کریستوس چوکاس، نویسنده استرالیایی کتاب پرفروش و جنجالی «سیلی» که یکی از نامزدهای فهرست اولیه جایزه معتبر من بوکر است ادبیات داستانی اروپا را زرد و وقیح خواند.

به گزارش خبرآنلاین، نویسنده 44 ساله بحث‌انگیزترین نامزد جایزه من بوکر، معتبرترین جایزه ادبی جهان نویسندگان اروپایی را متهم به نوشتن داستان‌های «خشک و بدون بعد» کرده است.

او می‌گوید در عوض داستان‌های آمریکایی درمورد زندگی در مناطق حومه‌ای مثل رمان «زوج‌ها» نوشته جان آپدایک «بی‌باکی در خود دارند که من تشنه آن هستم.»

او در جریان جشنواره کتاب ادینبرو گفت: «یکی از دوستانم کتاب بهترین داستان‌های کوتاه سال 2009 اروپا را بهم داد. به سرعت چشمانم از تعجب گرد شد، داستان‌ها خشک و بدون بعد بودند و متاسفانه به بدترین شکل، زرد و وقیح هستند. اصلا حرفی از واقعیت در آنها نیست. دنبال چیزی جاندارتر و چالش‌انگیزتر هستم.»

چوکاس که به همراه خانواده‌اش از یونان به استرالیا مهاجرت کرده است، افزود: «هر بار که به اروپا می‌آیم بیشتر حس می‌کنم اروپایی نیستم. به نظرم نظام طبقاتی در اروپا خیلی شدید است...در اروپا این حس بیشتر به من دست می‌دهد، نه فقط در اسکاتلند بلکه در یونان و اروپا هم چنین است. این مسئله بر ادبیات شما تاثیر گذاشته است.»

او با انتقاد به ادبیات زبان انگلیسی گفت: «در رمان انگلیسی ترس از نوشتن واقعیت موج می‌زند. این روزها تعداد رمان‌هایی که از واقعیت می‌گویند اندک است. کتاب می‌خوانم که ذهنیاتم به چالش کشیده شود، بترسم و گریه کنم. فعلا از این نوع رمان‌ها نوشته نمی‌شود.»

«سیلی» از زمان چاپش در سال 2008 به رمانی پرفروش در استرالیا بدل شد و در هفته اول نامزد شدنش برای جایزه من بوکر بیش از 5000 نسخه از آن فروش رفت.

این رمان که بحث‌های بسیاری در محافل ادبی ایجاد کرده است در جریان یک ضیافت می‌گذرد و داستان پس از کتک خوردن بچه‌ای سه ساله از یکی از مهمانان بزرگسال آغاز می‌شود. داستان چند راوی متفاوت دارد و همگی شخصیت‌ها مهمانان این مهمانی در ملبورن هستند. در این رمان موضوعاتی چون وفاداری، زن‌ستیزی، خشونت خانگی، نژادپرستی و حرص مطرح شده‌اند.

«سیلی» سال 2009 برنده جایزه جمعیت نویسندگان شد و تاکنون حدود چهار برابر دومین کتاب پرفروش استرالیا یعنی «اتاق» نوشته اما دونوز فروخته است.

این کتاب در میان نامزدهای اولیه جایزه من بوکر یک رقیب استرالیایی نیز دارد، «طوطی و الیویر» نوشته پیتر کری که تاکنون سه بار برنده این جایزه 50 هزار پوندی شده است.

در جریان جشنواره ادینبرو برخی زن‌ستیزی جاری در کتاب را «باورنکردنی» خواندند. چوکاس در دفاع از کتاب گفت: «این کتاب زن‌ستیزانه نیست، بلکه در مورد مردان کودک صفتی است که زن‌ستیز هستند.»

تلگراف / 16 اوت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =