عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در آخرین نشست خود وضعیت محیط‌زیست ایران را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آخرین نشست خبری عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در سال ۹۶ صبح امروز برگزار شد.

کلانتری در ابتدا در رابطه با وضعیت آلودگی هوا در ایران گفت: در فصول سرد سال سوخت گازوئیل عامل اصلی آلودگی هوا است ، از سویی در روزهای گرم سال هم سایر فاکتورها باعث آلودگی هوا می‌شوند.

او با اشاره به اینکه دو سوم آلودگی هوا در روزهای سرد ناشی از ۵۰ تا ۶۰ هزار اتوبوس و کامیون فرسوده و حدود ۱۰ هزار دستگاه مینی‌بوس است، گفت: امسال با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روزهایی که شرایط جوی پایدار بود با کمک استانداری تهران جلوی ورود کامیون‌ها را به شهر تهران گرفتیم. بسیاری از این کامیون‌ها بالای ۱۵ سال عمر دارند و این موضوع کمک بزرگی به کنترل آلودگی هوا کرد همچنین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده شرکت واحد با کمک شهرداری از ورود به چرخه تردد محروم شدند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه چاره اصلی در کنترل آلودگی هوا بهبود کیفیت خودرو و سوخت است،اظهارکرد: در شهرهایی مثل مکزیکوسیتی و پاریس در چند ماه از سال ورود خودروهای گازوئیل سوز ممنوع است بنابراین راه چاره برای حل بحران آلودگی هوا استاندارد کردن گازوئیل و نوسازی ناوگان است البته نوسازی ناوگان نیز بدون اصلاح سوخت فایده‌ای ندارد.

کلانتری افزود: دو ماه پیش با مدیران عامل خودروها جلسه داشتم. آنان تاکید دارند اگر بنزین یورو۵ تولید شود از ابتدای سال ۹۷ دیگر خودروها را با موتور قبلی تولید نمی‌کنند بنابراین هم سوخت و هم خودروها باید استاندارد شوند.

من اگر جای مردم بودم سوار خودروهای داخلی نمی‌شدم

او افزود: هم می‌توانیم هوای پاک داشته باشم، هم خودروی پاک و هم افراد شاغل، اما وقتی رقابت نباشد خودروساز خودرو بهتری تولید نمی‌کند.

کلانتری با اشاره به اینکه یکی از دلایل آلودگی هوا به علت ارزانی قیمت بنزین است، گفت: همه جای دنیا خودرو ارزان و سوخت گران است، اما شرایط برای ما برعکس است، برای مثال قیمت بنزین در عربستان ۳.۵ برابر و قیمت خودرو در آنجا نصف ایران است. اینکه از هر خودروساز به هر قیمتی حمایت کنیم بعد به آن‌ها سوخت ارزان هم بدهیم اصلا سازگاری ندارند.

رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه چگونه می‌خواهد جلوی مافیای خودروسازها را بگیرد توضیح داد: خودروسازان قوی هستند ولی اگر مردم قوی باشند جلوی خودروساز را می‌گیرند، اگر من جای مردم بودم سوار خودروی داخلی با این قیمت نمی‌شدم.

چرا وسعت مناطق حفاظت شده کاهش پیدا کرده؟

کلانتری در رابطه با مصوبه اخیر مجلس درباره کاهش وسعت مناطق حفاظت شده گفت: همه‌ی مصوبات حالت آیات آسمانی ندارند که تغییر نکنند، این مصوبه ۴۰ سال دست نخورده بود، زمانی که در آن جمعیت ما از ۳۰ میلیون به ۸۰ میلیون رسید.

او با تایید اینکه وسعت برخی مناطق حفاظت شده کاهش پیدا کرده عنوان کرد: وسعت مناطقی که از مناطق حساب شده خارج شدند ۳ هزارم درصد کل وسعت مناطق حفاظت شده بودند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در پاسخ سوالی درباره علت این موضوع گفت: برای مثال ۲۵درصد شهر خلخال داخل زیستگاه است، آیا می‌توانستیم مردم را از آنجا خارج کنیم؟ با اینکار ده‌ها واحد مسکونی از بلاتکلیفی خارج می‌شوند.

کلانتری عنوان کرد: هیچ جای دنیا چیز ثابتی وجود ندارد بالاخره محیط‌زیست مال مردم است و مردم حافظ محیط‌زیست هستند و باید مشکلات محیط‌زیست را در نظر بگیریم.

آب قربانی سیاست‌های مربوط به خودکفایی شده است

رئیس سازمان محیط‌زیست در پاسخ به سوالی به اینکه خود او هم زمانی وزیر کشاورزی بوده و چنین اشتباهاتی انجام داده و چرا هنوز هم این روند ادامه دارد گفت: باید ببینیم ما تابع استانداردهای بین‌المللی هستیم یا نه، طبق ضوابط بین‌المللی سقف استفاده از آب تجدیدپذیر حدود ۴۰ درصد است، وقتی در کشوری هستیم که الان داریم ۱۱۰ درصد از آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کنیم بدون انجام این اقدامات چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم؟

او افزود: شما به دلایل سیاسی می‌گویید باید خودکفا باشید، مجلس شما می‌گوید باید در ۹۵ درصد محصولات خودکفا شوید. شما برای اینکار آب لازم دارید، این آب را از کجا می‌آوردید.

کلانتری در رابطه با بحث انتقال آب گفت: فرض کنید اصلا این اتفاق هم نیافتاده بود، کل آب‌های جابه‌جا شده کمتر از ۲درصد آب کل ایران است. وقتی شما ۱۱۰درصد از آب را مصرف می‌کنید باید آماده همه این مشکلات باشید.

وزیر پیشین کشاورزی افزود: ۲۰ سال پیش در وزارت کشاورزی من اصلا دستور دادم تا در استان فارس کشت دوم منع شود، چون منابع آب‌های زیرزمینی داشت تمام می‌شد. ما الان از ۹۷میلیارد مترمکعب ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر ایران استفاده می‌کنیم، این یعنی طغیان، شورش و نابودی سرزمین.

رئیس سازمان محیط‌زیست توضیح داد: این میزان از مصرف آب قطعا پیامد خواهد داشت، این کاملا مشخص است. چرا؟ چون به ما گندم، نان و ... نمی‌دهند و باید خودکفا شویم. در واقع نتایج سیاست‌های خودکفایی ویرانی آب‌وخاک است. اینها سیاست‌های تحمیل شده به آب و کشاورزی است.

کلانتری گفت: اگر همین امروز که ۱۱۰ درصد آب خود را مصرف می‌کنیم بخواهیم برنامه ششم را اجرایی کنیم باید ۳۵ میلیارد مترمکعب به این آب موجود اضافه کنیم، اصلا چنین چیزی وجود خارجی دارد؟ پس ببینید سیاست‌های کشور ما غلط است، سیاست‌ها در راستای پایداری محیط‌زیست نیست و این عواقب آن است.

چرا راتبه‌گیر موضوع خودکفایی کسی ما با گفتگو نمی‌کند؟

کلانتری در پاسخ به این سؤال که راهکار اجرایی حل سیاست خودکفایی چیست گفت: ما به نیروهای امنیتی می‌گوییم که این موضوع علمی بررسی کنند، بنشینند دو طرف میز و ببینند کشور بعد از ۵ سال چقدر غذا می‌توانند درست.

او افزود: چطور ایران و صدام حسین باهم مذاکره کردند؟ باید دور یک میز بنشینیم و هم را قانع کنیم شاید آن‌ها تکنولوژی داشته باشند که ما نداریم. ما اکثرا نهاد‌ها را نمی‌شناسیم ولی فشارشان را می‌بینیم. این کشور و حاکمیت برای همه است.

رئیس سازمان محیط‌زیست توضیح داد: ۴ سال پیش مهندسین بسیج دانشجویی من را به محل سفارت آمریکا دعوت کردند تا درباره این موضوع حرف بزنیم. ما دیدیم به یک نتیجه مشترک نمی‌رسیم چون آن‌ها فقط می‌گفتند مقام معظم رهبری گفته امی‌توانیم پس می‌توانیم. پتانسیل کشور این است که هست ما هم موافقیم که اگر امکان دارد ۱۰۰درصد خودکفا باشیم ولی وقتی وصول نشود چه کسی پاسخگو است شعار دادن خیلی راحت است.

کلانتری ادامه داد: باید بنشینیم گفتگو کنیم، یک‌زمانی به منابع فشار آوردیم و بعضی جاها موقت خودکفا شدیم، سیاست خودکفایی گندم زمانی درست شد که قیمت نان را احمدی‌نژاد اصلاح کرد، این کار خوبی بود.

او ادامه داد:یک‌زمانی نان خشک جای غلات را در دامداری می‌گرفت. آن زمان ۲۴۰ کیلوگرم سرانه مصرف مردم در نان بود ولی وقتی که نان ۱تومانی شد ۵۰۰ تومان مصرف گندم ۵میلیون تن کاهش پیدا کرد به همین دلیل الآن می‌توانیم با سرانه مصرف ۱۴۰ کیلو پایدار باشیم حتی با این وضع بد خشکسالی.

وزیر کشاورزی تا چند ماه پیش به بحران آب باور نداشت

کلانتری در پاسخ به سوالی چرا با وجود شورای عالی آب کمیته آب تشکیل شد گفت: تا ۲ ماه پیش وزیر کشاورزی اعتقادی به کم‌آبی نداشت برای این مسائل این کمیسیون برای کسانی که درگیر مسئله آب هستند تشکیل شده، شورای عالی آب فقط مشکلات را حل می‌کند.

رئیس سازمان محیط‌زیست ادامه داد: در راستای سازگاری با کم آبی به یک تفاهم رسیدیم، همیشه با خسارت‌های اتفاق افتاده مواجه می‌شدیم الان می‌خواهیم جلوی این خسارت‌ها را بگیریم. قبلا وزارت کشاورزی تابع نبود الان تابعیت پیدا کرده، یا مثلا درباره وزارت نیرو سال گذشته ما تفاهم‌های جالبی رسیدیم.

مصرف آب باید ۶۲ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند

رئیس سازمان محیط‌زیست در رابطه با بدتر شدن وضع خشکسالی ایران هم گفت: متخصصان می‌گویند گرمایش زمین در منطقه‌ی ما ۵ تا ۱۰ درجه طول جغرافیایی بارندگی را به شمال کشیده و این اتفاق تقریبا برگشت‌ناپذیر است. دعوا برسر این است که ما علم را نمی‌پذیریم، یعنی سیاست بر علم قالب است، وقتی سیاست حرف می‌زند دیگر نمی‌توانیم درباره علم حرف بزنیم.

کلانتری افزود:  مشکل ما این است که ۹۷ میلیارد مصرف باید به ۳۵ میلیارد برسد، مشکل آب کشور مشکل نگرش است. بنده خدا حجتی را استیضاح کردند سر اینکه کشت برنج خارج شمال و کشت محصولات پرآب بر ممنوع شده. ما باید بپذیریم ظرفیت تولیدی ما چقدر است، معجزه هم نمی‌توان کرد اگر پذیرفتیم کشور به سمت پایداری پیش می‌رود اگر نپذیرفتیم وضع همین می‌ماند.

من و دولت از وضعیت فعالان محیط‌زیست بازداشت‌شده خبر نداریم

کلانتری در رابطه با  فعالان محیط‌زیست بازداشت شده اعلام کرد: در مورد بازداشت اطلاع دقیق نداریم آقای رئیس‌جمهور گروه ۴ نفر تشکیل دادند، اطلاعات من و دولت هم مثل شما است، اگر واقعاً مقصری بینشان هست، طبق قانون رفتار شود.

کلانتری توضیح داد: چیزی که من دیدم که اصلا آقای جوکار (از اعضای پروژه احیای یوزپلنگ ایرانی) اهل سیاست نیست، غیر از یوز و بیابان چیزی نمی‌داند مگر اینکه چهره‌ دیگری داشته باشد که من نمی‌دانم. دوربین‌های تله‌ای ۲۰ متری را نمی‌توان بگیرد و از ۲۰ متر دورتر یوز را از شتر تشخیص نمی‌دهد!

او درباره اینکه این افراد اطلاعات مربوط به وضعیت آبی ایران را به دیگر کشورها دادند گفت: وزیر گفته اینها اطلاعات آب را می‌دهند آمریکا، این‌که اصلا درست نیست؛ من اطلاعات دریاچه ارومیه را از آمریکا می‌گرفتم، مسئله آب که پنهان نیست.

اول باید جلوی کانون‌های داخلی گردوخاک را بگیریم

کلانتری درباره کانون‌های داخلی گرد و خاک گفت: اول باید خودمان جلوی گردوخاک را بگیریم بعد از همسایه‌ها انتظار داشته باشیم. البته دولت عراق بهتر از ما عمل کرده، آن‌ها حداقل به تالاب‌هایشان بیش از ما اهمیت می‌دهند. شاید یکی از خوبی‌های کشور آن‌ها این است که تالاب‌های آن در حاشیه فرات است. تنها حوزه‌ای که در انتهای رودخانه قرار ندارد هورالعظیم است و به همین دلیل وقتی رودخانه آب نداشته باشد به تالاب نمی‌رسد مثلا الان ما نمی‌دانیم برای بختگان آب از کجا بیاوریم.

کلانتری توضیح داد: امیدوارم که بتوانیم تالاب‌ها را احیا کنیم گرچه این اتفاق برخی مناطق غیرممکن است .

تولید ماهی تیلاپیا مضر نیست

کلانتری در رابطه با انتقاداتی که از تولید ماهی تیلاپیا انجام شده گفت: الان در دنیا ۷.۵ میلیون تن تیلاپیا تولید می‎‌شود و تقریبا همه کشورها تولید می‌کنند.  با یک‌حرفی نباید کشور را از منابع دور کنیم، این چیزی مثل همان موضوع تراریخته است. ۴۷ گونه تیلاپیا وجود دارد و تیلاپیایی که وارد کشور شده کاملا بی‌خطر است از زمینه ارزش غذایی هم با ماهی سفید برابر است.

او افزود:‌بیاید حرف عقلانی بزنیم و چند شایعه را به جان مردم نیندازیم. شما مثل اینکه وقتی به محیط‌زیست فکر می‌کنید کشور یادتان می‌روید؟ بنده رئیس محیط‌زیستم در دولتی که باید شغل ایجاد کند، بنده نباید مانع بیهوده شوم. بحث زور و بگیر ببند نیست بحث علمی است.

او گفت:من درباره تیلاپیا بیش از ۲۸ ساعت با کارشناسان داخل و خارج حرف زدم خداوکیلی وقتی مخالفین در مقابل علم موافقین هیچ حرفی نمی‌زنند.

کلانتی در رابطه با تولید محصولات تراریخته گفت: ما نامه‌ای نوشتیم به دوستانی که مخالف هستند ما بنشینیم صحبت کنیم.

او افزود: می‌دانید ورود تراریخته ممنوع شود چه می‌شود؟‌ قیمت گوشت مرغ و تخم مرع ۲.۵ برابر می‌شود. چیزی که می‌خواهید بخورید از کجا تامین می‌شود؟ ما سالانه داریم حداقل ۶ میلیون دلار محصول تراریخته وارد می‌کنیم و می‌‍خوریم فقط علمی صحبت کنیم.

برنج تراریخته هنوز مجوز نگرفته است

نیره خوش‌خلق سیما مشاوره فناوری سازمان محیط‌زیست در نشست خبری کلانتری با نشان دادن تحقیقی از دانشگاه استنفورد که نشان از سالم بودن مواد تراریخته داشت اظهار کرد: آئین‌نامه‌ای در سازمان حفاظت محیط‌زیست برای واردات،‌صادرات و رهاسازی محصولات تراریخته تدوین‌شده بود که این آئین‌نامه مورد اعتراض همه دستگاه‌های ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت علوم قرار گرفت.

او ادامه داد: این آئین‌نامه فراتر از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست و در کار دستگاه‌های دیگر دخالت کرده بود بنابراین کمیته بی‌طرف برای بررسی و رفع اشکالات این آئین‌نامه تشکیل شد و در حال حاضر ضمن رفع این اشکالات و دخالت‌ها آئین‌نامه جدید در حال نهایی شدن است.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: این کمیته پنج آئین‌نامه در مورد نحوه ارائه مجوز تولید و واردات تدوین کرده است. یکی از موضوعات قابل‌تأمل در این حوزه آن است که از سال ۸۶ ذرت تراریخته وارد کشور می‌شود. تا سال ۹۳ کسی به این موضوع کاری نداشت اما زمانی که در سال ۹۳ صحبت از تولید گیاهان تراریخته مطرح شد نسبت به محصولات تراریخته حساسیت‌های بسیاری ایجاد شد.

خوش‌خلق سیما عنوان کرد:‌ نمی‌دانیم چرا از سال ۸۳ تا ۹۳ هیچ‌کس حتی محیط‌زیست به فکر تمهیداتی برای واردات محصولات تراریخته نبود و تنها زمانی که بحث تولید محصولات تراریخته در داخل کشور مطرح شد نسبت به این موضوع واکنش نشان داده شد.

او با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس اظهار کرد: تعجب می‌کنم که در تریبون مجلس برخی ادعا می‌کنند که کشورهایی که اقدام به صادرات محصولات تراریخته می‌کنند خود حاضر به مصرف آن نیستند درحالی‌که طبق قوانین، کشوری که محصولات تراریخته را صادر می‌کند حتما باید خودش مصرف‌کننده هم باشند.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه این سازمان وظیفه ارزیابی خطرات زیست‌محیطی واردات گیاهان تراریخته را دارد، گفت: آئین‌نامه‌ای به همین منظور نوشته شده است که بر اساس آیین‌نامه آمریکا و اروپا است و ارزیابی خطر بر اساس همین آئین‌نامه انجام می‌شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه برای سال‌های آینده نیز برنامه‌ریزی شده است در مورد خطرات ناشی از مصرف سم در کشت برنج گفت: بر اساس بررسی‌ که کارشناسان معاونت انسانی سازمان محیط‌زیست انجام داده‌اند مصرف سم در کشت برنج بسیار خطرناک است و چنین چیزی مشاهده شده است.

مشاور فناوری و بیوتکنولوژی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: هنوز مجوز تولید برنج تراریخته داده نشده است اما بر اساس مطالعات دانشگاه علوم پزشکی یزد این برنج هیچ خطری برای گیاهان و جانوران ندارد. همچنین این برنج به خورد موش داده شده و نتیجه آزمایش نشان می‌دهد که هیچ خطری متوجه انسان نیست.

خوش‌خلق سیما با اشاره به اینکه محصول تراریخته تولیدشده نباید تفاوتی با محصول مادر داشته باشد، گفت: فرد تولیدکننده باید ثابت کند برنجی که از طریق انتقال ژن تهیه‌شده هیچ تفاوتی با برنج مادر ندارد و اگر طعم، کیفیت، نشاسته و پروتئین برنج تراریخته تولیدشده با برنج مادر متفاوت باشد امکان و مجوز تولید و رهاسازی نخواهد داشت.

 

سرنوشت مهم پروژه یوز

حمید ظهرابی معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به افت جمعیت یوزپلنگ در استان یزد از اجرای طرح تکثیر و پرورش یوز در اسارت خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مالی، این طرح در استان یزد در یک محدوده طبیعی اجرایی خواهد شد.

حمید ظهرابی در نشست خبری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد شرایط حفاظت از یوزپلنگ اظهار کرد: پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال ۱۳۸۰ با همکاری مشترک UNDP (برنامه عمران ملل متحد) و سازمان حفاظت محیط‌زیست شروع شد.

وی ادامه داد: موسسه میراث پارسیان هم در برهه‌ای با پروژه بین‌المللی یوز همکاری داشت بنابراین بودن یا نبودن این موسسه تاثیری بر سرنوشت پروژه نخواهد داشت.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تمدید پروژه بین‌المللی یوز اظهار کرد: بر خلاف برخی ادعاها UNDP قراردادش را فسخ نکرده بلکه به تازگی اعلام آمادگی برای همکاری کرده است اما تاکید دارد که دولت ایران باید در بحث مالی این پروژه مشارکت داشته باشد و در حال حاضر دنبال تعریف منابع مالی مشترک هستیم.

ظهرابی با اشاره به اختصاص منابع مالی داخلی به اجرای پروژه یوز اظهار کرد: ۵۰۰ میلیون تومان از منابع معاونت محیط‌زیست طبیعی برای حفاظت از یوز بلوکه شده است. همچنین یک و نیم میلیارد تومان اعتبار ویژه برای حفاظت از یوز در نظر گرفته شده که تا کنون محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - دستور آن را داده  است و منتظر واریز وجه هستیم. افزون بر اینها یک میلیارد تومان تحت عنوان همکاری ویژه برای حفاظت از یوز در نظر گرفته شده است که سازمان برنامه و بودجه باید این منابع را در اختیار سازمان محیط‌زیست قرار دهد.

وی تاکید کرد: این منابع مالی برای اقدامات مختلف از جمله خروج دام از خارتوران و میاندشت هزینه خواهد شد. پیش از این سیاست حفاظت از یوز بر این موضوع تاکید داشت که زیستگاه را حفظ کنیم و در نتیجه حفظ زیستگاه جمعیت گونه نیز افزایش یابد اما در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده‌ایم که باید به فرد یوزپلنگ توجه داشته باشیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: مرکز بارورسازی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به شکل جدی لقاح مصنوعی را با همکاری پژوهشکده محیط‌زیست مورد توجه قرار داده است. قرار بود ۲۰ روز پیش گروهی به این کار بپردازند اما با مشکلاتی که ایجاد شد این مسئله به تعویق افتاد و قرار است بر اساس یک قرارداد رسمی چارچوب دار لقاح مصنوعی انجام شود.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    0 1
    عجب دوری برداشته اقای عیسی کلانترشما مواطب محیط زیست باشید، مابقیه کارها پیشکش.