ایسنا نوشت؛ رئیس اداره حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: ارس واش جنگل‌های طارم را تهدید می‌کند.

مهدی آرمیون با عنوان اینکه برابر آماربرداری انجام شده در هر هكتار بین 8 تا 11 اصله درخت آلوده وجود دارد، افزود: باتوجه به كوهستانی بودن منطقه، ارتفاع درختان، وسعت منطقه آلوده، شیب عمومی منطقه و تراكم درختان در قسمت‌های مركزی جنگل، اجرای طرح كنترل مكانیكی آفت و پاكسازی درختان سخت و دشوار بوده و روند اجرای طرح را تا حدی كند و زمان آن را طولانی و نیز پرهزینه خواهد كرد.

وی اظهار کرد: گونه جنگلی ارس از درختان منحصر به فرد است كه در شرایط نیمه خشك كوهستانی توانسته است جامعه جنگلی تشكیل دهد.

این مسئول ادامه داد: بیشتر جنگل‌های این‌گونه در شرایط اكولوژیكی بسیار سخت مستقر هستند. این درختان توانایی تحمل سرمای 30 درجه زیر صفر در زمستان و 45 روز بی‌آبی در تابستان را دارا بوده و در حال حاضر ارزش و اهمیت اصلی این گونه در بحث قابلیت‌ها و ارزش‌های زیست‌محیطی و ژنتیكی آن است.

وی با عنوان جنگل ارس جیش آباد در منتهی الیه شمال شرقی شهرستان طارم در فاصله چهل كیلومتری آب‌بر، مركز شهرستان واقع شده است، عنوان کرد: 160 هكتار از این جنگل به‌عنوان ذخیرگاه جنگلی در نظر گرفته شده است.

آرمیون، تراكم درختان در این ذخیره‌گاه را بین 30 تا40 اصله درخت در هكتار اعلام کرد و با اشاره به ویژگی‌های این آفت، گفت: آفت ارس واش در اصل یك گیاه انگلی است كه تنها روش كنترل آن، كنترل مکانیکی انگل است.

وی با بیان اینکه در مناطق کوهستانی شمال شهرستان طارم حدود 21 هزار هکتار جنگل ارس وجود دارد که از این مقدار حدود 3000 هکتار به گیاه انگلی ارس واش آلوده شده است، ادامه داد: 300 هکتار از مساحت جنگل‌های منطقه "جیش‌آباد" طارم از 8 آبان 96 به مدت 47 روز و 110 هکتار از جنگل‌های منطقه بندرگاه از 28 شهریور 96 به مدت 17 روز کاری تحت پوشش عملیات کنترل مکانیکی گیاه انگلی ارس واش قرار گرفته‌اند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =