262 هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری احیا می شود

ایرنا نوشت : معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از واگذاری 262 هزار هکتار مرتع برای احیا و اجرای طرح های مرتعداری به بهره برداران خبر داد.

غلامحسین نصیری اظهار کرد: تاکنون برای 562 هزار هکتار از وسعت یک میلیون و 90 هزار هکتاری مراتع استان، طرح های مرتعداری تهیه شده است.
وی بیان کرد: طرح های مرتعداری برای کاشت گیاهان داروئی، زنبورداری، گردشگری و بوم گردی، استفاده از انرژی های نوین در مناطق مرتعی و احیای این مناطق به سه هزار بهره بردار واگذار شده است.
نصیری با بیان اینکه تولید علوفه، بهره برداری از 20 درصد ظرفیت مراتع است، تاکید کرد: 80 درصد ارزش مراتع به کارکردهای گیاهی، زیست محیطی، ژنتیکی و تامین آب است که چندان مورد توجه نیست.
وی در ادامه با بیان وجود یکهزار و 400 گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حدود 400 گونه از این تعداد دارای خاصیت داروئی بوده و حدود 30 رقم از این تعداد نیز منحصر به این استان است.
نصیری با اظهار تاسف از روند رو به انقراض برخی گونه های گیاهی افزود: گونه کلوس (کرفس کوهی)، لاله های واژگون، سیر و موسیر از گونه های با ارزش استان بوده که به دلیل ریشه کنی در حال انقراض است.
وی همچنین طرح های مرتعداری و ترغیب بهره برداران برای کاشت گیاهان داروئی و قرقبانی مراتع توسط اداره کل منابع طبیعی را در راستای حفظ و حراست از این گونه ها عنوان کرد.
گفتنی است ، مراتع و جنگل های چهارمحال و بختیاری با وسعتی حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار، حدود 86.5 درصد از مساحت استان را شامل می شود که توسط 23 هزار بهره بردار روستایی و عشایری در حال بهره برداری است.
بر این اساس، چرای دام بیش از 3.5 برابر ظرفیت مراتع، بوته کنی، آتش سوزی و خشکسالی در سال های اخیر، منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری را که همواره به عنوان یکی از استان های مهم زاگرس نشین کشور مطرح بوده در معرض نابودی قرار داده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارن A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 0
    ...... با اظهار تاسف از روند رو به انقراض برخی گونه های گیاهی افزود: گونه کلوس کرفس کوهی، لاله های واژگون، سیر و موسیر از گونه های با ارزش استان بوده که به دلیل ریشه کنی در حال انقراض است. ......لطفا بفرمایید پس شما چکاره هستید ؟؟؟؟که نمیتونید جلوی انقراض این گونه ها رو بگیرید. اونجا نشستید که نگذارید منقرض بشند .