۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۲

مجید کیانی

قبل از هر چیز باید به خاطر برپایی این نمایشگاه و برگزاری چنین برنامه‌هایی به خانه موسیقی تبریک گفت و از این مرکز تشکر کرد. من خوشبختانه موفق شدم در روز اول نمایشگاه سازهای ابداعی را ببینم و با بیشتر افرادی که شرکت کرده بودند صحبت کنم. اغلب آنها هدف‌های جالبی داشتند و می‌گفتند ما دوست داریم سازهای جدید داشته باشیم. بعضی از افرادی که سازی نو ابداع کرده بودند، خودشان نوازنده بودند و می‌توانستند به خوبی سازهای ابداعی‌شان را بنوازند؛ به خصوص سازهای کوبه‌ای که تنوع زیادی داشتند و طنین‌های مختلفی ایجاد می‌کردند. در بعضی از سازهای ابداعی خلاقیت‌های خوبی دیده می‌شد و حضور جوانان خوش‌‌ذوق در عرصه موسیقی احساس خوبی به من منتقل می‌کرد. در حاشیه برپایی این نمایشگاه توجه به چند نکته به نظر من اهمیت دارد.

اینکه اگر جوانان ساز جدیدی اختراع می‌کنند. باید بتوانند به خوبی آن را شرح دهند و اطلاعات خوبی درباره جزئیات سازشان و علت ساختن آن به بازدیدکنندگان ارائه کنند. بهتر است آنها بتوانند سازهایشان را بنوازند و یا از نوازندگان خوب دعوت کنند سازشان را بنوازند تا این سازها بهتر معرفی شوند. و نکته بسیار مهم دیگر اینکه این افراد نباید سازهایشان را با سازهای قدیمی و سنتی ایرانی مقایسه کنند و فکر کنند سازهای قدیمی بد بودند و اینها سازهای قدیمی را کامل کردند، فراموش نکنیم بعضی از سازها طی هزاران سال تکامل یافته‌اند و شکل گرفته‌اند و تکامل‌شان آنقدر تدریجی بوده است که قابل دیدن نیست.

سازهای ابداعی بیشتر برای برآوردن نیاز شخصی و بیان احساسات سازنده آنها ساخته شده و بیشتر آنها قابلیت تکثیر و تولید زیاد ندارند، مگر بخشی که برای حفظ و نگهداری بیشتر کوک سازها تلاش‌ها و نوآوری‌هایی شده بود که به نظر می‌رسد باتوجه به کارکردشان شانس تولید زیادتر را داشته باشند. بقیه کارها تجربیات شخصی و دلی است و در صورتی رونق پیدا می‌کنند نوازندگان حرفه‌ای بتوانند آنها را بنوازند و روی صحنه ببرند که در حال حاضر من این خصوصیت را در سازهای ابداعی ندیدم. این همایش برای معرفی نوآوران سازهای سنتی برگزار شده نه سازندگان سازهای سنتی و قدیمی.

 امیدوارم خانه موسیقی همایش و نمایشگاهی هم برای معرفی کسانی که سازهای قدیمی را از روی همان الگوهای قدیمی می‌سازند برپا کند. خود من باتوجه به اینکه کارم حفظ فرهنگ قدیم و سنتی است، دوست دارم همان سازهای قدیمی را بنوازم. اگر می‌شد این جوان‌ها وقتشان را روی حفظ همین سازهای سنتی و قدیمی بگذارند بهتر بود، حیف است این همه استعداد و قابلیت صرف ساخت و ابداع سازهایی شود که گاه بسیار پیچیده‌تر از قدیمی‌ها هستند و کارکرد شخصی و دلی برای سازنده‌شان دارند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =