جرائم فضای مجازی در سال 96 در فارس 48 درصد بیشتر شده است

«خبرجنوب» نوشت: آتشی که گاهی جرایم فضای مجازی به مال و آبروی آدم ها می زند سوزنده تر از جرایم در فضای واقعی است.

افزایش هشت برابری جرایم اینترنتی در یک دهه گذشته نشان می دهد پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، حسابی سرش شلوغ است چنانچه سرهنگ حبيب ا... رجبلی، رییس پلیس فتا فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» نیز در بحث جرايم فضاي مجازي از افزايش 48 درصدي پرونده هاي قضايي سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان خبر می دهد.
به گفته رجبلی برداشت اينترنتي غيرمجاز از حساب هاي بانكي، كلاهبرداري رايانه اي، مزاحمت هاي اينترنتي، هتك حيثيت و نشر اكاذيب، انتشار فيلم خصوصي و خانوادگي و دسترسي غيرمجاز به داده ها به ترتیب اولويت بندي جرايم اینترنتی در سال 96 در فارس می باشد به طوری که این استان در سطح كشور بعد از تهران بزرگ و خراسان رضوي، رتبه سوم را در مقوله جرايم فضاي مجازي به خود اختصاص داده است.
البته آن طور که رییس پلیس فتا فارس می گوید در 85 تا 90 درصد پرونده هاي قضايي، باعث و باني جرم، خودِ قرباني است که بنا به دلايلي مثل طمع ورزي، سادگي و عدم آشنايي با اين فضا يا ساده انگاشتن هشدارهاي پليسي، دست به اقداماتي زده و زمينه جرم را مهيا کرده است.
فضاي مجازي در کنار همه فوایدش، معايبي نیز دارد كه اكثر كاربران به صِرف آشنايي با آن از مضرات اين فضا غافل شده اند چنانچه رجبلی معتقد است شبکه های مجازی در كنار آسايشي كه براي کاربران فراهم كرده، آرامش را از زندگي بسياري از آنها سلب نموده است.
به گفته این مسئول، فضای مجازی جذابیت های خاصی دارد به طوری که قربانیان پرونده های مختلف بارها پس از اینکه متوجه اشتباهات خود شده اند عهد کرده اند به سراغ این فضا نروند اما ویژگی ها و جذابیت های این فضا باز هم آنها را به سوی خود
کشانده است.
ورود زودهنگام بچه ها در سنین پایین به فضای مجازی نیز مشکلاتی به وجود آورده چنانچه رجبلی با اشاره به این موضوع از پرونده ای یاد می کند که شاكي به دليل برداشت غيرمجاز، شكايت كرده و پس از بررسي، مشخص شده كه فرزند 11 ساله اش دست به اين كار زده است.
به باور رییس پلیس فتا فارس، خانواده ها باید به صورت دوستانه یک حاشیه امن ایجاد کنند تا اعضای خانواده هنگام رویارویی با تهدیدات فضای مجازی، با آنها مشورت و مشکلات را از طريق مسير قانوني، پيگيري كنند چرا که در هر صورت نمی توان بچه ها را از این تکنولوژی بی بهره گذاشت اما والدین باید همواره این احتمال را بدهند که در کنار فعالیت در اين فضا حتما خطراتي متوجه آنها خواهد شد.
کاربران قبل از فعالیت در فضای مجازی باید آن را بشناسند و بر اساس خِرد و آگاهي در این فضا گام بردارند چنانچه رییس پلیس فتا فارس نیز با اشاره به شیوه های گوناگون برداشت اينترنتي غيرمجاز از حساب هاي بانكي، تاکید می کند که در بسیاری از اینگونه موارد، عدم آگاهی کاربران و بی اطلاعی آنها ، زمینه ساز این جرایم بوده است.
رجبلی می گوید مجرمان فضای مجازی گاهي با یک تماس یا ارسال پیامک دروغین، شهروند را به پاي دستگاه عابربانك كشانده و به چند شيوه، اطلاعات كارت عابربانك را از او مي گيرند.
شماره حساب، رمز دوم، تاريخ انقضا و كد امنيتي CVV2 اطلاعاتی است که اگر در اختيار كلاهبردار قرار بگيرد مي تواند به راحتی از حساب شخص برداشت كند.
به گفته این مقام ارشد انتظامی استان، اعلام برنده شدن در قرعه کشی یا مسابقات، اسکیمینگ یا کپی برداری از اطلاعات کارت عابربانک و کلاهبرداری فیشینگ (استفاده از صفحات درگاه بانکی پرداخت الکترونیکی جعلی شبیه درگاه اصلی)، از جمله شیوه های مختلف مجرمین جهت برداشت های غیرمجاز است.
رجبلی از یک پرونده قضایی که سال گذشته از اطلاعات بیش از 1000 كارت عابربانک شهروندان به شیوه اسکیمر در فروشگاه مواد غذایی، کپی برداری کرده بود یاد می کند و می گوید این کلاهبردار توانسته بود از موجودی تعداد زیادی از عابربانک های شهروندان قربانی، برداشت کند که سرانجام با تلاش و پیگیری های کارشناسان پلیس فتا فارس دستگیر شد.
كلاهبرداری يك ميليارد و ششصد ميليون توماني از طریق انتشار نرمافزارهای مخرب، دستگيري یک كلاهبردار با بيش از 1400 شاكي و دستگیری کلاهبرداران تبليغات سایت هاي اينترنتي و... از جمله مهمترین پرونده های سال گذشته پلیس فتا فارس بوده که این مسئول با برشمردن آنها به شهروندان توصیه میکند هنگام تهديد به اخاذي در فضای مجازی، قبل از هر چيز مسير قانوني
را در پيش بگيرند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =