سناتور جمهوری خواه آمریکا، مک کین پیروزی در افغانستان را مشروط به موفقیت در عملیات قندهار دانست

 
اسوشیتدپرس در گزارشی از کابل به قلم دب ریچمن نوشت : یکی از جمهوریخواهان بلند پایه در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز دوشنبه گفت نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و نیروهای افغان درصورتی در جنگ در افغانستان پیروز خواهند شد که بتوانند در برقراری امنیت و حاکمیتی قوی در قندهار که مقر اصلی گروه طالبان به شمار می رود موفق شود . سناتور جان مک کین که روز دوشنبه به همراه دو نفر دیگر از نمایندگان سنای آمریکا به شهر قندهار بزرگترین شهر افغانستان در جنوب این کشور سفر کرده بود هشدار داد درگیری هایی شدید در این منطقه پیش روست و تلفات در این شهر در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت . مک کین در کنفرانسی خبری در فرودگاه کابل افزود گروه طالبان نیز می داند که شکست یا پیروزی در قندهار عاملی مهم برای نیروهای ناتو و افغان است .

بنابراین نتیجه عملیات در قندهار تاثیر زیادی بر جنگ در افغانستان خواهد داشت .

اما من معتقدیم که ما می توانیم در این عملیات پیروز شویم و پیروزی در این عملیات در موفقیت در سراسر کشور تاثیر گذار خواهد بود . این سناتور بلند پایه آمریکا همچنین بار دیگر بر مخالفت خود با برنامه های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از ژوئیه سال دو هزار و یازده تاکید کرد .

اوباما اعلام کرده است درصورتیکه شرایط در افغانستان مهیا نباشد خروج گسترده نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز اتفاق نخواهد افتاد . مک کین گفت پیش بینی می شود از هم اکنون تا ژوئیه سال دو هزار و یازده شاهد پیشرفت هایی در افغانستان باشیم .

اما نباید به دشمن بگوییم که چه زمانی قصد خروج از افغانستان را داریم . سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام و سناتور مستقل جوزف لیبرمن در این سفر مک کین را همراهی می کنند .

این سه سناتور در این سفر با ژنرال دیوید پترائوس فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان ، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان و کارل ایکنبری سفیر آمریکا در افغانستان دیدار کردند. لیبرمن گفت متوجه شده است که اوباما قصد دارد از جدول زمانی ژوئیه دو هزار و یازده برای اعلام این پیام استفاده کند که آمریکا تا ابد در افغانستان باقی نخواهد ماند .

بااین حال به عقیده وی تعیین این زمان نیز ازسوی رئیس جمهور آمریکا اقدامی اشتباه بوده است .

مک کین گفت پیش بینی می شود ژنرال پترائوس راهبرد خود را در جنگ در افغانستان ا علام کند . وی افزود احتمالا تغییراتی در راهبرد وی در افغانستان وجود خواهد داشت . در قوانین جنگ پترائوس تلاش شده است تلفات غیر نظامیان محدود شود و تلاش شود حمایت مردم افغانستان از نیروهای ائتلافی نیز افزایش یابد . ناظران می گویند پترائوس با وظیفه ای دشوار در برقراری صلح و امنیت در افغانستان و خروج آبرومندانه نیروهای ائتلاف از این کشور که سرگرم جنگ علیه طالبان هستند روبرو خواهد بود .

 پترائوس برغم آنکه ماه گذشته مرگبارترین ماه برای نیروهای بین المللی بوده است گفت پیشرفت هایی در افغانستان حاصل شده است اما بااین حال نیروهای بین المللی با جنگی دشوار در برابر طالبان روبرو هستند . پترائوس روز جمعه درحالی وارد افغانستان شد تا فرماندهی نیروهای ناتو را رسما به عهده بگیرد که مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بودجه سی و سه میلیارد دلار برای افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان تصویب کرد . با افزایش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تعداد نیروهای بین المللی در این کشور به صد و پنجاه هزار نفر خواهد رسید 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 73359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =