سمیه علیپور: حذف مخاطب به واسطه دلایل متعدد از سینما، معضلاتی نه فقط برای سینما بلکه برای تمامی بخشهای جامعه به همراه دارد. این حذف این روزها در حال اتفاق است و ریزش مخاطبان هنر هفتم در کشور به خوبی مشهود است. مخاطب کم به سینما میرود و اغلب از دیدن فیلمها راضی نیست و فروش میلیاردی فیلمها هم به یک رویا تبدیل شده است. همه اینها نشانگر وجود مشکلاتی در سینماست؛ مشکلاتی که این بار سینماگران آن را مورد بررسی قرار دادند.
تسلیمی: حذف همه مخاطبان
سیروس تسلیمی تهیهکننده سینما، سه عامل شبکههای ماهوارهای، کیفیت پایین سینماها و کیفیت پایین فیلمها را به عنوان دلایل کاهش مخاطبان سینما عنوان کرد.
او در این زمینه به خبرآنلاین گفت: «شبکههای ماهوارهای به خصوص فارسی1 و سایر شبکههایی که مجموعهها و فیلمهایی به زبان فارسی پخش میکنند، یکی از دلایل کاهش حضور تماشاگران در سالن سینما هستند. در چند سال اخیر تلاش شد سینما به سمت سینمای عامهپسند مایل شود و نتیجه این است که مخاطب خوراک خود که کارهایی سطحی است در شبکههای ماهوارهای به دست میآورد و دیگر دلیلی برای رفتن به سینما ندارد.»
او ادامه داد: «مخاطبان روشنفکر نیز پیش از رواج تولید فیلمهای سخیف از سینما دور شدند و به این ترتیب ما هر دو طیف مخاطب فرهیخته و عام را از دست دادهایم و به این دلیل است که مخاطب سینما از 75 میلیون نفر به 13 میلیون نفر رسیده است.»
تسلیمی با اشاره به کیفیت پایین سالنهای سینما گفت: «به غیر از سالنهایی که در چند سال اخیر توسط شهرداری ساخته شده، سایر سالنهای سینما کیفیت چندانی ندارند. اکنون سینما آزادی حدود 30 درصد از مخاطبان سینما را در برمیگیرد و این نشاندهنده علایق مخاطبان به حضور در سالنی استاندارد است. شهری همانند تهران باید 100 پردیس سینمایی داشته باشد.»
او با اشاره به کیفیت فیلمهای سینمایی گفت: «این تعریف موجود از سینمای پاستوریزه که نباید به هیچ موضوع حساس و ملتهب نزدیک شود سوژههای جدید و نو را از سینمای ایران دریغ کرده است. گاه سوژه برخی فیلمها گل میکند و در ادامه همه به تکرار آن سوژه موفق روی میآورند که در نهایت همه اینها هم جذابیت خود را از دست میدهند و مخاطبی برای دیدن آنها به سینما نمیآید.»
تسلیمی تاکید کرد: «سینما نیازمند مدیر شجاعی است که بتواند دایره بسته سوژهها را بازتر کند و امکان تولید فیلمهای بهتری را به وجود آورد.»
حمیدنژاد: رقابت نابرابر فیلمهای ایرانی و خارجی
عزیزالله حمیدنژاد کارگردان، رقابت نابرابر میان فیلمهای ایرانی و آثار خارجی را دلیل کم شدن تعداد مخاطبان سینمای ایران دانست.
او در این زمینه به خبرآنلاین، گفت: «دلایل متعددی موجب شده تا تعداد مخاطبان سینمای ایران کم شود و پایین بیاید اما در این میان رقابت نابرابر میان فیلمهای ایرانی و تولیدات خارجی که با هزینه بالایی تولید میشوند و به راحتی در اختیار مخاطبان قرار میگیرند موجب شده تا تماشاگران کمتر مایل شوند که به سالن سینما بیایند.»
دهنمکی: دو اصل مخاطبشناسی و زمانشناسی
مسعود دهنمکی کارگردان، تکرار سوژههای فیلمهای سینمایی را به عنوان یکی از دلایل جدی کاهش مخاطبان برشمرد.
او در این زمینه به خبرآنلاین گفت: «کاهش مخاطبان دلایل زیادی دارد که یکی از آنها کوتاه شدن فاصله عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی و اکران است. زمانی که با سرعت بالایی فیلمها به شبکه نمایش خانگی میآیند دیگر تماشاگران رغبتی به دیدن فیلم در سینما نشان نمیدهند. همین موجب شده تا سینما مخاطب طبقه متوسط رو به پایین را از دست بدهد.»
کارگردان «اخراجیها» ادامه داد: «مخاطب برای دیدن سوژههای تکراری به سینما نمیرود و واقعیت این است که اغلب فیلمهای سینمایی با سوژههایی تکراری ساخته میشوند. حتی اگر «اخراجیها» نیز به تکرار خود بیافتد، دیگر تماشاگر علاقهای به دیدن آن نشان نخواهد داد. این واقعیتی است که باید سینماگران ما آن را بپذیرند و رعایت کنند.»
دهنمکی اظهار داشت: «هنرمندان و مدیران سینمایی باید در کنار هم ذائقه مخاطب را درک کرده و برای آنان فیلمسازی کنند. مخاطبشناسی و زمانشناسی دو مسئله مهم هستند. فیلم باید حرف زمان خود را بزند. در مورد «به رنگ ارغوان» دیدیم که فیلمی با آن کیفیت به دلیل اینکه چهار سال دیر اکران شد، نتوانست مخاطب خود را به درستی جذب کند.»
سهیلی: این تله فیلمهای مخرب
سعید سهیلی رئیس شورای صنفی نمایش و کارگردان ساخت فیلمهای ضعیف در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون را دلیل کم شدن تعداد مخاطبان عنوان کرد.
این کارگردان در گفتوگو با خبرآنلاین اظهار داشت: «ساخت تلهفیلم، چه فیلمهایی که از تلویزیون پخش میشود و چه آثاری که وارد شبکه نمایش خانگی میشوند، علت اصلی کاهش تماشاگران سینما است. اینها بزرگترین ضربه را به سینمای ایران میزند.»
او ادامه داد: «کیفیت پایین این فیلمها به خصوص در داستان، بازیها و کارگردانی موجب میشود افراد تصور کنند این فضای غیرحرفهای در سینما نیز وجود دارد و به سینما نروند.»
سهیلی با تاکید براینکه کیفیت فیلمهای سینمایی امسال نسبت به سالهای قبل افت نکرده، گفت: «فیلمهای امسال نیز همانند سالهای قبل همان خوب و متوسط ضعیف است، و شاید کیفیت فیلم آخرین دلیلی باشد که موجب شود مخاطب به سالن سینما نرود.»
فرحبخش:نگاه خنثی مدیران
حسین فرحبخش تهیهکننده و سینمادار کیفیت پایین فیلمهای سینمایی را یکی از مهمترین دلایل کاهش تماشاگران دانست.
او در این زمینه به خبرآنلاین گفت: «کیفیت پایین فیلمهای سینمایی موجب شده تماشاگران برای دیدن آثار به سینما نروند. در دوران وزارت محمدحسین صفارهرندی آنقدر کیفیت فیلمها پایین آمد و آثار بیخاصیتی تولید شد که هنوز تاثیرات آن روی سینمای ما است. سینما کاملاً به سمت خنثی شدن پیش رفت و این خنثی بودن اصلاً به نفع سینمای ایران نبود.»
فرحبخش تاکید کرد تاثیرات منفی آن نوع نگاه به مرور میتواند از سینمای ایران بیرون برود.
آشتیانیپور: مظروف سینما خالی است
علی آشتیانیپور تهیهکننده سینما دو دلیل وجود شبکههای ماهوارهای و حاضر نبودن مدیریت شجاع در راس سینما را به عنوان دلایل کاهش تعداد مخاطبان سینمای ایران معرفی میکند.
او در گفتو گو با خبرآنلاین در این زمینه گفت: «فقدان مدیریتی که بتواند با قدرت و شجاعت تمامی امور مربوط به سینما را در دست بگیرد و تصمیماتی شجاعانه داشته باشد، سینمای ایران را دچار مشکل کرده است. سینما به مدیری قوی و مستقل نیاز دارد تا تمامی تزلزلی که در ابعاد مختلف سینما از جمله صدور پروانه ساخت و نمایش دیده میشود، برطرف کند. اگر میبینیم مدتهاست سینمای ما با مشکل مخاطب و کاهش آن روبروست به این دلیل است که هیچ مدیریتی با جدیت وارد این عرصه نمیشود تا با آسیبشناسی درست مشکلات را بشناسد و برای رفع آن اقدام کند.»
تهیهکننده فیلم سینمایی «بیداری رویاها» گفت: «وجود شبکههای متعدد ماهوارهای یکی دیگر از دلایلی است که باعث میشود تماشاگران راهی سالنهای سینما نشوند.»
او با نگاهی آسیبشناسانه به مسئله کاهش تعداد تماشاگران سینما نگریست و گفت: «اینکه مخاطبان به جای دیدن فیلم در سینما پای تلویزیون مینشینند و آثار عرضه شده توسط شبکههای ماهوارهای را نگاه میکنند، به مظروف خالی سینمای ما باز میگردد.»
آشتیانیپور ادامه داد: «سختگیری به سینماگران برای تولید آثارشان و نبود فضای کار گسترده برای آنان از یک سو و نبود باور نسبت به سینماگران از سوی مدیران سینمایی همگی باعث میشود تا با محتوای ضعیف سینما برای مخاطب روبرو شویم؛ حال آنکه مخاطب خلا آن را احساس میکند. در نتیجه این برنامهریزیهای نادرست است که تماشاگر برای پر کردن این خلا سراغ کانالهای ماهوارهای می رود.»
او با اشاره به اینکه میل و رغبت به سالنسازی در میان فعالان بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: «واضح است در مرحله اول باید تهیهکنندگانی که در سینما سرمایهگذاری میکنند باید به ساخت سالن سینما راغب شوند و بخواهند برای نمایش آثار خود و رسیدن به سود بیشتر سالن سینمایی هم در اختیار داشته باشند. اما عملاً در کشور ما سالنسازی در اختیار بخش دولتی است. چرا باید چنین باشد؟»
این تهیهکننده پاسخ سوال خود را چنین بیان کرد: «وقتی تهیهکنندگان میبینند سرمایهگذاری در سینما به سود بالایی نمیرسد و استقبال از سینماها و فیلمها پایین است جرئت سرمایهگذاری در این عرصه را از دست میدهند. در این مدت آیا دولت 30 سالن ساخته؟ واقعاً چنین نیست زیرا همین سالنهای موجود هم چندان مورد توجه نیستند، اما اگر سرمایهگذاری در سینما سود داشت، قطعاً شرایطی کاملاً متفاوت را شاهد بودیم. شرایط ما در سینما به جایی رسیده که هیچ عقل سالمی از فعالان بخش خصوصی نسبت به سالنسازی رغبت نشان نمیدهد.»
او ادامه داد: «در نتیجه این شرایط است که میبنیم حتی بخشهای فرهنگی هم با یکدیگر درگیر میشوند. ما میگوییم تلویزیون مجموعههای خود را پشت سر هم پخش نکند تا مردم به سینما بروند و اگر چنین شود مردم خوراک خود را در میان کانالهای ماهوارهای مییابند و همه اینها موجب میشود تا سینما کمرونقتر از قبل شود.»
کارگردان فیلم سینمایی «نقاب» گفت: «من به عنوان یک تهیهکننده تاکنون برای ساخت فیلمهایی که به لفظ «سخیف» شناخته میشوند اقدام نکردهام و علاقهای هم به این کارها ندارم، اما باید ببینیم همین مبارزه و جوسازی در مورد این فیلمها طی چند ماه اخیر چطور موجب شد این گروه هم از میان کارهای اکران شده خارج شوند تا گروهی از تماشاگران که اصلاً به دنبال دیدن این کارها هستند به سینما نروند.»
او ادامه داد: «این وظیفه سینماگران است که سلیقه مخاطب را ارتقا ببخشد، اما وقتی این کار را هم نمیکنیم و از سوی دیگر حس منفی در مورد برخی فیلمها ایجاد میکنیم به گونهای که وقتی برخی برای دیدن آنها به سینما میروند احساس گناه میکنند، باید بپذیریم که در نتیجه تعداد مخاطبان سینما افت کند و با کاهش تماشاگر روبرو شویم.»
آَشتیانیپور گفت: «دو مسئله جدی نگرفتن هنرمندان از سوی مدیریت و نبود مدیر شجاع و عاشق در سینما در کنار سایر عواملی که به آن اشاره شد، موجب میشود تا تعداد تماشاگران فیلمهای سینمایی و به طور کلی مخاطب سینما کاهش پیدا کند.»
براری: خشت کج سینما
اسماعیل براری کارگردان، نبود مدیریت کارشناسانه درست در راس سینما و سوژههای تکراری فیلمهای سینمایی را به عنوان دلایل کاهش مخاطبان سینما عنوان کرد.
او با اشاره به اینکه کار کارشناسانه در مورد دلایل کاهش تعداد مخاطبان سینمای ایران خیلی کم اتفاق افتاده، گفت: «کارشناسان متعهدی که مسئله کاهش مخاطب را در سینمای ایران به درستی مورد بررسی قرار داده باشند، بسیار اندک است. مسئولان در خانه سینما، معاونت سینمایی و منتقدان افرادی هستند که میتوانند در این زمینه با نگاهی کارشناسانه آسیبشناسی انجام دهند، اما مسئله این است که این افراد مسئول میآیند و میروند و هیچکس از آنان نمیپرسد به چه دلیل کاری کارشناسانه در این زمینه انجام ندادهاند.»
براری اظهار داشت: «سینما رفتن یک رفتار است. این رفتار در میان افراد جامعه ما جایگاه خود را از دست داده است. زمانی که ما کودک بودیم سینما آنقدر محل امنی بود که از مدرسه فرار میکردیم و به سینما میرفتیم. مادر من برای اولین بار بعد از انقلاب به سینما رفت و وقتی فیلم سینمایی «محمد رسولالله» را در سینما دید سینما رفتن به عنوان یک رفتار برای او جا افتاد؛ زیرا فیلمی را در سینما دیده بود که زندگی پیامبر اسلام را مورد توجه قرار داده بود»
این کارگردان اظهار داشت: «ما سینما رفتن را به عنوان یک رفتار از مردم گرفتهایم و کالبدی از آن باقی مانده که جذابیت چندانی ندارد. وقتی آن رفتار گرفته میشود، کالبد ساختمان فرو میریزد.»
او دلایلی که موجب شد کالبد این ساختمان فرو بریزد را چنین برشمرد: «هر نوع رفتاری که سبب شود تماشاگر از حضور در سینما لذت نبرد، موجب قهر تماشاگر با سالن سینما میشود. از رفتار بد یک نگهبان تا دیوارهای رنگ و رو رفته و در نهایت تا فیلمهایی که تماشاگر را به خود جذب نمیکند.»
براری آزاد نبودن سوژه فیلمها را به عنوان معضلی مهم نام برد که مخاطب را از سینما دور میکند: «به دلیل آزاد نبودن سوژه فیلمهای سینمایی طیف روشنفکر و نیمه روشنفکر که علاقهای به دیدن رابطه یک دختر پسر و سرنوشت آنان ندارند، از سینما دور شدند. سینمای ما رکگویی و بیان حقیقت را از دست داده است. هیچ مچگیری در فیلمها اتفاق نمیافتد و این سینمای بیخاصیت نیز جذابیتی برای تماشاگر روشنفکر و شبه روشنفکر ندارد.»
او ادامه داد: «در نتیجه حذف این نگاههاست که الان سخیفترین نوع فیلسازی رواج یافته است و فیلمها اغلب مانند جویدن آدامس میمانند. افراد تصور میکنند که دارند فیلم میبینند، اما به هیچ عنوان آن رفتار درست سینما رفتن اتفاق نمیافتد. ما در خشت اول مشکل داریم.»
بابائیان: تولیدات مخرب شبکه نمایش خانگی
داریوش بابائیان تهیهکننده سینما، شبکه نمایش خانگی و تولید فیلمهای ارزان قیمت را برای این رسانه مهمترین دلیل کم شدن تعداد تماشاگران سینما عنوان کرد.
او در این زمینه به خبرآنلاین گفت: «شبکه نمایش خانگی به دلیل وارد شدن به حوزه تولید و ارائه آثاری با سطح پایین موجب دلزدگی تماشاگران از سینما میشود.»
او ادامه داد: «مخاطبان فیلمهای بیست سی میلیونی تولید شده برای شبکه نمایش خانگی را به همان قیمتی میخرند که فیلمی مثل «درباره الی» را. بنابراین آنان بعد از دیدن یک فیلم با کیفیت پایین فکر میکنند آنچه در سینماها نیز وجود دارد کارهایی با کیفیت پایین است و به این دلیل میل خود را برای رفتن به سینما از دست میدهند.»
توکلنیا: کیفیت پایین؛ دلیل خالی بودن سینما
حسن توکلنیا تهیهکننده سینما با انتقاد از کیفیت پایین فیلمهای سینمایی این آثار را دلیل حاضر نشدن تماشاگران در سالن سینما دانست.
او در این زمینه به خبرآنلاین، گفت: «پایین بودن کیفیت فیلمهای سینمایی و سوژههای تکراری موجب میشود تماشاگران علاقهای به دیدن فیلمهای سینمایی نداشته باشند. مخاطب همان اثری را در سالن سینما میبیند که مشابه آن در تلویزیون پخش میشود.»
او ادام داد: «وقتی مخاطب در سینما همان فیلمی را میبیند که مشابه آن از تلویزیون پخش میشود، ترجیح میدهد از این تفریحی که هزینهای هم برای او دارد صرفنظر کند و در خانه تلویزیون ببیند.»
این تهیهکننده تاکید کرد به دلیل ساختوسازهایی که در مورد سالن سینما طی دو سال اخیر انجام شده، بخش عمدهای از مشکل نبود سالن سینمای مناسب برطرف شده است.»
توکلنیا گفت: «کارگردنی، بازیگری و فیلمنامههای بد موجب میشود تا تماشاگران از دیدن فیلمهای سینمایی دلزده شوند و سراغ این تفریح نروند و سینماگریز شوند.»
اسامی سینماگران |
اولویت اول |
اولویت دوم |
عزیزالله حمیدنژاد |
سهولت دسترسی به فیلمهای روز دنیا |
---- |
سعید سهیلی |
شبکه نمایش خانگی |
---- |
حسین فرحبخش |
کیفیت پایین فیلمها |
شبکه نمایش خانگی |
مسعود دهنمکی |
شبکه نمایش خانگی |
کیفیت پایین سالنهای سینما |
اسماعیل براری |
نبود مدیریت شجاعانه در سینما |
کیفیت پایین فیلمها |
علی آشتیانیپور |
شبکههای ماهوارهای |
نبود مدیریت شجاعانه در سینما |
حسن توکلنیا |
کیفیت پایین فیلمها |
---- |
داریوش بابائیان |
شبکه نمایش خانگی |
---- |
سیروس تسلیمی |
شبکههای ماهوارهای |
کیفیت پایین فیلمها |
نظر شما