مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تعادل میکروب‌هایی که در معده شما زندگی می‌کنند به هم بزند و باعث بروز عواقب پیش‌بینی نشده‌ای شود.

دانشمندان با انجام مطالعه روی تعدادی از زنانی که داروی سیپروفلوکساسین را مصرف کرده بودند متوجه شدند این دارو به طور کامل میکروب‌های مفیدی که در بدن این زنان زندگی می‌کردند از بین می‌برد و ماه‌ها طول ‌می‌کشد تا وضعیت سلامت آن‌ها به حالت اول بازگردد.
به این ترتیب این تحقیقات که در آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده است تائید می‌کند که مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به باکتری‌های مفیدی که در بدن شما زندگی می‌کنند آسیب وارد کنند.
در این مطالعات، دانشمندان مطالعه‌ای را روی سه داوطلب انجام دادند و در طول 10 ماه هر روز به آن‌ها آنتی‌بیوتیکی به نام سیپروفلوکاسین دادند. سپس از این داوطلبان نمونه گیری شد تا محققان متوجه شوند چه میکروب‌هایی در معده آن‌ها زندگی می‌کنند.
این مطالعات نشان داد تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها روی میکروب‌های مفیدی که در معده انسان‌ها زندگی می‌کنند بسیار عمیق است و بعد از پایان یافتن استفاده از دارو، چندین ماه طول می‌کشد تا این میکروب‌ها دوباره به حال اول بازگردند.
این میکروب‌ها علاوه بر آن‌که به هضم غذا کمک می کنند بلکه می‌توانند به مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌های مضر بپردازند. در حقیقت سیستم گوارشی انسان یکی از پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های روی کره زمین است. میکروب‌های معده می‌توانند روی چاقی نیز تاثیرگذار باشند و نقش مهمی در مبارزه با آلرژی دارند.
به این ترتیب باز هم دانشمندان به بیماران توصیه می‌کنند از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها اجتناب کنند. این کار نه تنها ممکن است روند درمان را با دشواری‌های زیادی روبه رو کند، بلکه سلامت معده و سیستم گوارش شما را نیز با خطر روبه رو می‌کند.
رویترز، 13 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =