سختی‌های زندگی دهه شصتی‌ها از نگاه هنرمند سرشناس

علی بیرنگ با حضور در برنامه «چشم شب روشن» درباره چگونگی آغاز فعالیت‌اش در حوزه موسیقی و سختی های زندگی متولدین دهه 60 توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا مهدوی مجری کارشناس موسیقی «چشم شب روشن» میزبان علی بیرنگ آهنگساز و تنظیم کننده بود.

بیرنگ که سال 76 زمان ساخت موسیقی سریال «دنیای شیرین» 13 سال داشته است، در ابتدا گفت: من به خاطر پدرم این شانس را داشتم تا کارم شنیده شود. کارگردان آن سریال آقای بهروز بقایی بودند. من از 7 سالگی کار موسیقی را شروع کرده بودم و آقای بقایی کارهای مرا شنیده بود.

او افزود: به گفته پدر، خود آقای بقایی بود که پیشنهاد ساخت موسیقی این سریال را به من پیشنهاد دادند. من یک اتود زدم که مورد قبول قرار گرفت و سرانجام کار آغاز شد و موسیقی 52 قسمت سریال را ساختم.

این مدرس پیانو تاکید کرد: خیلی ها هستند که مستعد هستند و نبوغ دارند اما مثل من این شانس را ندارند که دیده شوند. خود من با بازیگری در سریال «این خانه دور است» در سن 7 سالگی کارم را آغاز کردم. در «همسران» هم نقش داشتم اما این کار را دوست نداشتم و آن را کار خودم نمی دیدم. البته حرف پدر را گوش می دادم و می رفتم. به گفته پدر یک روز که او مرا برای رفتن سر صحنه از خواب بیدار کرده بود، من گفته بودم شما کدام موزیسینی را دیده اید که بازیگر باشد؟ من می خواهم موزیسین باشم!

بیرنگ ادامه داد: رویای من موسیقی بود و شانس دیگری که داشتم این بود که خیلی زود و از 5 سالگی فهمیدم این کاری است که خوشحالم می کند.

آهنگساز سریال «سیب خنده» درباره این کار توضیح داد: شروع کار من با «دنیای شیرین» بود و «سیب خنده» سومین تجربه من به حساب می آمد. من همیشه می گویم بچه ها خیلی دوست دارند بزرگ دیده شوند، برای همین نباید موسیقی که برای آنها ساخته می شود خیلی هم کودکانه باشد. آنها از همه نظر ارزشمند و بزرگند و باید جدی گرفته شوند. در ارکسترهای بزرگ هم زیباترین و بهترین کارها برای کودکان است یا شناخته شده ترین موسیقی ها آنهایی هستند که در والت دیزنی ساخته شده اند.

او تاکید کرد: بنابراین من این نوع موسیقی را از بقیه جدا نمی دانم که بگویم ویژگی های خاصی دارد. به هر حال مدلی از موسیقی جا افتاده که می گویند برای کودک است و سعی می کنند خیلی ساده و کوچک آن را بسازند اما در دنیا بهترین موسیقی هایی که من شنیده ام برای کودکان ساخته شده بوده است.

بیرنگ یادآور شد: من متولد دهه شصت هستم و چون سال 63 به دنیا آمده ام شصتی به حساب می آیم. ما در آن دوره حتی نمی توانستیم یک چیزهایی را ببینیم و بدانیم در دنیا چه اتفاقی می افتد، اینترنت و ارتباطات نبود و همه چیز برای یادگیری در دسترس نبود. اما حالا شما می توانید هر لحظه که اراده کنید مرجع داشته باشید و ببینید و بشنوید. به هر حال هر هنرمندی به یک مرجع احتیاج دارد. چون هیچ کاری صد در صد خلاقیت نیست و نمی شود گفت صد در صد این کار به من الهام شده است و هر دوره ای تاثیرش را روی دوره بعد گذاشته است.

عضو دائم انجمن آهنگسازان خانه سینما تصریح کرد: اما آن زمان این چیزها نبود. آن موقع من فیلم «ای تی» ساخته اسپیلبرگ را می دیدم و مراجع ما گزیده بودند و زیاد نبودند. بنابراین موسیقی که من ساختم برگرفته از اتفاقات کشور خودمان بودند.

او در پاسخ به اینکه در حالی که در سالهای نوجوانی آهنگساز پرکاری بوده، حالا چرا کم کار شده است، گفت: این سوال را خیلی ها از من می پرسند اما من هیچوقت کم کار نبوده ام. برای هر کسی شرایطی پیش می آید که آثاری را تولید می کند اما امکان پخش و ارائه آنها را ندارد. این دوره برای من هفت، هشت سال طول کشید. من کار می کردم اما به دلیل نبود شرایط یا امکانات کارها عرضه نمی شد.

بیرنگ اظهار کرد: من کاری را شروع کردم که موزیکال بود و همانطور که می دانید موسیقی کارهای موزیکال اول باید ساخته شود و بعد متن نوشته شود. اما به دلایل مالی آن کار ساخته نشد. شما هر کاری که برای تلویزیون و سینما انجام می دهید رایت آن را واگذار می کنید و به صورت مستقل امکان ارائه اش را ندارید. بنابراین من گرچه در این سالها هم کار کردم اما کم کار به نظر می رسیدم.

مجله شبانگاهی «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    14 0
    دوستان اگر از دزدی های خودشون کم کنند متوجه میشن که دهه شصتی ها هم میتونن با حمایت به شغل برسند..
  • ک A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    1 0
    بیچاره دخترها و پسرای دهه شصتی که بیشترین سختی های اون دوران خاص را با مشکلاتش پشت سرگذاشتند، این همه تلاش کردند اما در آخر وقت و عمرشون حروم شد