۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۳

ایرنا نوشت: نشریه نشنال اینترست در مقاله ای با عنوان 'چین نه روسیه، عامل انتخاب دونالد ترامپ'، نوشت: حمله اقتصادی چین به آمریکا، آرای مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را روانه صندوق های ترامپ کرد.

به گزارش نشنال اینترست، در این مقاله آمده است: رسانه ها و عرصه سیاسی به جای تمرکز بر مداخله روسیه در انتخابات 2016 باید توجه خود را به نقش چین در انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا معطوف کنند. سیاست های تجاری غارتگرانه چین، دستکاری در ارزش پول این کشور، اقدامات ناعادلانه تجاری و مهم تر از همه سرقت مالکیت معنوی؛ باعث آسیب به نیروی کار در آمریکا، کاهش درآمد و از بین رفتن اعتبار کارگران و کارمندان شده بود.

دمکرات ها برای تسکین سرخوردگی نیروی کار در صنایع تولیدی آمریکا، تلاش چندانی نکردند و سیاست های آنها در زمینه اشتغالزایی به نتیجه ای نرسید. ترامپ از فرصت استفاده کرد و ضمن اذعان به در تنگنا بودن نیروی کار، وعده داد که برای رفع مشکلات آنها دست به کار خواهد شد. نتیجه، سرازیر شدن آرای رای دهندگان در ایالات طرفدار دمکرات ها به صندوق های رای ترامپ بود.

به نوشته نشنال اینترست، در حال حاضر، هدف سیاست های اقتصادی ترامپ معکوس کردن روند تهدید چین برای اقتصاد آمریکا و مقابله مستقیم با این تهدید قبل از دیر شدن است. چین دهه هاست که ارزش پول خود را دستکاری می کند و آمریکا فاقد اراده سیاسی برای انجام کاری فوق العاده در این زمینه است. با توجه به این مساله، اعضای کنگره آمریکا باید چرایی کسری تجاری 375 میلیارد دلاری آمریکا با چین را بهتر درک کنند. آمریکا در سال 2017، کالا و محصولاتی به ارزش 130 میلیارد دلار به چین صادر و بالغ بر 500 میلیارد دلار کالا و محصولات از این کشور وارد کرد که تجهیزات الکترونیک و ماشین آلات، در صدر اقلام وارداتی بود.
چین در حال حاضر با داشتن بیش از 1 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا، رتبه اول را در این زمینه در میان کشورهای دنیا دارد.

نشنال اینترست با اشاره به اینکه تا بیست سال پیش، اقتصاد چین در ردیف هفتم فهرست اقتصادهای بزرگ جهان قرار داشت، نوشت: چین 10 سال پیش با رشد اقتصادی تقریبا پنج برابری، در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفت و امروزه بعد از آمریکا، رتبه دوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. آمریکا با حجم تولید ناخالص داخلی 20.4 تریلیون دلار و چین با حجم 14 تریلیون دلار، رتبه اول و دوم اقتصادهای جهان در سال جاری میلادی اعلام شدند.

در بخش پایانی این مقاله آمده است: چین در سکوت و خفا، برتری اقتصادی آمریکا را به چالش می کشد و اهداف ناسیونالیستی خود را دنبال می کند. درست است که مداخله سیاسی روسیه باید مایه نگرانی آمریکایی ها باشد، اما تهدید واقعی آینده آمریکا، رفتار غارتگرانه اقتصادی چین است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =