سید محمود محدث

تاکنون اقدام های چشمگیری برای توسعه فعالیت های اکتشافی انجام شده است، بر این اساس موقعیت های متعددی مشخص و چاه های زیادی برای حفاری در نظر گرفته شده است که در این میان بر حفاری میدان های مشترک و مناطق مرزی کشور تمرکز شده است و در اولویت اصلی فعالیت های شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

همزمان با برداشت از میدان های نفتی، میانگین تولید نفت از هر چاه کاهش می یابد، برای حفظ سقف تولید، و همچنین دستیابی به تولید روزانه پنج میلیون بشکه نفت تا پایان برنامه پنجم، به حفاری چاه های بیشتر و استفاده از دانش و تکنولوژی روز ازدیاد برداشت و بهینه سازی تولید نیاز است.

در این راستا شرکت ملی نفت ایران در سال های گذشته برای استفاده از همکاری و توان شرکت های داخلی در بخش حفاری حمایت ها و تلاش های فراوانی کرده است.

صنعت حفاری شامل سه بخش سخت افزاری، مالی و نیروی انسانی می شود.  بخش سخت افزاری مربوط به تجهیزات حفاری و خدمات جانبی است؛ توان تأمین منابع مالی ارزی و ریالی و اجرای به موقع پروژه ها بخش مالی را تشکیل می دهد، همچنین بخش نیروی انسانی به عنوان به کار گیرنده سخت افزار و سرمایه و همچنین سیاستگزار، تصمیم ساز و ارائه کننده راهکارهای عملی است.

در عین حال ،تنوع بخشی به فعالیت تعداد بیشتری از شرکت های ایرانی در امر حفاری، نیازمند به کار گیری تجهیزات حفاری جدید برای حفاری چاه های اکتشافی، توسعه ای و تولیدی جدید است.

دانش و تجربه حفاری در ایران حدود 80 سال سابقه دارد، افزون بر آن سابقه حفاری در کشور بیش از یک قرن است؛ در این سال ها شرکت هایی همچون شرکت ملی حفاری ایران ظهور کرده که نیروی انسانی متخصص و دانش و تجربه بسیار بالایی در امر حفاری دارند؛ با این حال توانایی آنها با سابقه صنعت نفت و برنامه ها باید تناسب پیدا کند و به همین منظور تلاش برای تقویت توان این شرکت ها ضروری است.

براین اساس توسعه فعالیت های اکتشافی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در تمام حوضه های رسوبی انجام می شود، به کارگیری امکانات حفاری و پتاسیل های جدیدتر در حوضه های رسوبی باقیمانده ضروری است تا از این طریق منابع هیدروکربوری جدید کشف و در برنامه های توسعه ای، افت تولید طبیعی میدان ها جبران شود.

برای این منظور ضمن به کارگیری دستگاه های حفاری، استفاده از خدمات جانبی و روش های نوین حفاری نیز ضروری است، بر همین اساس شرکت های ارائه کننده این خدمات باید توانمندتر و امکان دسترسی بیشتر به دانش فنی روز را داشته باشند؛ دستیابی به این هدف با محدودیت هایی روبه رو است، با این حال راهکارهایی برای آن وجود دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =