جناح‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در بزنگاه‌های سیاسی همواره شعارهایی دادند که در صحنه عمل به اجرا در نیامد و امروز محل بدبینی و بی‌اعتمادی جامعه هستند چون مسئولین مختلفی از دو جناح در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب مناصب مدیریتی را برعهده داشتند اما وقتی کنار رفتند، وعده‌های آنها روی زمین ماند. با وجود انتقادهای عمومی به مسئولان کشور، نتیجه نظرخواهی‌ها نشان می‌دهد، شهدا محور وحدت و حلقه وصل مردم هستند چراکه جامعه به درستی راه شهدا معتقد است و به آن باور دارد.

به گزارش خبرآنلاین، پیکر ۱۳۵ شهید دفاع مقدس که ۱۱۸ نفرشان هم‌چنان گمنام‌اند، صبح پنج‌شنبه روی دست‌های مردم تشییع شد. شهدایی که در عملیات کربلای ۵، والفجر ۸ و والفجر ۱ در مناطق شلمچه، شرهانی، جزیره بوارین، نفت‌شهر  و سومار مشق مردانگی و غیرت کردند.

در قالب نظر عکس، خبرآنلاین دیدگاه‌های کاربران را درباره این مراسم جویا شد. بیشتر نظرات انتقادی بود و می توان گفت کاربرانی که طرح دیدگاه کردند، ضمن آنکه نسبت به عملکرد مسئولان امروز کشور اظهار گلایه و ناراحتی داشتند و وضعیت امروز کشور را دور از آنچه شهدا برایش خون دادند توصیف کردند، از ایثارگری و فداکاری شهدا قدردان و سپاسگزار بودند.

برخی نظرات به حسرت از دست رفتن دستاوردهای جانفشانی شهدا بر اثر فسادهای مالی و اقتصادی مربوط می شد. به عنوان نمونه کاربری نوشت «کاشکی قدر کارایی که اینها برا کشورشون کرده بودن میدونیستیم. به جاش الان یه مشت دزد اختلاسگر داریم بانکامون علنی دارن نزول میدن و خیلی چیزایه دیگه اما اینا دنیاشون فرق می کرد.»

جمعی از نظردهندگان نیز مراسم تشییع پیکر شهدا را تلنگری برای هوشیاری مسئولان و آقازاده های آنها توصیف و اظهار امیدواری کردند که هر چه زودتر آنها به خودشان بیایند، دنیاگرایی را کنار بگذارند و گذشته را جبران کنند.

تشییع شهدا

البته برخی نیز حسرت موقعیت شهدا را می خوردند و تأکید داشتند که «خوشا به حال آنها که رفتند و وطن دزدی، اختلاس، تبعیض، گرانی و بیکاری را ندیدند. در حالیکه خانواده شهدا و بقیه مردم حقشان است بعد از انقلاب و 8 سال جنگ و 30 سال دوندگی راحت زندگی کنند».

کاربرانی نیز علت فراموشی راه شهیدان را مُردن حس مسئولیت پذیری در جامعه دانستند و تأکید کردند «در روز ضرورت شهیدان با اهدای خون پاک شان نگذاشتند دشمن بعثی یک وجب از خاک کشور را جدا کند، امروز نیز جامعه باید به هوش باشد و در وضعیت جنگ اقتصادی ایثارگری های متناسب از خود نشان دهد تا کشور از این برهه سخت سالم عبور کند».

گروهی از نظردهندگان نیز اعتقاد داشتند که نباید شانه خالی کرد و همه مسئولیت ها را به گردن دیگری انداخت. هر مسئولی به اندازه خودش باید متعهد به اهداف و آرمان های بلند شهدا باشد و  طوری عمل کند که در آخرت نزد شهدا شمرنده و خجل نشود.

نکته ای جالبی را نیز یکی از کاربران ذکر کرد و آن اینکه در بزنگاه ها نباید چشم به افراد مدعی و نامور دوخت چراکه تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان داد «مدعیان همواره در صف اول جلوی دوربین قرار داشتند اما آنها که در نهایت منجی جامعه شدند، گمنام ماندند و بی ادعا جان خود را کف دست گرفتند و در مقام مقابله با دشمن بر آمدند».  

گروهی از دیدگاه ها نیز اعتراض به جناحی و سیاسی کردن ایثارگری های دوران هشت سال دفاع مقدس بود. به عبارت دیگر این گروه از کاربران معتقد بودند نباید جناح های سیاسی شهدا را مصادره کنند و از این طریق پلکان کسب کرسی قدرت برای خود بسازند. مثال بارز چنین دیدگاهی را می توان در این نظر مشاهده کرد «ای کاش مسئولین و برخی جناح های سیاسی شهدا رو مصادره نمی کردن و بدتر از اون با این همه اختلاس و احتکار دیگه از شهدای عزیز مایه نمی ذاشتن. شهدا برای تمام ملت هستن نه یه گروه خاص امثال کیهان و وطن امروز».

در اوضاعی که جامعه از جناح های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب گذشته و به عملکرد آنها به شدت انتقاد دارد، تنها یاد و خاطره شهدا است که به دل های مردم آرامش می بخشد، در واقع مردم هر از گاهی که ظرفیت تحمل شان بر اثر فشارهای اقتصادی به نهایت می رسد، شهدا را مرجع بیان درددل های خود قرار می دهند، گویی آنکه پذیرفتند گوش شنوایی شاید وجود ندارد.شهدا به حق همچنان سرمایه عظیمی برای ملت هستند که علی رغم خرج کردن های برخی مدعیان از این سرمایه، هنوز برای کشور ماندگارند.

29214 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =