ایسنا نوشت: یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی از نخبگان سیاسی، واقع نگر و تیزبین در نحوه برخورد با پدیده‌های نو و غیرقابل پیش‌بینی بود.

پروانه مافی درباره شخصیت و ویژگی های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، بیان کرد: ایشان در دوران زندگی خود مواضع واکنشی سریع و خشن، نسبت به سوژه های مختلف نداشت و همواره با دوراندیشی و دقت به بررسی ابعاد مختلف مسائل می پرداخت و با یک نگرش واقع گرایانه از جنبه های مثبت و منفی مسائل را می دید.

وی افزود: به طور کلی می توان گفت که آیت الله هاشمی محور وحدت در جامعه فارغ از هر نوع نگاه و وابستگی بود. ایشان از جمله مجتهدینی بود که به این نقطه دست یافته بود و واقع نگری ایشان قابل تحسین بود.

نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: ایشان در تمام دوران زندگی خود و در دوران پیش از انقلاب رنج های زیادی کشیده بود. ایشان مسئولیت های حساسی را در دوران جنگ برعهده داشت و هم چنین مسئولیت سازندگی کشور در دوران پس از جنگ را نیز برعهده داشت. همه این ها نشان می دهد که دغدغه اصلی ایشان، مردم بودند. ایشان در تمام دوران زندگی خود چیزی برای خودش نخواست. اما متاسفانه با این همه خدمت و دغدغه مندی نسبت به مردم، بعد از اینکه به عنوان رئیس جمهور منتصب شد، مورد هجمه قرار گرفت. اما ایشان در تمام این دوران به عنوان یار وفادار امام (ره) و مقام معظم رهبری برای مصلحت جامعه و نظام جمهوری اسلامی از حق خود گذشت.

وی افزود: گاهی صبر ایشان خیلی از افراد را به تعجب وا می داشت. ایشان همواره در جایگاه یک پدر مهربان و دلسوز علاقه مند به پیشرفت و توسعه کشور بود و در راه توسعه کشور نیز نقش آفرین بود. هر گونه دلخوری یا چالشی که بین دلسوزان نظام شکل می گرفت، آیت الله هاشمی مسائل را با نیکی و همدلی رفع می کرد. یقین دارم اگر ایشان امروز هم حضور داشت، باز هم به صورت مسالمت آمیز مشکلات را حل می کرد. ایشان به گونه ای رفتار می کرد که بین مسئولان و افرادی که نسبت به شرایط اعتراض دارند، حالت بحرانی ایجاد نشود.

مافی خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی شاگرد امام (ره) بود و راه و روش امام (ره) را پیشه خود کرده بود. ایشان مانع شکل گیری مسائلی می شد که برای مردم زیان آور بود. ایشان همواره به دنبال رسیدگی به دغدغه های گروه های مختلف مردم بود و سعی می کرد که معترضان را نیز راضی نگه دارد تا کار به اعمال زور و فشار بر مردم کشیده نشود.

وی گفت: ایشان با منطق قرآن و با روش مسالمت آمیز و خیرخواهانه راه حل هایی برای مسائل پیش بینی می کرد. متاسفانه امروز ایشان در بین ما حضور ندارد اما شیوه و الگوی سیاسی رفتار ایشان باید سرمشق مسئولان در برخورد با مشکلات باشد.

آیت‌الله جوادی عاملی: امام(ره)، شاگرد خوبی به نام ‌آیت‌الله هاشمی به جامعه، هدیه کرد

همچنین انتخاب در یادداشتی به قلم رضا سلیمانی از دیدار اخیر ‌آیت‌الله جوادی آملی با بیت و اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد آیت الله هاشمی روایت کرد.

آیت الله جوادی آملی درباره شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: "شخصیت ‌آیت‌الله هاشمی، در دوران پر افتخار مبارزه، به دلیل تجارب انقلابی و سختی‌ها و شکنجه‌ها به خوبی ساخته شد و به خاطرگذراندن دروس حوزوی در محضر بزرگان حوزه و شاگردی و مجاورت با مردان بزرگی همچون امام خمینی(ره) هم در معرض فیوضات الهی قرار گرفت و هم، خوب این فیوضات را دریافت و جذب کرد."

‌آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر وفاداری ‌آیت‌الله هاشمی، به اندیشه‌های امام راحل؛ گفتند" ارتباط ایشان با امام، همانگونه که پیامبر اسلام با صحابه خود داشتند، تنگاتنگ و زبانزد بود. طهارت از شرق و غرب و اجتناب از خودبینی، اختلاف، کینه، افراط و تفریط، انحصارگرایی و بدبینی؛ از جمله خصایص و خلق و خوی هاشمی بود. امام(ره)، شاگرد خوبی به نام ‌آیت‌الله هاشمی به جامعه، هدیه کرد. او در فقه و اصول، تدبیر و سیاست و طهارت، شدیدالقوی؛ بود و اساساً شخصیت و خلق و خوی ایشان، حول محور اعتدال، شکل گرفته بود."

 ‌آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر تاسف خویش؛ گفت: "شخصیتی در قله باشد. (رئیس جمهور باشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد) ولی به او اهانت کنند و تحمل کند؟" بار سنگین انقلاب را از قبل از پیروزی به دوش بکشد؛ فرمانده هشت سال دفاع مقدس باشد ( بارها به تعبیر رهبر انقلاب تا پای شهادت پیش رفته باشد) به او اهانت کنند؛ ولی با صبر و بردباری مثال‌زدنی، همه را به خاطر مصالح اسلام و وحدت نظام، تحمل کند؟"

او  افزود: ناصح بودن، یعنی جامه تقوا بر جامعه پوشاندن. جامه دری، ناصح، نیست .کسی که جامه بر پیکر عریان می‌دوزد، ناصح است، که این از خصوصیات مرحوم ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود".

‌آیت‌الله جوادی آملی که بسیار بیشتر از خیلی ها، از درد و رنج‌های ‌آیت‌الله هاشمی در دوران ستم شاهی خبر دارد؛گریزی هم به شجاعت و سابقه مبارزاتی این مرد بزرگ در زندان‌های پهلوی و مبارزه با ساواک زدند و گفتند: "کسی که نترسد و قوی باشد، شدید القوی؛ وی را تربیت کرده است.مرحوم هاشمی توفیق داشت که جامع کرامات را یکجا داشته باشد و از محضر امام، فیوضات زیادی را بیاموزد. "ایشان به ضرورت حفظ میراث ‌آیت‌الله هاشمی سفارش و تاکید نمودند و گفتند:" فکر و اندیشه اعتدالی او، برای حفظ انقلاب، کرامت و عظمت و شکوه این ملت بود.نه زیر بار زور و ظلم رفت و نه به کسی ظلم کرد. شناسنامه او، باید حفظ شود. هاشمی باید همواره به عنوان حافظ وحدت، یکپارچگی و انسجام جامعه و خط مشی اعتدال به جامعه معرفی شود."

‌آیت‌الله جوادی آملی، با تاکید بر حفظ مشترکات فراوان و ضرورت اجتناب از تفرقه و تشتت در جامعه هم فرمودند:" هیچ ملتی با اختلاف و تفرقه به مقصد نمی رسد. اگر خدای ناکرده اختلاف درجامعه‌ای رخنه کند؛ شکست قطعی است، هرچند جامعه، رهبری چون حضرت علی (ع) داشته باشد".

‌آیت‌الله جوادی آملی، با تشریح افکار و رفتار رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیش از۲۰ سال مدیریت و ریاست در این نهاد مصرح در قانون اساسی؛ گفتند: " ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را باید شخصیت تاکید کننده بر مشترکات و اجتناب کننده از اختلاف و نزاع‌ها به جامعه معرفی کرد. ایشان خوب زندگی کرد، در زندگی تدبیر و طهارت داشت و سرانجام، خوب رحلت کرد و البته همواره زنده خواهد بود."

سخنان پایانی ‌آیت‌الله جوادی آملی، از جنس توصیه و رهنمود برای خانواده ایشان وجامعه بود که فرمودند: "بزرگداشت شخصیت ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، احیای میراث انقلابی، فقهی، اخلاقی، فلسفی، نظامی و جهادی است که باید بیت محترم ایشان، جامعه و مردم ازآن به خوبی، صیانت کنند.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =