۰ نفر
۳ مهر ۱۳۸۹ - ۰۳:۰۹

دویچه وله خبر داد:

یک پژوهشگر سیستم های کنترل صنعتی مقیم آلمان پس از بررسی مشخصات کار ویروس یا کرم کامپیوتری موسوم به استاکسنت حدس می زند که این کرم یا ابزار مخرب شبکه های کامپیوتری برای خرابکاری در مراکز هسته ای ایران خلق شده است.

وب سایت سی ای ان تی نیوز در ادامه این گزارش می نویسد کرم یا ابزار مخرب استاکسنت در ماه ژوییه در کامپیوترهای ساخت شرکت زیمنس که مخصوص سیستم های کنترل صنعتی است پدیدار شد و سپس مشخص شد که کدها یا رمزهای ویژه ای دارند که با استفاده از آن می توان سیستم های کنترل مراکز صنعتی را از راه دور هدایت کند. کرم استاکسنت از سه نقطه ی ضعف موجود در سیستم عامل ویندوز سواستفاده می کند و از آن زمان تاکنون یکی از این ضعفها برطرف شده است.

در آن زمان موارد گسترده ابتلا سیستم های کامپیوتری در ایران به این ابزار مخرب، و تاخیر در گشایش و سوخت گذاری نیروگاه هسته ای بوشهر، پژوهشگر آلمانی را به این نتیجه رساند که احتمالا این نیروگاه هدف حملات تخریبی کرم استاکسنت بوده است.

رالف لنگنر ، پژوهشگر آلمانی در روزهای اخیر در کنفرانس بین المللی مربوط به حفاظت از سیستم های کنترل در عرصه مجازی گزارش کاملی از تحقیقات خود در این زمینه را ارائه داد و جزییات مربوط به گشایش کدها یا رمزخوانی ویژه این کرم کامپیوتری را هفته پیش در وب سایت خود منتشر کرد.

به نوشته وب سایت «سی ان ای تی» که اخبار مربوط به فن آوری را گزارش می دهد، رالف لنگنر در یکی از این موارد به از کار افتادن سیستم های کنترل صنعتی کامپیوتری در نیورگاه هسته ای بوشهر اشاره کرد که ساخت شرکت زیمنس است. او در قسمتی از گزارش تحقیقات خود می نویسد: « با توجه به نتایج کالبد شکافی که در دست داریم کاملا مشخص و قابل اثبات است که ابزار مخرب استاکسنت یک حمله خرابکارانه و هدایت شده است که براساس اطلاعات جمع آوری شده از درون شبکه کنترل عمل می کند.»

رالف لنگنر در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید:« این حملات خرابکارانه مستلزم اطلاعات گسترده و همینطور تکنیک و دانش فنی بسیار بالایی است که می تواند مدارک اطلاعاتی درونی و امثال آن را شامل شود. این ابزار توسط یک گروه کارشناسی بسیار زبده و از جمله کارشناسان سیستم های کنترل صنعتی طراحی و ساخته شده است.

این ابزار کار یک فرد یا گروه هکر معمولی نیست . به اعتقاد من با توجه به ابعاد و پیچیدگی های منابع به کار گرفته شده بدون شک خلق این ابزار کار یک دولت است و نه افراد عادی.

همچنین مایکل آسانته مدیر بخش حفاظتی یک شرکت صنعتی آمریکایی گفت:« عواقب آنچه که ما در پدیده استاکسنت دیدیم بسیار بزرگتر و پردامنه تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد» به گفته وی استاکسنت یک نوع حمله هدایت شده است . از آن نوع خطرهایی است که ما مدتهاست نگران آن بوده ایم و بنابراین سیستم های حفاظتی باید با سرعت بسیار زیادتری خود را برای مقابله با یک چنین حملات تخریبی آماده کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =