در همایش ملی برنج مطرح شد: یافته‌های علمی و دانشی به کشاورزان انتقال یابد

خیریانپور،معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، در این مراسم یادآور شد: در مازندران سالانه بالغ بر ۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود و ۴۰ درصد برنج کشور را مازندران تامین می کند. ‎

به گزارش خبرآنلاین از ساری ، حسن خیریانپور در مراسم افتتاحیه هجدمین همایش ملی برنج در ساری با بیان این که امیدوارم این همایش بتواند با تحقیقات صورت گرفته و همه اقدامات نظری و عملی در تدوین سند برنج کشور بویژه در استان های شمالی و کیفیت بخشی به تولید این محصول نقش موثر خود را ایفا نماید، اظهار داشت: در مازندران سالانه بالغ بر ۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود و ۴۰ درصد برنج کشور را مازندران، تامین می کند.

خیریانپور با اعلام این که در مازندران ۵۲۲ هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی فعالیت دارند، افزود: بالغ بر ۲۰.۲ درصد از فعالان بخش های مختلف در بخش کشاورزی فعالیت می نمایند، لذا می طلبد که مجموعه مدیران استان در برنامه ریزی های خود به مقوله کشاورزی از زوایا و ابعاد مختلف توجه نمایند.

وی، اقتصادی کردن تولید برنج را یکی از این زوایا دانست و یادآور شد: تولید محصول برنج برای کشاورزان ما باید صرفه اقتصادی داشته باشد و متاسفانه امروز خرد شدن زمین های کشاورزی یکی از مشکلاتی است که تحقق این مهم را با مشکل مواجه کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، خاطرنشان کرد: برای اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی باید ارقام و بذر مناسب را انتخاب کنیم و به بسته بندی توجه ویژه داشته باشیم و در این راستا مساله پژوهش تعیین کننده است. 

وی با اشاره به این که در مازندران بالغ بر ۱۶۰ رودخانه و انهار مختلف داریم که آب زراعی اراضی حدفاصل بین جنگل و دریا را تامین می کنند، بنابراین بحث ساماندهی رودخانه ها و کانال ها از ابعاد مختلف بسیار مهم است، عنوان نمود: باید از کانال های سنتی عبور کنیم و از کانال های مکانیزه در جهت سرعت بخشی به امر آبرسانی استفاده نماییم که در مازندران این کار آغاز شده است و باید توسعه یابد.

خیریانپور، بیان داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی و فرمانداران به این موضوع توجه نمایند و در تخصیص اعتبار به این حوزه عنایت ویژه داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، با بیان این که در مازندران بالغ بر ۸۲۰ آب بندان وجود دارد که می تواند در زمینه تامین آب، گردشگری و مسایل زیست محیطی بسیار موثر باشد، یادآور شد: آب بندان ها ظرفیت های مهمی برای تامین آب زراعی است و لذا ساماندهی و لایروبی آب بندان ها از ضروریات این بخش است.

خیریانپور با بیان این که استفاده از فناوری های نوین و دانش کاری لازم از دیگر مباحث مهم و موثر این بخش است و باید یافته های علمی و دانشی به کشاورزان انتقال یابد، گفت: برای تحقق این مهم؛ ترویج به معنای واقعی کلمه برای انتقال یافته های علمی و بالا بردن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی از جمله برنج باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری استفاده از ظرفیت های قانون بودجه را یکی از فرصت های ارتقا کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در اعتبارات دستگاه های دولتی یک درصد مختص فعالیت های پژوهشی است و باید به سمت مطالعه و تحقیقات محصولات استراتژیک سوق پیدا کند و اولویت ها در این راستا در نظر گرفته شود. 

وی، اظهار داشت: در استانداری مازندران بخشی از اعتبارات پژوهشی را به پرورش میگو سوق دادیم و امسال نیز این رقم را برای پژوهش در خصوص محصول مرکبات در نظر گرفته ایم.

معاون استانداری، افزود: با توجه به این که سالانه در مازندران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود، هم در زمینه پهنه بندی مرکبات، هم در زمینه صنایع تبدیلی، هم صادرات مرکبات و هم ارقام متناسب با شرایط استان، طرحی پژوهشی برای موسسه مرکبات کشور پیش بینی کردیم و برای برنج نیز باید چنین اقدامی صورت گیرد.

خیریانپور با تاکید بر این که تجارت برنج و توسعه صادرات این محصول در داخل و خارج یک ضرورت است، ابراز داشت: کارخانجات شالیکوبی استان باید نوسازی، بهسازی و مدرنیزه شوند و به سمت بسته بندی های مطلوب و برند سازی حرکت کنند و استان تسهیلات ویژه ای را برای این مهم از منابع مختلف اختصاص داده است. 

وی، با اشاره به این که کارخانجات برنج باید بتوانند در طول سال فعالیت نمایند و به صادرات این محصول مبادرت کنند که خوشبختانه صادرات برنج، امسال شروع شده است، یادآور شد: این ظرفیت در مازندران وجود دارد. سه بندر فعال با ۲۸ اسکله و ۱۳ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری توانمندی قابل توجهی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، با بیان این که برنج می تواند در زمینه تولید، تجارت و اشتغال نقش خوبی ایفا نماید، یادآور شد: محصول برنج به عنوان یک محصول استراتژیک و اساسی و یکی از ظرفیت های مهم اقتصاد مقاومتی بویژه در استان های شمالی است که باید سند آن با جدیت پیگیری و تدوین شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =