شبکه ایران نوشت:

در برنامه شب گذشته «هفت» بیش از هر چیز درباره اکران محدود آثار فرهنگی سخن گفته شد که بهانه این بحث هم اکران آخرین فیلم خسرو معصومی یعنی «باد در علفزار می‌پیچد» در گروه سینمایی آزاد بود.

باورپذیر نبودن داستان
در بخش راهنمای فیلم، امیر قادری از این سخن گفت که فیلم تازه معصومی بیش از حد بر المان‌های اشک‌آور تاکید داشته که همین تاکید به خستگی مخاطب منجر ‌می‌شود.

در بخش نقد اکران هم که با حضور خسرو معصومی برگزار شد، این مسعود فراستی بود که سه ضعف اصلی «باد در علفزار می‌پیچد» را برآمده از کامل نبودن داستان، نبود شخصیت‌پردازی درست و خشونت بیش از حد فیلم دانست. ضمن اینکه وی از باورپذیر نبودن داستان فیلم هم گلایه داشت.

«پر پرواز» را با وساطت کیانوش عیاری ساختم
در پاسخ به گفته‌های فراستی، معصومی اول از این موضوع سخن گفت که فعالیت خود را با کانون پرورش فکری شروع کرده و هرچند فیلم‌های تجاری مانند «آقای بخشدار» و «پاکباخته» را هم ساخته، اما هیچ‌گاه علاقه اصلی‌اش در سینما، وجه تجاری آن نبوده و بیش از هر چیز به مفهوم متفاوت آثارش بها داده! او همچنین درباره دلایل ساخت فیلم «پر پرواز» گفت، هیچ گاه راضی به ساختن آن فیلم نبوده و فقط با وساطت کیانوش عیاری متقاعد شده آن فیلم را جلوی دوربین ببرد.

کل بودجه «رسم عاشق‌کشی» 50 میلیون تومان بود
معصومی در ادامه از این گفت که «باد در علفزار می‌پیچد» بخش سوم از سه‌گانه‌ای است که قسمت اول آن یعنی «رسم عاشق‌کشی» با سرمایه‌ای 50 میلیون تومانی ساخته شد و آن هم در حالی که کل دستمزد وی برای کارگردانی و سناریستی این فیلم 5 میلیون تومان بوده‌ است.

موفقیت این فیلم کم‌هزینه در جشنواره فجر و البته فروش نسبتا خوب آن در گیشه موجب شد قسمت دوم آن «جایی در دوردست» هم ساخته شده و حتی از چند جشنواره بین‌المللی جایزه بگیرد، اما متاسفانه نه برای این فیلم و نه برای فیلم بعدی یعنی «باد در علفزار می‌پیچد» شرایط خوبی برای اکران فراهم نشد.

فیلم من، روشنفکرانه نیست
معصومی همچنین درباره غیرقابل باور بودن داستان فیلم گفت: «به محیط داستانی فیلم و آدم‌های آن اشراف کامل داشته‌ام و خشونتی که در فیلم می‌بنیید بسیار تعدیل شده‌تر از آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد.»

معصومی درباره موضوع فیلمش هم گفت: «شاید خیلی‌ها گمان کنند که فیلم من هم روشنفکرانه است و به همین دلیل می بایست به صورت محدود اکران شود اما حتی ذره‌ای روشنفکری هم در این فیلم وجود نداشته و این فیلم صرفا یک ملودرام روستایی است.»

عملکرد نادرست برخی سینماداران در اکران آثار فرهنگی
درباره دلایل دو سال پشت خط اکران ماندن فیلم هم معصومی به این مساله اشاره کرد که در تمام این مدت می‌خواستند فیلم را به صورت تک‌سئانس اکران کنند، اما من موافق نبودم. در این باره صحبت‌هایی هم با عباس حقیقی مدیر پخش این فیلم صورت گرفت که او اصلی‌ترین مشکل پیش‌روی اکران اثار فرهنگی را آن دانست که تعدادی از سرگروه‌های سینمایی فقط و فقط به اکران فیلم‌هایی خاص پرداخته و سینماهای خود را در اختیار آثار به لحاظ مضمونی متفاوت قرار نمی‌دهند.

حقیقی همچنین به این نکته پرداخت که متاسفانه برخی از سینماداران از اینکه وزارت ارشاد آنها را در انتخاب فیلم آزاد گذاشته، سوء استفاده می‌کنند. درباره دلایل این سوء استفاده نیز حقیقی به این موضوع اشاره کرد که چگونه می‌شود یک سینما در طول یک سال بارها از یک دفتر تولید فیلم، فیلم روی پرده می‌برد!

جلیلولند و دوبله براندو
قسمت دوم گفتگوی حامد بهداد با چنگیز جلیلوند، یکی دیگر از بخش های برنامه «هفت» بود. در این گفتگو جلیلوند «طوقی» ساخته علی حاتمی و «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی را دو تا از فیلم هایی دانسته که به دوبله آن ها بسیار علاقمند است. همچنین وی با اشاره به «زنده‌باد زاپاتا» که اولین دوبله وی به‌جای‌ مارلون براندو بوده از ساعت‌ها تفکر درباره اینکه چگونه صدای تودماغی مارلون براندو را ایجاد کند، سخن گفت.

جلیلوند همچنین به این موضوع اشاره کرد که چه خوب است شرایط اکران فیلم هایی که دوبله می‌شوند در سینماها فراهم شود، تا دوبلورها بتوانند واکنش مخاطبان نسبت به دوبله‌های خود را بفهمند.

باید به ادبیات بها داد
گزارش هفته آخرین بخش «هفت» بود که با حضور ایرج تقی‌پور (تهیه کننده) و سیروس تسلیمی (بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده) برگزار شد. در این گزارش پیرامون بحران مخاطب در سینماها صحبت شد و تسلیمی در بخشی از گزارش از این سخن گفت که متاسفانه به سبب افزایش گستره‌ رسانه‌ها و تسهیل دسترسی به آنها، سینمای ایران توانایی رقابت با آنها را ندارد. ضمن اینکه تولید نشدن فیلم‌های خوب و کمبود سالن سینما در شهرستان‌ها از دیگر معضلات پیش‌روی سینمای ایران است.

تقی‌پور هم با تایید این مطلب، پایین آمدن تولید ادبی را باعث پایین آمدن کیفیت آثار سینمایی دانست و گفت باید به ادبیات بیش از اینها بها داد.

کلاه قرمزی؛ بهترین فیلم ژانر کودک
نظرخواهی این هفته برنامه «هفت» به انتخاب بهترین فیلم ژانر کودک اختصاص داشت که نتیجه این نظرسنجی به ترتیب زیر بود:

1- کلاه قرمزی و پسرخاله (ایرج طهماسب)

2- مدرسه موش‌ها (محمدعلی طالبی/مرضیه برومند)

3- دزد عروسکها (محمدرضا هنرمند)

4- گلنار (کامبوزیا پرتوی)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 98885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =