۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۷

نفوذ و همکاری ایران با برخی از کشورهای آمریکای لاتین، برای آمریکا همدستی کشورهای هیجان‌آفرین و آرمانگرا را ترسیم می‌کند.

مینا علی اسلام

مقامات برزیل اعلام کردند که محمود احمدی‌نژاد قرار است در تاریخ ششم ماه می‌ (16 اردیبهشت) برای گفت‌و‌گو با لوییس ایناسیا لولا داسیلوا به برزیل سفر کند. بنا به اعلام خبرگزاری‌ها، انتظار می‌رود که دو طرف درخصوص تقویت روابط دو جانبه گفت‌وگو کنند. احمدی‌نژاد قرار است در سفر به آمریکای لاتین، به ونزوئلا نیز سفر کند. هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا در تاریخ 4آوریل در سفرش به تهران گفته بود که احمدی‌نژاد و وی به زودی برای نهایی کردن توافق شرکت معدن مشترک میان دو طرف با یکدیگر دیدار می‌کنند. این در حالی است که هیلاری کلینتون روز جمعه اعلام کرد روسیه، ایران و چین راه خود را به سوی آمریکای لاتین باز کرده و منافع بسیاری را در این منطقه کسب کرده‌اند که می‌تواند حضور آمریکا در این منطقه را به مخاطره بیندازد. وی علت به وجود آمدن چنین وضعیتی را سیاست‌های بوش دانست که به دنبال منزوی کردن کشورهای دشمن قاره آمریکا بود.

وی در ادامه گفت: من فکر نمی‌کنم در جهانی که اکنون چند قطبی شده است و در موقعیتی که ما به دنبال رقابت روس‌ها، چینی‌ها و ایرانی‌ها هستیم، منافع ما با پشت‌کردن به نیم‌کره‌ای که مال خودمان است تأمین شود.

چرا آمریکا نگران است؟
تا نیم قرن گذشته، احساس خطر از توسعه نفوذ کمونیسم و شوروی در آمریکای لاتین، عامل اصلی نگرانی‌های واشنگتن و اصلی‌ترین محرک ایالات متحده برای کنترل و اعمال نفوذ بر کشورهای آمریکای لاتین بود که با کوچکترین اشتباه مقامات وقت ایالات متحده آمریکا به سادگی و با کمترین مقاومتی به دامان کمونیست‌ها افتاد، اما اکنون دیگر خطری از بابت کمونیست‌ها و تفکراتشان ایالات متحده را تهدید نمی‌کند. با این موضع‌گیری وزیر امور خارجه آمریکا، باید این سؤال را مطرح کرد که عامل نگرانی آمریکا چیست؟ به گفته کلینتون، اکنون آمریکا در حال آماده شدن برای تقویت روابط با کشورهای منطقه از جمله با هوگو چاوز است تا با حضور و نفوذ کشورهای دیگر مانند ایران و روسیه در این منطقه مقابله کند. آنچه وزیر امور خارجه آمریکا به ایران نسبت می‌دهد، به نوعی ابراز نگرانی آمریکا از اقدامات تهران در ورای مرزهای جغرافیایی‌اش است که در راستای عزم رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای ادامه فشارها و محدودیت‌ها بر ایران دنبال می‌شود. اما در نگاهی دیگر، افزایش حساسیت‌ها نسبت به ایران می‌تواند جدی باشد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کشورهای آمریکای لاتین اکنون از دامان کمونیسم بیرون آمده و در فاصله بین کمونیسم و توسعه یافتگی از نوع غربی آن، دچار پوپولیسم یا حکومت‌های عوام فریبانه‌ای شده‌اند که بر آمده از شرایط خاص این کشورهاست.

 ایران و آمریکای لاتین
نفوذ و همکاری ایران با برخی از کشورهای حوزه آمریکای لاتین، برای آمریکا همدستی کشورهای هیجان‌آفرین و آرمانگرا را ترسیم می‌کند و این امر هر چند در روند سیاست‌ها، استراتژی‌ها و تصمیمات برنامه‌ریزی شده ایالات متحده آمریکا در نقاط مختلف جهان جایی ندارد، اما بی‌تردید هزینه‌های اجرای سیاست‌ها و استراتژی‌های این کشور را بالا می‌برد.

 ایران و حیاط خلوت آمریکا
بروز نشانه‌هایی از بهبود روابط ایالات متحده آمریکا با کشورهای حوزه آمریکای لاتین از دو جهت می‌تواند بر روابط ایران با کشورهای این حوزه تأثیرگذار باشد؛ اول آنکه در قلمرو مسائل سیاست همه امور در حال تحول و دگرگونی است. بهبود روابط آمریکا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نشان می‌دهد حتی با وجود موضع‌گیری‌های مخالف برخی کشورها علیه یک کشور، می‌توان از فرصت‌های ایجاد شده در جهت منافع و حل و فصل اختلافات بهره‌برداری کرد ولو اینکه گام‌های کوچکی در این مسیر برداشته شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =