ایسنا نوشت:

منوچهر دانش‌پژوه گفت مجموعه‌ تحقیقی درباره‌ سفرنامه‌ها به دلیل هزینه‌های سنگین چاپ معطل مانده است.

این نویسنده و پژوهشگر عنوان کرد:«سال‌ها در زمینه‌ سفرنامه‌پژوهی تلاش و آثاری را در این زمینه تألیف کرده‌ام؛ اما این آثار اکنون فرصتی برای چاپ و نشر ندارند و ناشران به دلیل هزینه‌های سنگین کاغذ و همین‌طور چاپ کتاب، به چاپ آثار تحقیقی از این دست تن نمی‌دهند و به نشر کارهای دیگر روی می‌آورند که برایشان حداقل تضمین سود مالی را داشته باشد.»

او متذکر شد دو جلد نخست از این مجموعه با عنوان «سفرنامه؛ تا پخته شود خامی» از سوی نشر ثالث در سال 80 منتشر شد؛ اما از هنگامی که عرضه‌ یارانه‌ای کاغذ حذف شده و از سویی در بازار سیاه هم قیمت این کالای مهم در چاپ کتاب بالا رفته، عملا امکان چاپ بسیاری از آثار فاخر از بین رفته است.

دانش‌پژوه خاطرنشان کرد:«من در این مجموعه سفرنامه‌ها را بر هفت قسم تقسیم کرده‌ام و درباره‌ هر قسم با استناد به سفرنامه‌هایی که در زبان فارسی بوده است، به تحقیق و بررسی پرداخته‌ام. قسمی از سفرنامه‌ها را فرنگی‌ها در سفر به ایران طی 200، 300 سال اخیر نوشته‌اند، قسمی دیگر از این آثار هم محصول سفر ایرانیان در سده‌های مختلف به جهان اسلام و فرنگ است که از «تحقة‌العراقین» تا سفرنامه‌های روزگار معاصر را دربر می‌گیرد. قسمی هم سفر‌نامه‌های ایرانیانی است که در ایران به سفر رفته‌اند. قسمی از این آثار به سفرنامه‌ سیاحان فرنگی اختصاص دارد که در فرنگ سیاحت کرده‌اند و آثارشان در زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است. همچنین سفرنامه‌های طنز و سفرنامه‌های تخیلی قسمی دیگر از این آثار است که به هر کدام از این اقسام سفرنامه در این دوره‌ هفت‌جلدی بطور مبسوط پرداخته‌ام؛ اما همان‌طور که شرحش رفت، فعلا امکان چاپش مهیا نیست.»

«دانش‌نامه‌ ایران‌زمین»، «گلستان و بوستان سعدی»، ‌«شرح غزلیات سعدی»، «بررسی سفرنامه‌های دوره‌ صفوی»، «حکایات دلنشین»، «شرح تاریخ بیهقی»، «سفرنامه‌ منظوم»، «شرح و توضیح دیوان رودکی»، «شرح کلیله و دمنه» و «گزیده‌های نظم و نثر فارسی» از جمله آثار منوچهر دانش‌پژوه هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93944

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =