موافق کلیات لایحه بودجه گفت: برای حل مسائل آنی و آتی کشور راهی جز اجماع و تفاهم دولت و مجلس براساس اولویت‌های کشور و کم‌کردن فاصله بین جامعه و حاکمیت وجود ندارد، دردهای کشور جدا جدا درمان نمی‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا تابش صبح امروز یکشنبه هشتم بهمن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 97 گفت: انتظار داشتیم دولت هماهنگی‌های بیشتری درباره لایحه بودجه با کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس انجام دهد که این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: موافقت ما با کلیات لایحه بودجه است. از جمله فراکسیون امید در موضوعات تخصصی و حمایت از اقشار مختلف مردم نقطه نظراتی دارد که بیان می کند.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه موافقت با لایحه بودجه 97 باید براساس مقتضیات زمان، مطالبات مردم و گزارش کمیسیون تلفیق مدنظر باشد، اظهارنظر کرد: منابع بودجه سال آینده در بهترین حالت همین عددی است که امسال داریم در حالیکه دولت باید برای تحقق برنامه و مطالبات مردم کمر همت ببندد.

وی با تأکید بر هم افزایی بیشتر دولت و مجلس برای جبران کمبود منابع و مرتفع کردن خواسته های مردم یادآور شد: 348 هزار میلیارد تومان رقم بودجه در لایحه است که باید برای اشتغال، فقرزدایی، بنیاد شهید، عمران کشور مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور در جایی گفت 200 هزار میلیارد تومان از این رقم را باید به اجبار تخصیص دهیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش های مختلف بودجه عمومی سال آینده مندرج در لایحه بودجه گفت: اعتبار مربوط به یارانه نقدی، اعتبارات صندوق های بازنشستگی، تقویت بنیه دفاعی، قوه قضائیه، صداوسیما، بازپرداخت اسناد خزانه، خرید تضمینی گندم و دیگر بخش ها به 195 هزار میلیارد تومان می رسد که 5 هزار میلیارد تومان هم بودجه اختصاصی است که البته جای بحث دارد.

وی افزود: اگر با این روند برای اداره کشور پیش برویم در 2 سال آینده بستن بودجه غیر ممکن است. دولت نوآوری در تدوین لایحه بودجه داشت، برای طرح های عمرانی سازوکار مشارکت عمومی و خصوصی را در نظر گرفت، برای رفع نگرانی خانواده ها، موضوع ایجاد اشتغال یک میلیون نفر را دنبال می کند، کاهش جلوه های فقر، تقویت برنامه های سلامت، انضباط بودجه ای و واگذاری تصدی گری ها از ویژگی های لایحه بودجه 97 است.

تابش به تعیین سقف 2.5 میلیون تومان برای معافیت درآمد ماهیانه افراد برای پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: مجوزی هم برای تهاتر بدهکاری بخش خصوصی با طلب آنها به دولت درنظر گرفته شد. در مجموع برای حل مسائل آنی و آتی کشور راهی جز اجماع و تفاهم دولت و مجلس براساس اولویت های کشور و کم کردن فاصله بین جامعه و حاکمیت وجود ندارد.دردهای کشور جدا جدا درمان نمی شود. نمایندگان به کلیات رأی مثبت دهند و در جزئیات هر آنچه مدنظر دارند برای بستن بودجه ای بهتر مطرح کنند.

راهکار دولت برای حل مشکل پیمانکاران

همچنین محمدمهدی برومندی در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: امروز ایران متوجه تحریم های دشمنان است بنابراین با توجه به درآمدهای سال آینده، کمیسیون تلفیق گزارشی داد که باید مورد توجه قرار بگیرد، براساس این بودجه بخشی از مشکلات کشور در سال آینده حل خواهد شد.

وی افزود: امسال کشور مسائل متعدد داشت اما موضوعات خوبی در لایحه بودجه برای حوزه های مختلف همچون زلزله دیده شده است. البته در جزئیات مشکلاتی در لایحه بودجه وجود دارد که هنگام بررسی در صحنه علنی می توان با ارائه پیشنهادات بودجه قابل قبولی را برای سال آینده تدوین کرد بنابراین به کلیات لایحه بودجه رأی دهیم.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بسیاری پیمانکاران مطالبات زیادی دارند که حتی تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند، این مسئله در پیشرفت پروژه های عمرانی اختلال ایجاد کرده است، اجازه داده شد که بدهی های دولت به آنها با بدهی آنها به بانکها تسویه شود.

وی با اشاره به اعتبارات مربوط به بخش اشتغال افزود: خوشبختانه کمیسیون تلفیق اجازه نداد، افزایش قیمت حامل های انرژی اتفاق بیفتد و برای اشتغال منابعی از محل تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی و سایر منابع تأمین خواهد شد. تکریم نخبگان، کارآفرینی ایثارگران، پرداخت سود تسهیلات، تغییر سقف معافیت مالیاتی از 2 میلیون به 2.5 میلیون تومان، تقویت بنیه دفاعی، توجه به مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش، طرح تحول سلامت، طرح عدم افزایش تعرفه های آب، برق گاز و حامل های انرژی از نکات مثبت لایحه بودجه 97 است. امیدوارم کلیات رأی بیاورد تا در جزئیات می توان ایرادات حل شود.

منابع مالی بودجه سال آینده با مصارف متناسب است

رضا انصاری گفت: منابع مالی پیشنهادی لایحه بودجه 97 منطقی و متناسب با مصارف پیش بینی شده است. مشارکت بخش خصوص در اجرای پروژه ها، افزایش انضباط بودجه در قالب بودجه ریزی عملکردی، هدفمندتر کردن یارانه ها، افزایش شفافیت آن و توجه ویژه به حوزه سلامت از موضوعات مثبت لایحه بودجه است.

وی افزود: بررسی ارقام بودجه نشان می دهد دارایی شرکت های دولتی و شبهه دولتی 75 درصد ثروت کشور است با نرخ تورم اگر این شرکت ها بازدهی 10 درصدی داشته باشند این رقم به 100 میلیارد دلار در بودجه می رسد که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد اما مشاهده می کنیم که مجموع سود این شرکت ها منفی است مثلا چه معنی دارد که بیلان مالی شرکت خودروساز منفی باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر شاخص سود را ملاک قرار دهیم شک نکنیم ظرفیت هنگفتی برای خلق ثروت و کاهش فقر در کشور خواهیم داشت اما شرکت های دولتی و شبهه دولتی به حیاط خلوت برای عده ای تبدیل شده است. خواهش می کنم این موضوع در هنگام بررسی جزئیات لایحه بودجه حتما مورد توجه قرار گیرد.

انصاری گفت: برای تأمین حقوق بازنشستگان از کجا منابع بیاوریم؟ این مسئله باید از طریق سود شرکت های دولتی و غیردولتی تأمین شود. اشتغال نیاز به منبع مالی دارد اما کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی را حذف کرد، ما باید فکر کنیم تصمیم به حذف افزایش قیمت حامل های انرژی درست بود یا خیر. اگر می خواهیم به کلیات بودجه رأی دهیم به نقاط ضعف آن هم باید توجه کنیم.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =