۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵
زیان بنزین هزارتومان چقدر است؟

در حالی که هنوز آثار منفی اجرای طرح تثبیت قیمت ها در ایران از چهره اقتصاد و اجتماع زدوده نشده است، بار دیگر تکرار این تجربه شکست خورده می تواند بنیان های اقتصاد ایران را در معرض خطری جدی قرار دهد .

زهرا علی‌اکبری:  اقتصاد ایران حالا نزدیک به 5 دهه است که با تورم دو رقمی خو گرفته است.در برخی سال ها هر چند نرخ تورم روی تک رقمی شدن را دیده اما دیرپایی تورم در ایران، نام ایران را در فهرست متورم ترین کشورهای جهان قرار داده است. این امر هر چند همواره به محلی برای حساسیت مدیران اقتصادی و سیاسی بدل شده، اما تا کنون راه حلی ریشه ای برای درمان این درد در دستور کار قرار نگرفته است .

 ورق زدن صفحات روزنامه ها و مجلات در تمامی این سال ها نشان از برخوردهای دستوری با پدیده ای اقتصادی به نام تورم دارد.

 در این میان تورم خود به جولانگاهی برای اعتراض به وضعیت اقتصادی از سوی منتقدان بدل شده و در نتیجه ورود سیاست به عرصه ای تماما اقتصادی ، نه تنها سبب شده پای بحران از اقتصاد فراتر رود بلکه نسخه درمان نیز در هیاهوی رقابت جناح ها و گروه ها در ایران به بایگانی سپرده شده است .

 اقتصاد ایران در حالی آخرین روزهای سال 1396 را سپری می کند که تورم شمه ای از چهره اش را بار دیگر به اقتصاد نشان داده است ؛ مانور بر مساله تورم نیز به اصلی ترین شاه بیت منتقدان دولت بدل شده اما وضعیت برخورد با مساله ای تاریخی در ایران امروز چگونه است؟

 اقتصاد بیمار، اقتصاد تب کرده

 بی تردید تورم در ایران سبب شده است رفتارهای اقتصادی مردمان تحت تاثیر قرار گیرد اما آنچه مشهود است اینکه اقتصاد بیش از زیان از بابت اصل ماجرای تورم، قربانی برخورد پوپولیستی با این مساله است .

 سیزده سال برای تاریخ ، حتی از چشم بر هم زدنی کوتاه تر است . سال 1383 بود که مجلس هفتم، با حضور اقتصاددانان به نامی چون احمد توکلی، الیاس نادران ، حسن سبحانی و محمد خوش‌چهره ، قانونی تحت عنوان قانون تثبیت قیمت ها را به تصویب رساند و دولت خاتمی را در سال 1383، یعنی آخرین سال فعالیتش از افزایش تدریجی قیمت ها بازداشت.

 نرخ برق، آب ، مخابرات، حامل های انرژی و ... در حالی تثبیت شد که تورم سرکش همچنان میل به قدرت نمایی داشت.در حالی که هزینه های تولید و حتی قیمت ارز هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می یافت، قیمت خدمات دولتی ثابت می ماند و نتیجه اجرای این سیاست در سه سال ، افزایش فزاینده قیمت ها در سال های بعد و متعاقب آن رشد خارج از تصور قیمت ها بود.

 مصرف بنزین چنان سرسام آور شد که دولت در سال 1386 ، بر ای حل مشکل ، دست به سهمیه بندی آن زد و  از سوی دیگر مخالفان بین الملی ایران نیز با سوار شدن بر حساسیت عمیق مساله سوخت و بنزین ، برای فشار مضاعف به ایران نسبت به تحریم فروش بنزین به کشور اقدام کردند. با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز قیمت ها افزایشی قابل توجه را تجربه کرد.

 داستان برق نیز کم غصه تر از بنزین نبود، هزینه تولید برق در نیروگاه ها روندی افزایشی را طی می کرد اما قیمت برای مصرف کنندگان ثابت بود؛ این وضعیت از یک سو خاموشی هایی را در سال های بعد به کشور تحمیل کرد و از سوی دیگر سرمایه گذاری در صنعت برق را با کاهش روبرو ساخت و بخشی از بار افزایش بدهی دولت به فعالان خصوصی صنعت برق نیز محصول همین قانون بود.

داستان اما در حوزه آب کمی تراژیک تر از سایر حوزه ها بود. کم آبی ایران در این میان نادیده انگاشته شده بود و اتفاقا به جای طرح ریزی برنامه ای برای آگاهی رسانی به عمومی در خصوص ارزش ذاتی آب در کشوری چون ایران، ثبات تعرفه این سیگنال را به مصرف کنندگان می داد که خطری احساس نمی شود و با خیال آسوده مصرف کنید.

 حالا اگر طرح تثبیت قیمت ها به درازنای 13 ساله آن بررسی شود ، معلوم می شود آن گونه که غلامعلی حداد عادل، رییس وقت مجلس پیش بینی می کرد اجرای طرح نه تنها سبب آسوده تر شدن نفس ایرانیان نشد بلکه گره خوردنش با کلیت اقتصاد، فشاری مضاعف را برای توده مردم در بر داشت.

 و اما امروز

 اقتصاد بی تورم یکی از دیرپاترین آرزوهای هر دولتی در ایران بوده است. حتی پرچمداران فتح قله های تورمی نیز شعار کاهش تورم را سر می دادند و با اقداماتی پوپولیستی در صدد بودند نظر توده را به صحت سیاست هایشان جلب کنند.

مساله اینجا اما توجه به ذات تورم در اقتصادی است که اتفاقا در 5 سال گذشته در حوزه تورم نفسش کمی راحت تر از گذشته به سینه فرو رفته و بازگشته است.

ایران از سال 1392 تا کنون برای اولین بار طی چهار دهه مداوم طعم کاهش نرخ تورم را چشید. این نکته نه به معنای تایید وضع موجود و نه به مفهوم ارزان تر شدن قیمت هاست بلکه بدان معنی است که رشد سطح عمومی قیمت ها کمتر از پیش شده است.

تورم از نظر علم اقتصاد به معنی افزایش سطح عمومی قیمت‌ ها در طول یک زمان مشخص است. نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولا شاخص قیمت مصرف کننده است.

 ریشه یابی تورم در ایران اما نشان می دهد راهکار حل این بحران ورود دستوری به عرصه اقتصاد نیست که اگر بود تا کنون لابلای انبوه بخشنامه ها و دستور العمل ها تا کنون مهر باطل بر شناسنامه اش حک شده بود.

 آنچه در این میان اهمیت دارد تکرار تجربه تلخ سیزده سال پیش در عرصه اقتصاد، با ادبیاتی دیگر در شرایط کنونی است.

 مجلس شورای اسلامی دولت را از افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده بازداشته است و همین سبب می شود روحانی در مصاحبه های مطبوعاتی و سخنرانی ها از اهمیت بنزین گران تر سخن بگوید.

 این سخن به معنای دفاع از گرانی نیست، اما آنچه اهمیت دارد این است که بخشی از گرفتگی هوای این روزها اتفاقا ریشه در بنزین هزار تومانی دارد که می سوزد تا آلودگی را به ریه های اهالی ایران هدیه کند.

 این اما تنها منعی نیست که در میان انبوه دستورات برای ممانعت از رشد تورم صادر می شود، رییس اتاق اصناف در بخشنامه ای افزایش قیمت کالاها و خدمات صنفی را تا پایان فرودین ماه سال 1397 ممنوع کرده است.

 به نظر می رسد گفت و گو میان گروه ها و جناح ها بر سر برخورد با مسائلی از این دست باید آغاز شود. حساب اقتصاد در عرصه سیاست تسویه نخواهد شد. آگاهی رسانی درباره مضرات برخورد پوپولیستی با اقتصاد امروز از ضروری ترین وظایفی است که تمامی فعالان اقتصادی و سیاسی بر عهده دارند.

 پذیرش این واقعیت که تبدیل لایحه بودجه به شیر بی یال و دم و اشکم ، صلاح اقتصاد و اجتماع ایران را در بر ندارد شاید بتواند از تکرار تجربه تلخ آزموده شده در سال 1383 ، پیش گیری نماید. 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    68 1
    شعار هر چقدر پول بدي همون قدر آش ميخوري مال افسانه هاي گذشته در ايران هست الان اينزشعار اينطوري هست هر چقدر پول بدي همون اندازه آش قبلي رو بهت ميديم به هواي كيفيت بهتر قيمت ميره بالا ولي همون كالاي قبلي رو بهمون ميدن يك جايي هم كه نيم چه نظارتي بر كيفيت باشه از حجمش كم ميكنن
    • شهرام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      31 5
      افزایش بهای بنزین البته به شرط افزایش کیفیت آن، فقط و فقط یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست، که آنهم در رده های آخر قرار میگیرد. بزرگوار شما قبل از این پیشنهاد بفرما ابتدا سیستم حمل و نقل درون شهری به روز و مجهز شود زمان معطلی مترو کاهش پیدا کند خودرو های فرسوده و پر مصرف جمع آوری و با خودروهای کم مصرف با تکنولوژی های نوین تعویض گرددسرویس ادارات دایر شود طرح زوج و فرد سراسری در فصول سرد سال در تهران برقرار شود در آخر هم به شرط افزایش کیفیت بنزین، قیمتش هم بالا برود
    • مهربان توسی A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      7 0
      بنزین بشه 1200 بشرطی که تعرفه واردات کم مصرفها و هیبریدها تک رقمی بشه
  • بام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    1 32
    حالاخیلیزیانبرهمه چی الن برق عمومی اسانسورنداره پارسالهمنی موقع اومده بود50هزارتومان ولی الان چند روز پیش اومده102400تومان معلومه که وضع خیلی خرابه همسایهها که چانهزنی میکنن دیروزم گفته بود اشتباهرفته پول به حساب صنعت فکرکنم اینم اشتباه شده مادیکه فروش اب نمیدیم نجدید پذیرچراباید تعرف بزارن براش من قانع نشدم
    • محمد قاسمی A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      33 1
      خودت متوجه شدی چی نوشتی؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    5 41
    مطمئنا از زیان اعتراضات خیابانی خیلی خیلی خیلی کمتر است .... پیشنهاد میکنم این اشتباه را در این بازه زمانی به هیچ عنوان مرتکب نشوید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    77 4
    نمی خواد برای گران شدن بنزین توجیه بیاورید،این مقاله هم یک نوشتار سفارشی از سوی پالایشگاه داران هست که بنزین گران شود
  • بی نام EU ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    74 2
    برای حل مشکل آلودگی هوا روش های بهتری هم هست, مثلا میشه واردات خودرو را آزاد کرد تا خودروهایی با آلایندگی کمتر وارد کشور بشوند, حتما که نباید بنزین را گران کرد
  • خوانساریان IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    65 4
    شما رسانه اید و در حمایت از دولت می نویسید. اما بدانید مردم تحت فشار اقتصادی هستند. چه اشکال دارد بنزین ارزان باشد؟
    • بی نام DE ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      9 11
      لیلی زن بود یا مرد؟
  • کی هان IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    40 2
    ببین اگه تحلیلت درست باشه و این قیمتها بالا رود و به جای حقیقی خودش برسد ولی حالا جیب مردم خالی باید و تولید منفی باشد و صادرات در حد صفر باشد . اون وقت باید چه کرد؟؟؟ بهتر درست فکر کرد و زود نگیم با اقزایش قیمتها مشکلات رو میشود حل کرد چند سال آقای دولت احمدی نژاد همین حرف رو زد و نتیجه اش چی شد؟ تورم به کجا رسید ؟دلار چند شد؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    60 1
    زیان خودروهای آشغال داخلی برا جامعه چقدر است؟ این را هم توضیح بده بفهمیم.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    7 30
    زیان بنزین هزار تومانی هر چقدر باشد از اعتراضات خیابانی در این برهه بسیار حساس از زمان خیلی خیلی خیلی بهتر است ........بفهمید
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    2 29
    زیان بنزین هزار تومانی هر چه باشد .......از اعتراضات خیابانی در این برهه حساس زمانی بهتر است
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    1 24
    زیان بنزین هزار تومانی هر چه باشد .......از اعتراضات خیابانی در این برهه حساس زمانی بهتر است
  • بی نام DE ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    10 22
    چرا هیچکس در رابطه با زیان برق ۴۰ تومنی صحبت نمیکنه. الان متوسط نرخ فروش برق دنیا در حدود ۸۰۰ تومنه بر کیلووات ساعته، ولی توی ایران یک بیستم این مبلغ یعنی متوسط ۴۰ تومن در اختیار مردم قرار میگیره. این در صورتیه که نرخ تمام شده تولید، انتقال و توزیع هر کیلووات ساعت برق حرارتی در حدود ۱۶۰ تومنه و قیمت تمام شده برق تولیدی نیزوگاه های برفق آبی، خورشیدی، بادی، هسته ای و ... به مراتب بیشتر از این مقدار است
    • بی نام RO ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      27 6
      برق در ارمنستان رایگانه.
    • بی نام CA ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      3 0
      حداقل حقوق تو اون کشورها زیر سیصد دلاره؟
    • صادق A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      2 0
      پس چرا با این اختالاف قیمتی که وجود داره برق تولید و صادر نمیشه؟
    • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      0 0
      نگاهی جامع به دلایل بالا بودن نرخ تولید انرژی لازم است که بر می گردد به بسط بی حساب و کتاب و خصوصی سازی های سفارشی و مضر برای مردم و مفید به حال بعضی دست اندرکاران... قیمت تمام شده روش های مشابه تولیدی در سایر کشورها می بایست تهیه و منتشر شود تا ناکارایی و پایین بودن بهره وری و بسط شبکه برق رسانی بی حساب و کتاب و غیر اقتصادی و سایر عوامل بالا بودن نرخ تمام شده نیز مشخص شود...
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    30 2
    بله حق با شماست. زیان بنزین زیاد است. ولی الان جامعه با گرانی بنزین همکاری و همیاری نمی کند و علت آن هم تمام بازی هایی است که سر یارانه ها آوردند و مردم را دور زدند و به خواسته های اقتصادی به حق مردم توجه نکردند. الان کار به جایی رسیده که دولت برای شروع هر کاری باید دوباره از اول اعتماد مردم را جلب کند.
  • شهرام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    19 1
    شما اجازه بدهید تا طرح اولیه مبارزه با آلودگی هوا همان طرح جدید ترافیک به نتیجه برسد، بعد طرح های دیگر را پیشنهاد بفرمایید.
  • مزدک IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    22 1
    فکر نمی کنم کسی باشه که ندونه بنزین باید قیمت واقعی خودش رو داشته باشه تا خیلی اتفاقات مثبت بیافته.ولی ما با 10برابر شدن قیمت بنزین اتفاق مثبتی در زندگی ندیدیم. اگه دولت قول بده با گرون شدن بنزین مثلا تعرفه خودروهای خارجی رو کم کنه من یکی به طور مثال موافقم بنزین گرون بشه. یا مثلا با گرون شدن بنزین آلودگی هوا به طور مشخصی کم بشه یا مثلا ناوگان حمل و نقل عمومی تغییر اساسی پیدا کنه. ولی نکته اینه که همه میدونن بنزین که گرون بشه هیچ اتفاق مثبتی برای ما ایرانی ها نمیفته. ولی شاید بعضی کشورهای دوست منتفع بشن.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    34 0
    تعرفه خودرو را بردارید در عوض قیمت بنزین را با نرخ تمام شده بفروشید.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    17 0
    بخشی از گرفتگی هوای این روزها اتفاقا ریشه در بنزین هزار تومانی دارد که می سوزد تا آلودگی را به ریه های اهالی ایران هدیه کند. دقیقا دقت فرمایید مطلب بالا رو: نویسنده محترم دقت فرمایند بیشترین معظل آلودگی نه از بنزین ارزان بلکه از سیستم حمل و نقل فرسوده و فرتوت کشور هست که دلیل آن هم حمایت و رانت عظیم در خودرو سازیشما بخوانین فرغون سازیکشور هست. دوستان دقت فرمایین الان سطح استاندارد مصرف بنزین خودروهای هیبرید 3.5الی4لیتر در100کیلومتر هست و مردم ما با خودروی معمول ک 12لیتر در100کیلومتر مصرف میکنن علاوه بر تشدید الودگی هوا بنزین رااسمی1000تومن ولی در واقع 4000تومن خرید میکنند بماند هدر رفت منابع ملی دریارانه ای که دولت صرف هر لیتر بنزین میکنه چه بلایی سر اقتصاد میاره یاعلی
  • بی نام BE ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    9 0
    خوب آخرش چند؟
  • بی نام BE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    40 2
    یک جوان سوئیسی از جوان ایرانی پرسید آرزوهایت چیست؟ جوان ایرانی بلافاصله گفت خانه ماشین کار با درآمد مناسب و تشکیل خانواده. جوان سوئیسی نگاهی به جوان ایرانی کرد و گفت: من از حقوق اولیه تو صحبت نمی کنم گفتم از آرزوهایت برایم بگو
  • بی نام BE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    2 19
    بنزین رو مجانی کنید به جاش شاهد رونق عظیم اقتصادی خواهید بود مسافرت های داخلی اونقدر زیاد میشه که ثروت همه جا یکسان پخش میشه . قیمت همه کالاها به دلیل پول کرایه زیاد میاد پایین چون الان مبلغ زیادی از کرایه حمل بار برای پول سوخت هست. مشاغل توریستی داخلی زیادی به وجود میاد . میزان رضایت مردم از حکومت بسیار بسیار میره بالا. رضایت اجتماعی به دلیل توانستن سفر رفتن با خودرو شخصی زیاد میشه و این عصبیت همیشگی خیلی کمتر میشه. به جاش میتونید عوارض ورود به هر شهر رو بزارید مثلا عوارض ورود هر خودرو به تهران ده هزار تومن و شهر های یه کم کوچکتر هفت هزار و شهر های کوچک پنج هزار تومن برای هر خودرو باشه
  • بی نام BE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    2 7
    به چه دلیلی می خواهند بنزین گران شود؟؟در هیچ کشوری از افزایش قیمت بنزین به دلیل اثر بر قیمت سایر کالا ها به عنوان منبع درآمد استفاده نمی کنند؟
  • بی نام BE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    15 3
    این هم تئوری جدیدی است کاشتغال زایی با افزایش قیمت بنزین
  • بی نام BE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    16 2
    برای چی می خواهید افزایش بدید؟؟؟ خسته شدیم والله
  • بی نام BE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    22 0
    حیف نیست بنزین 1500 یا 1000تومانی رو بریزیم تو پراید که مردم باهش بمیرند.
  • بی نام BE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    14 1
    بنزین در ترکیه نزدیک ۶ لیر است که همان حدود ۶ هزار تومان است نه ۱۸ هزار تومان
  • بی نام BE ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    9 0
    من فکر نمیکنم. اشتباه به عرضتون رسوندند. توی جین که 1 دلاره
  • بی نام BE ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    15 0
    خرید بنزین و معیار فوب خلیج فارس هم با دلار رسمی سنجیده می شود. نه دالار در بازار سیاه.
    • بی نام CA ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      4 0
      دستمزدها رو هم به فوب خلیج فارس برسونن خب
  • بی نام BE ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    18 0
    ایا دولت محترم میداند با افزایش تعرفه واردات خودرو مخصوصا خودروی هیبریدی ضربه بزرگی به محیط زیست و افزایش الودگی هوا میباشد خواهد زد ایا خواست مردم که سالهای سال دارن فریاد میزنن و میخوان که خودروهای بی کیفیت که هم باعث الودگی هوا و هم کشته شدن شمار زیادی از هموطنانمان شده از سطح جامعه برچیده شود ، ایا این دولت نماینده ملت است؟؟؟اگر هست چرا به ملت دهن کجی میکند؟؟؟
  • بی نام BE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    16 0
    محیط زیست چی میشه ؟ بجای اینکه تشویق بکنن برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی عوارض و تعرفه های گمرکی اونها رو بالا میبرن همین کارها رو میکنن که شایعه تبانی و زد و بند مطرح میشه
  • بی نام BE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    21 1
    فقط همین نون خالی تو سفره مردم باقی مونده خواهشا دست نزنید به قیمتش
  • بی نام BE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    14 0
    با افزایش چند برابری تعرفه واردات خودرو عملا دولت نشان داد که تمام حرفهایی که برای حفظ محیط زیست وکاهش الودگی می زند دروغی بیش نیست . چون با گران شدن چند باره خودرو های خارجی عملا هر چه بیشتر مردم مجبور به خرید اتومبیل های زهوار دررفته و درب و داغون داخلی با تکنولوژی و ظاهر 50 سال پیش می شوند . واین یعنی الودگی بیشتر و از بین رفتن هرچه بیشتر محیط زیست . دزوغگو دشمن خداست . خدایا پناه می بر یم به تو از دست این عوام فریبان....
  • بی نام BE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    17 0
    عدم تخصص درکابینه بسیارمشهود هست اخه ازیه طرف میگید هوا الوده هست وتعطیل میکنید وازیه طرف قیمت ماشینهای هیبریدی رو بالا میبرید یه نفرچیزی بگه به این پیرمردهای ازکارافتاده
  • بی نام BE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    27 1
    اون کشورایی که مالیات میگیرن نفت ندارن . میشه شفاف بگن پول نفت چی میشه ؟
  • بی نام BE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    12 0
    دولت نشون داده اصلا به فكره محيط زيست و جون ايرانيها و مصرف بنزين نيست فقط ميخواد با ابزار تعرفه كسري بودجه كه داره و بودجه ايكه جاهاي ديگه ميره رو از مردم بگيره و همه اينها حرفه كه به فكره مردم هستند اينها فقط رانت به نزديكانشون ميدن با ابزار تعرفه و جيبه مردم رو غارت ميكنن مجلس هم كه فقط نگاه ميكنه و ابزار دسته دولتهاستهر جهنم ديگه اي بود الانمجلس ورود ميكرد و وزير صنعت رو استيضاح ميكرد ولي اينجا آب از آب تكون نميخوره
  • بی نام BE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    15 0
    واقعا متاسف میشویم چطور نمایندگان مردم درمجلس جلوی این افزایش تعرفه ها نگرفتند کدام کشور وکدام دولتی در دنیا وجود دارد که فکر مردمش نباشد فقط ایران است برادر عزیز آقای رئیس جمهور عزیز معاون اول وزرا براساس چه ایده ای تعرفه خودروها افزایش دادید لاقل تعرفه خودروهای برقی وهیبریدی افزایش نمیدادید این خودروها که درداخل ساخته نمیشوند واقعا آدم سرش سوت میکشد ازدست این دولت
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    20 0
    پولدار و پست دار ها با گرانی بنزین ضرر نمی کنند چرا که آنها از ماشین های کم مصرف خارجی و هیبرید استفاده می کنند اما ای توده های ملت که ولی نعمت قبلی ولی زحمت فعلی هستند با این ماشین های داخلی پر مصرف باید به دولت پول بدهند لطفا روزنامه نگارها با علم و آگاهی خبر بنویسند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    3 0
    تا وندزوئلا جا داریم ما حتی بیشتر من میگم هر لیتر بنزین یشه 1 میلیون تومن .تازه بیشترشم این ملت جا دارن
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    2 0
    حمل و نقل عمومی رو انقدر سریع راحت و به صرفه کنید به لحاظ زمان و تایم و دردسترس بودن خود به خود مردم کمتر از خودرو استفاده میکنن و اونموقع حرف از افزایش قیمت بنزین بزنین.البته وقتی حرف از افزایش هر کالایی بزنید ک بتونید بازار رو طوری کنترل کنید ک سایر اقلام بیخودی گرون نشه وقتی بنزین رو گرون میکنید توانایی کنترل افزایش قیمت سایر محصولات رو داشته باشید ک یه دفعه مردم با موج بزرگی از افزایش قیمت روبه رو نشن و روز به روز فقرشون بیشتر شه توان زندگی کردنشونو ازشون نگیرین
  • بی نام RO ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    3 0
    مشکل بنزین هزار تومن نیست. خودتان هم می دانید. مشکل ردیفهای بودجه ای است که نباید پرداخت شود اما دولت و مجلس زورشان نمی رسد که پرداخت نکنند. مشکل این است که همه چیز را به قیمت فوب خلیج فارس حساب می کنید و دستمزد را به قیمت فقیرترین کشورهای آفریقایی. به هر حال زیان بنزین هزارتومنی صدهاهزار بار کمتر از منفعتی است که دولت از پرداخت حقوق ناعادلانه می برد.
  • میلاد A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    4 0
    همونطور که افزایش قیمت دلار باعث افزایش صادرات شد همونقدر هم گرون شدن بنزین کیفیتش رو بالا میبره زهی خیال باطل