لاریجانی: کنکور، کارآفرینی را به صفر رسانده، باید حذف شود

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم حذف کنکور سراسری تأکید کرد. علی لاریجانی با تاکید بر اینکه باید کنکور و نظام آموزشی در خدمت کارآفرینی باشد، پیشنهاد داد دانشگاه ها به صورت مستقل، آزمون برگزار کرده و با مصاحبه، دانشجویان مدنظر خود را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز کمیسیون آموزش مجلس، میزبان علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه بود. او در جلسه امروز عصر با شنیدن دغدغه‌های اعضای این کمیسیون، نظرات خود را نیز در حوزه مسائل مربوط به بخش آموزش کشور ارائه کرد.

او با تأکید بر لزوم حذف کنکور، تصریح کرد: کنکور در حال رساندن کارآفرینی کشور به صفر است، چراکه مردم حتی از مقطع ابتدایی برای کنکور دغدغه دارند، لذا بهتر است که پذیرش دانشجو به عهده دانشگاه‌ها باشد.

رئیس مجلس، ذهنیت خلاق را معیار اصلی تحصیل در مقاطع تکمیلی خواند و گفت: با برگزاری کنکور کارآمدی کاهش می‌یابد، چرا ما باید به دنبال کنکور باشیم؟ اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را به سرانجام برساند، کمک بلندمدتی به کشور انجام داده است.

لاریجانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره درآمد پایدار دانشگاه‌ها، افزود: دانشگاه‌های خارج از کشور یا موقوفات دارند و یا اصل اقتصاد آنها بر درآمدهای پژوهشی استوار است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های خارج از کشور با پول پژوهش اداره می‌شوند، اما متأسفانه در کشورهای نفتی، چنین نیست و این مشکلی است که کمیسیون آموزش می‌تواند خیلی روی آن تمرکز کند.

رئیس مجلس همچنین درباره آخرین وضعیت نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: گزارش تحقیق و تفحص در این زمینه به قوه‌قضائیه ارسال شده و آن طور که ما پیگیری کردیم، در دستور کارشان است و موضوع را دنبال می‌کنند.

اعضای کمیسیون آموزش مجلس دهم

کنکور، باعث استرس می‌شود
سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره این نشست گفت: نشست امروز کمیسیون با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بیش از 20 نماینده عضو کمیسیون در این نشست به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند و در پایان نیز رئیس مجلس نقطه نظرات خود را در حوزه آموزش و مسائل کلان کشور بیان کرد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نکات مورد تأکید رئیس مجلس مسئله حذف کنکور بود، افزود: رئیس مجلس معتقد است برگزاری کنکور به شکل فعلی استرس‌زا است بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها دچار مشکل می‌شوند؛ لذا نیاز است که کمیسیون آموزش برنامه‌ای برای حذف کنکور تا پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز در بسیاری از کشورها، دانشگاه‌ها به صورت مستقل آزمون برگزار و فرد پذیرفته شده را مصاحبه می‌کنند و از این طریق اقدام به جذب دانشجو می‌کنند.

میرزاده با بیان اینکه در نشست امروز عنوان شد که وضعیت فعلی برگزاری کنکور به هیچ عنوان مطلوب نیست، افزود: سال‌‎هاست که قانون حذف کنکور به تصویب رسیده است ولی هنوز اضطراب خانواده‌ها سر جای خود است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل مورد بحث در این نشست، موضوع تأمین مالی آموزش و پرورش بود که عنوان شد باید از انحای مختلف مانند بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و درآمدزایی آموزش و پرورش استفاده شود و همچنین درباره ارتقای مسائل مهارتی و خوداشتغالی نیز بحث و بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش افزود: مهاجرات تحصیلی به ویژه به کشورهای همسایه آخرین موضوع مورد بحث در نشست امروز بود که تأکید شد باید علاوه بر بهود وضعیت علمی دانشگاه‌ها، شرایط برای فعالیت بیشتر و آزادانه تر دانشجویان در داخل مهیا باشد تا این دانشجویان جذب دانشگاه‎های خارجی نشوند.

231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794756

برچسب‌ها