تا زمانی که بانک مرکزی مستقل نباشد نمی توان درباره میزان اثرگذاری سیاست های تدوینی آن صحبت کرد . این برآیند نظرات بسیاری از کاربران خبرانلاین درباره میزان توفیق بانک مرکزی در دو هفته اخیر بود.

به گزارش خبرآنلاین،با این وجود نظرات کارشناسان در خصوص میزان موفقیت این بسته سئوال اینجاست، آیا عملکرد بانک مرکزی در اجرای بسته جدید ارزی را در حوزه کاهش التهاب بازار و کاهش قیمت ها موفق بوده است یا نه؟ 

بانک مرکزی
بانک مرکزی


برای رسیدن به پاسخ این سووال درباره عملکرد بانک مرکزی در زمینه بسته جدید ارزی از شما مخاطبان خبرآنلاین نظرخواهی کردیم و به جواب های جالبی برخوردیم. 
یکی از کاربران بر این باور است:‌ بانک مرکزی باید از ارزش پول حفاظت می کرد که نکرد که در نتیجه ارزش پس اندازهای مردم که حاصل سالها زحمت آنها بود در مدت چند ماه به یک چهارم کاهش پیدا کرد و این بزرگ ترین خیانت به پس اندازهای مردم بود. 
این مخاطب تاکید کرده است:‌ من قربانی همین کار شدم چون اهل دلال بازی نبودم و اشتباه کردم.  

دوست دیگری بیان کرده است:‌ به نظرم  شبی که نرخ ارزها شکسته شد اگه بانک مرکزی دخالت نمی کرد الان نرخ ها خیلی پایین تر از قیمت های فعلی بود؛ همچنین هر روز  بانک مرکزی قیمت نرخ ارز را به بانک ها می دهد تا ارز را از مردم خریداری کنند که معمولا از روز قبل  گران تر است و نمی دانم چرا نمیخواهند قیمت ها کم شود.

یکی دیگر از مخاطبان نظر داده است:‌تا زمانی که موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه ارزی با پول های ملی با کشوری اطراف ایران و کشورهایی مثل روسیه و چین و هند و ژاپن و چند کشور دیگر نداشته باشیم و این مساله اجرایی نشود و سیستم پولی بانکی ما به سیستم پولی بانکی آنها بطور مستفیم ازطریق بانک مرکزی و بدون دخالت سیستم های دلار یا یورویی متصل نشود؛ بانک مرکزی و هر کسی که رئیس آن باشد بهتر از این نمی تواند عمل کند. واقعیت این است که مدیران بانک مرکزی تا حالا از یک سیستم آماده دلاری و بعضی موارد یورویی استفاده کرده اند و خود هیچ کاری  انجام نداده اند که نتیجه اش گرفتاری اکنون مملکت در شرایط تحریم و بحران است.

مخاطب دیگری هم گفته است: معتقدم بانک مرکزی عملکرد خوبی در این دو هفته داشته است اما باید پاسخ بدهد چرا عملکرد بدی در این شش ماه اخیر داشته است؛ این سئوال مهم تری است که باید مسئولان این بانک پاسخ بدهند .

در مقابل کاربر دیگری نظر داد‌ه است: فکر می کنم بانک مرکزی حتی اگر در این دو هفته خوب عمل کرده اما در این چند ماه به وظیفه اصلی خودش یعنی حفاظت از پول ملی عمل نکرده است.

مخاطبی هم بیان کرده است:‌ ارزش پول ملی کاهش یافته پس بانک مرکزی نمره قبولی نمی گیرد.

کاربری هم گفته است: باید شفاف بدانیم چه اختیاراتی داره و بر مبنای اون اختیارات تحلیل کنیم که کارش خوب بوده یا نه ؟ 

مخاطب دیگری هم اعتقاد دارد: تنها چیزی که اهمیت نداره ظاهرا حفظ ارزش پول ملی هست که در نتیجه آن  بدبخت شدن هر چه بیشتر حقوق بگیران و بدبخت شدن قشر فقیر و فقیر شدن قشر متوسط و ثروتمند شدن ثروتمندان است.

یکی از مخاطبان خبرآنلاین هم بر این باور است:‌ بانک مرکزی می توانست خیلی زود و خیلی راحت با تزریق چند میلیون دلار بازار را مدیریت کند ولی تعمدا این کار را نکرد.

یکی از کابران نیز گفته است:‌ بارها در صفحات مجازی برای آقای همتی پیام گذاشتم اما جواب ندادند؛بنده نوشتم شما باید چه اختیاراتی داشته باشید تا از پول ملی حمایت کنید که ندارید .

یکی از مخاطبان هم معتقد است:‌ نمی شود دست کسی را بست بعد او را به دریا انداخت و گفت برو شنا کن . بانک مرکزی وقتی مستقل نیست دستش بسته است پس نمی توان گفت موفق بوده یا ناموفق . 

دوست دیگری نیز بر این باور است:اقتصاد ایران درگیر بحران های جدی است و این بحران ها از عملکرد نامناسب بانک مرکزی نشات می گیرد. 

یکی از مخاطبان گفته است: بانک مرکزی ایران تا وقتی استقلال ندارد عملکرد مناسبی هم نخواهد داشت . 

درباره عملکرد بانک مرکزی یک کاربر هم  معتقد است:‌ بانک مرکزی اصلا عملکرد خوبی نداشته زیرا مانع کاهش بیشتر قیمت ارز شد .فکر می کنم زمانی که بسته اجرا شد بانک مرکزی  از شدت ریزش قیمت ارز غافلگیر شد و در نتیجه ناگهانی مقابل ریزش ایستاد . این نشان می دهد بازار چقدر  به مدیریت احتیاج دارد.

یکی از همراهان خبرآنلاین نیز نظر داده است:‌کارآمدی یا ناکارآمدی یک نهاد را باید در وضعیت حوزه های مرتبط با آن جست . وضعیت حوزه های مرتبط با بانک مرکزی اصلا خوب نیست  بنابراین طبیعی است که پاسخ من به این سئوال منفی باشد. 

دوست دیگری هم معتقد است: بانک مرکزی از پول ملی حراست نمی کند چون قدرتش رو ندارد بعد تقصیر به گردن رییس کل می‌افتد. 

یکی از کاربران هم اعتقاد دارد:‌متاسفانه عملکرد بانک مرکزی فرقی با قبل نداشته است. این دو هفته هم فقط کمی پول به بازار تزریق کرده تا فتیله قیمت ها را  پایین بکشد.

دوست دیگری هم نوشته است:‌ بانک مرکزی و دولت ، سهمی در افزایش نرخ دلار در بازار رسمی و آزاد دارند . پس توقعی در کاهش محسوس قیمت دلار که دستوری و تصنعی و با جو روانی بالا رفته نمی توان داشت مگر تا حدود اندکی . 

 

۲۲۳۲۲۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =