۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۶

رئیس کمیته امور گردشگری طرح ساماندهی روابط اقتصادی،تجاری و فرهنگی در حوزه خلیج فارس گفت: آنچه امروز در گردشگری به آن بها می‌دهیم تعدد بازدید از جاذبه‌ها است در حالی که در برنامه‌ریزی سفر در دنیا به مفاهیم گردشگری کم‌شتاب می‌پردازند و سعی می‌کنند سرعت قدم‌های گردشگران را کم کنند.

به گزارش فارس:

محمدابراهیم لاریجانی، رئیس کمیته امور گردشگری طرح ساماندهی روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در حوزه خلیج فارس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جهانگردی و هتل‌داری در چابهار گفت: در هشتمین نشست این کمیته قرار شد مطالعات طرح مرمت و حفاظت آثار باستانی این منطقه توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان و با حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود که اعتبارات آن در سال 89 لحاظ شده است.

وی افزود: همچنین برخی بناهای فرهنگی و تاریخی چابهار توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان مرمت خواهد شد که برخی از این بناها در پروژه‌های مرمتی سال 89 در نظر گرفته شده‌اند.

لاریجانی با اشاره به این که بودجه‌ای برای احداث کمپینگ و بازارچه صنایع دستی در این منطقه اختصاص یافته است، تصریح کرد: 5 میلیارد ریال برای احداث کمپینگ و 5 میلیارد ریال برای ساخت بازارچه ساخت صنایع دستی در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده است که اطلاع داریم زیرساخت کمپینگ فراهم شده و عملیات آن در سال 89 پیگیری می‌شود که معاون صنایع دستی نیز برای راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در این منطقه ابراز علاقمندی کرده است.

رئیس کمیته امور گردشگری طرح ساماندهی روابط اقتصادی،تجاری و فرهنگی در حوزه خلیج فارس همچنین با اعلام امضای تفاهمنامه بین معاونت گردشگری و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: در کمیته‌ گردشگری طرح ملی ساماندهی مقرر شد همکاری ویژه‌‌ای بین معاونت گردشگری و سازمان منطقه آزاد چابهار برای توسعه‌ی محور طبیعت‌گردی صورت گیرد که تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت گردشگری و مدیرعامل منطقه‌ آزاد چابهار و مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری طرح‌ها و تسهیلات منعقد خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اعتبارات خوبی که برای زیر ساخت‌سازی و تکمیل طرح‌های اکوتوریستی در چابهار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:برای جزایر کیش،‌ قشم و منطقه آزاد چابهار در این کمیته مصوبات خوبی داشته‌ایم که بر این اساس بودجه‌ احداث کمپینگ اقامتی در جزیره قشم پرداخته شده است و در چابهار نیز این کمیته قصد دارد کار خود را گسترده‌تر کند. همچنین مناطق آزاد ارس و اروند نیز در دستور کار این کمیته قرار دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در خاتمه با تاکید براین نکته که در کشور نیازمند الگوگیری از گردشگری کم‌شتاب هستیم بیان داشت: آن چه امروز در گردشگری به آن بها می‌دهیم تعدد بازدید از جاذبه‌ها است ما معمولا تعداد بازدیدها را به تنوع و کیفیت ترجیح می‌دهیم در حالی که در برنامه‌ریزی سفر در دنیا به مفاهیم گردشگری کم‌شتاب می‌پردازند و سعی می‌کنند سرعت قدم‌های گردشگران را کم کنند و از این که چند مقصد را در یک تور بگنجانند پرهیز می‌کنند و به عمق آثار بیشتر می‌پردازند.

هزینه سفر به چابهار برابر با سفر به یک کشور حاشیه است!

اکبر غمخوار، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور نیز در این مراسم با بیان این که تاکنون محصولی را به عنوان چابهار به مردم کشور خود معرفی نکرده‌ایم، بیان کرد: یک جاذبه وقتی به محصول تبدیل می‌شود که امکان دسترسی به آن فراهم باشد. ما می‌خواهیم مردم را به چابهار بیاوریم؛ اما چگونه این امکان وجود دارد چند پرواز در روز به این مقصد انجام می‌شود؟ ما از مسئولان منطقه می‌خواهیم این مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: البته اگر مشکل پروازها حل شود، مردم باید به اندازه‌ سفر به یک کشور حاشیه‌ای پول بدهند تا به چابهار بیایند، پس باید قیمت‌ها نیز ارزان‌تر شود. وقتی مردم به این منطقه بیایند کجا باید اقامت کنند،‌ باید فضای اقامتی مناسبی نیز فراهم شود و زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری مهیا کنیم.

غمخوار تأکید کرد: متاسفانه در کشور ما هیچ اطلاعاتی درباره چابهار وجود ندارد و این رسالت دولت و مسئولان سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری و مناطق آزاد است که این جاذبه‌ها را به مردم معرفی کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با اشاره به نبود زیرساخت در مسیر جاذبه‌های این منطقه‌ آزاد گفت: به عنوان یک فعال در دفاتر خدمات گردشگری خود را مذمت می‌کنم که تاکنون چابهار را معرفی نکرده‌ و یا توری به این مقصد برگزار نکرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه ایرانی دوست دارد در سفر خود سوغات بخرد و مسئولان باید به تجارت چمدانی در منطقه آزاد چابهار اهمیت دهند، تصریح کرد: باید این زمینه حتما فراهم شود. در دنیا موضوع تجارت چمدانی جا افتاده است باید این اتفاق در ایران هم رخ دهد. البته ما نمی‌گوییم مردم به اینجا بیایند و یخچال سایدبای‌ساید بخرند، بلکه منظورمان صنایع دستی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79492

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =