بر اساس سرشماری نفوس و مسکن ، 83 درصد افراد بالای 6 سال لرستان باسواد هستند

مدیرکل آموزش‌و پرورش لرستان در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال نودو پنج ، 83 درصد افراد بالای 6 سال استان لرستان باسواد هستند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، خدانظر دریکوند با اشاره به هفتم دی‌ماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره)، افزود: درصد باسوادی افراد بین 10 تا 49 سال که جامعه هدف سوادآموزی استان بوده، 92.6 درصد است.

وی با بیان اینکه شهرستان خرم‌آباد با 95.3 درصد بالاترین درصد باسوادی را در استان دارد، بیان داشت: شهرستان دوره چگنی با 86.7 درصد نیز کمترین درصد باسوادی را در بین شهرستان‌های لرستان دارد.

دریکوند تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش با نهضت سوادآموزی می‌بایست امسال 17 هزار و 500 نفر در استان باسواد شوند که تاکنون 17 هزار نفر معادل 97 درصد این تفاهم‌نامه محقق شده است.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز یادگیری محلی در روستاها، یادآور شد: هم‌اکنون 14 مرکز یادگیری محلی در سطح استان فعال است و در این مراکز بحث سوادآموزی و آموزش مهارت‌های فنی و زندگی پوشش داده می‌شود.

دریکوند به انعقاد تفاهم نامه با دستگاههای اجرایی استان هم اشاره کرد و افزود: سال گذشته دستگاههای مختلفی مانند جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ،سازمان زندانها ، کمیته امداد ، بهزیستی ، کار و رفاه اجتماعی و ....... به خوبی ورود کرده و اقدامات مناسبی هم در جذب ، شناسایی و آموزش افراد بی سواد انجام دادند.

وی با درخواست از سایر دستگاهها برای همکاری و تعامل با معاونت سوادآموزی افزود : باید دستگاههای دیگر ورود کنند و ما را در سوادآموزی کمک کنند .دریکوند در پایان سخنان خود بر این نکته تاکید که 5هزارو 400 آموزش دهنده در دوره توانمند سازی آموزش دهندگان شرکت کرده اند که می توانند در آموزش افراد محروم از نعمت سواد مشارکت کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش نیز در این جلسه به جهش 25 پله ای حوزه کاری خود اشاره کرد و گفت: ما در بحث جذب و آموزش بی سوادان توانستیم از جایگاه 29 در سال گذشته به جایگاه چهارم استان ارتقاء پیدا کنیم.

هاشم دالوند راه اندازی مراکز یادگیری محلی را تجربه ای موفق در دنیا برشمرد و افزود: در کشور قریب به 3هزار مرکز یادگیری محلی وجود دارد که سهم لرستان 14مرکز است . وی مراکز یادگیری محلی را مکانی برای آموزش خواندن و نوشتن همراه با مهارت آموزی عنوان کردو گفت : در این مراکز مهارت های زندگی و اجتماعی به سوادآموزان انتقال داده می شود.

دالوند حجم ابلاغی سوادآموزان را در لرستان 17هزارو 500نفر اعلام کردو افزود: تاکنون نزدیک به 17هزار نفر جذب و شناسایی شده اند و 100نفر هم تحت پوشش طرح آموزش رایانه قرار گرفته اند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان به ویژه برنامه های هفته سوادآموزی هم اشاره کرد و گفت: 19برنامه برای اجرا در هفته سوادآموزی در نظر گرفته شده که از آن جمله می توان به غبار رویی گلزار شهدا، تجلیل از شهدای عرصه سوادآموزی ، تجلیل از چهره های موفق سوادآموزی ، نشست با اصحاب رسانه و .... اشاره کرد.

دالوند به اجرای طرح های فرهنگی هم اشاره کرد و ادامه داد: طرح نماز کلید بهشت و طرح حقوق شهروندی هم از جمله طرح های فرهنگی است که در حوزه سوادآموزی اجرا می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =