نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف گفت: حضرت امام رحمت‌الله جلوی موقوفه خواری را گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین حجت‌الاسلام، علی محمدی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز در همایش هم‌اندیشی قضایی و اوقافی استان تهران، وقف را یکی از احکام مترقی و پیشرفته دین اسلام دانست و اظهار داشت: باب خاصی در کتب فقهی اختصاص به وقف و امور موقوفه دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه این حکم مترقی دین اسلام در مقاطع مختلفی مورد بی‌مهری و ظلم قرار گرفته ادامه داد: در طول تاریخ در سه مقطع اموال وقفی مورد تعرض قرار گرفته‌اند. یکی در زمان نادرشاه بود که دستور شستن تمام وقف‌نامه‌ها را داد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: زمان دومی که اموال وقف مورد ظلم قرار گرفت زمان رضاخان بود که مأموریت داشت وقف را به عنوان پشتوانه دین اسلام نابود کند و برای این منظور بخشی از اموال وقفی را به نام خود کرد و بخشی دیگر را به نام اعوان و اطرافیان خود کرد و سوم در زمان محمدرضا شاه و اجرای اصلاحات ارضی به موقوفات تعرض شد.

وی تصریح کرد: در زمان محمدرضا شاه و برای اجرای اصلاحات ارضی موقوفات را فروختند و برای اشخاص سند رسمی صادر کردند و در طول تاریخ حکام با وقف رابطه خوبی نداشتند و با اموال وقفی مانند مال شخصی برخورد می‌کردند.

حجت‌الاسلام محمدی وقوع انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در اعاده حق و حقوق وقف دانست و گفت: در سال 58 عده‌ای بر حسب عادت زمان طاغوت گفتند که انقلاب پیروز شده و نظم لازم وجود ندارد و می‌توان اموال وقفی را برد اما حضرت امام اعلام کردند که موقوفات باید بماند و به نیت واقفین عمل شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف تصریح کرد: حضرت امام رحمت‌الله جلوی موقوفه خواری را گرفتند و در ادامه شورای انقلاب مصوبه‌ای را صادر کرد و در سال 63 مجلس شورای اسلامی قانون اوقاف را تأیید کرد که شامل 18 ماده است.

وی یادآور شد: از زمان تصویب قانون اوقاف طبق این قانون موقوفات اداره می‌شود و یکی از اقداماتی که انجام شد این بود که اسناد موقوفات فروخته شده در زمان اصلاحات ارضی ابطال شد و دوباره اموال وقفی احیا شدند.

محمدی با تاکید بر اینکه در طول 31 سال انقلاب آنچنان که شایسته وقف بوده به این حکم الهی پرداخته نشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سطح جامعه نگاه‌های منفی نسبت به مال وقفی وجود دارد و یکی از نگاه‌های منفی نسبت به اموال وقفی این است که مال وقفی عاقبت ندارد و یا اینکه مال وقفی، مال بی‌صاحب است و نگاه منفی دیگری که وجود دارد این است که وقف خیرات است حتی در حوزه‌های علمیه و در بین علما و برخی از متشرعین نیز چنین نگاه‌هایی به وقف وجود دارد. 

وی گفت: اموال وقفی مال بی‌صاحب نیست صاحب آن خداوند، اهل بیت، فقرا، مساکین هستند در نیت بسیاری از واقفین آمده است که از عواید وقف صرف اقامه عزای حسینی شود و این احیا معارف اسلامی است و اگر به وقف این نگاه وجود داشته باشد که وقف همان خیرات است دیگر چیزی از اموال وقفی باقی نخواهد ماند نیت واقف در هیچ شرایط از بین نمی‌رود و تعطیل نمی‌شود. 

وی کارهای فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را از وجوه مختلف کارکردی وقف دانست و یادآور شد: اداره اماکن مذهبی یعنی بقاع متبرکه و امامزادگان از دیگر وظایف اوقاف است و کسی حق ندارد شرعاً و قانوناً وارد این موارد شود و این از شئونات حاکم اسلامی است.

حجت‌الاسلام محمدی با ابراز تأسف نسبت به اینکه در بسیاری از موارد به راحتی از کنار حق و حقوق اوقاف می‌گذریم اما در مورد املاک شخصی بسیار سخت‌گیری می‌کنیم تصریح کرد: سازمان اوقاف در کشور همراه با مردم است و مردم ما بهترین مردم هستند و 8 سال دفاع مقدس ما را همین مردم اداره کردند اما عده‌ای فرصت‌طلب و کسانیکه از مردم نیستند و تقیدی به مسائل دینی ندارند عادت کرده‌اند که به اموال وقفی دست درازی و مفت‌خوری کنند.

وی ادامه داد: ممکن است بعضا برخی از اموال خود اوقاف نیز در این موضوع دخیل باشند یا از اموال دستگاه قضایی و یا ثبت و شهرداری نیز باشند و اینها جزء مردم نیستند بلکه از پوشش مردم استفاده می‌کنند تا با آنها برخوردی صورت نگیرد. 

وی متذکر شد: متأسفانه برخی از مدیران نیز که می‌خواهند خود را راحت‌ کنند می‌گویند بیایید که این اموال وقفی را تبدیل به احسن کنیم در حالیکه بطور مثال هیچ یک از این افراد در مورد اموال شخصی خود حاضر نیستند که به این گونه عمل شود.

کد خبر 98400

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =