب الله لبنان به رهبری سید حسن نصرالله به فضل خدا و با کوشش های زیادی که برخی از آنها مرهون زحمات علامه فضل الله بود هم اکنون در موقعیتی قرار گرفته است که هیچ رویدادی نمی تواند در ساختار محکم و استوار آن خللی ایجاد نماید. لذا به جرات می توان گفت که درگذشت این مجاهد راه حق در بعد سیاسی و بین المللی مقاومت اسلامی تاثیری نخواهد گذاشت و به طور مشخص نقش سید حسن نصرالله را پررنگ تر از گذشته و حتی مسئولیت او را دو چندان می کند.

اما در بعد علمی لازم است با وجود تحرکات گسترده تبلیغاتی وهابی ها هرچه سریعتر چهره های علمی شیعه در لبنان که تعداد آنها نیز کم نیست مسیر این علامه بزرگ را ادامه دهند و به جامعه تشنه اسلامی لبنان معرفی شوند.  

سفیر سابق ایران در لبنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =