مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از افزایش سهم حمل ونقل دریایی ایران در خزر به میزان 50 درصد در آینده نزدیک خبر داد.

« دریای خزر » در طول تاریخ همراه سهم قابل توجه ای از سهم حمل و نقل دریایی ایران را به خود اختصاص داده به طوریکه به دفعات و توسط مسئولان دریایی کشور نیز همواره این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. در همین راستا مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از افزایش سهم حمل ونقل دریایی ایران در خزر به میزان 50 درصد در آینده نزدیک خبر داد.  

"محمد حسین داجمر" با بیان این مطلب افزود:«  یکی از سرمایه و مزیت های کشورمان اتصال به دریا و آبهای بین المللی و ترانزیت در شمال و جنوب است که در این خصوص ارائه خدمات مناسب مانند فعال شدن حمل و نقل زمینی و ریلی و اتصال آن به بخش حمل و نقل دریایی می تواند یک اشتغال مناسب و مزیت اقتصادی برای کشورمان محسوب شود که امیدواریم با حمایت دولت این مزیت توسعه یابد. »

وی در خصوص توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و سهم حمل و نقل دریایی ایران از این دریا ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب و تا سال 1368 در دریای خزر هیچ کشتی ایرانی وجود نداشت اما با اقدامات انجام شده پس از انقلاب شکوهمند اسلامی اولین کشتی ایران در سال 1368 وارد دریای خزر شد .

رئیس هیات مدیره عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : در شروع کار دولت فعلی تعداد کشتیهای جمهوری اسلامی ایران در این دریا شش فروند کشتی بود که خوشبختانه درحال حاضر با توسعه ناوگان کشتیرانی ایران در خزر تعداد کشتی های این شرکت به 16 فروند کشتی در این دریا رسیده است که این رشد 10 فروندی، نشان دهنده توجه جدی ما به توسعه حضور ایران در دریای خزر است.

داجمر گفت : علاوه بر این سازمان بنادر و دریانوردی نیز در جهت توسعه بنادر اقدامات مناسبی انجام داده است به عنوان مثال بندر امیر آباد جزء بنادری است که قبل از انقلاب وجود نداشت و هم اکنون توسعه خوبی داشته است .

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت :همچنین یکی از اقدامات دولت و وزارت راه و ترابری اتصال بندر انزلی به خطوط ریلی و راه آهن سراسری است که با این اقدام کمک بسیار مهمی به توسعه حمل و نقل کالا در دریای خزر خواهد شد.

وی گفت : ما در حال حاضر به رقم مطلوب که 50 درصد سهم حمل و نقل دریایی در خزر است فاصله زیادی داریم که با توجه به شرایط فعلی رسیدن به این سهم ، نیازمند حمایت دولت و ورود بخش خصوصی است

به گفته وی توسعه فعالیت ها در دریای خزر و افزایش سهم ایران از این دریا باید به لحاظ اقتصادی نیز سود آور باشد.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص سرمایه گذاری در دیگر بنادر کشور خصوصا عسلویه گفت :بندر عسلویه به لحاظ اهمیت و موقعیت استراتژیک خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است در حقیقت این بندر درمیانه خلیج فارس و میان دو بندر مهم بندر عباس و بوشهر قرار دارد و این موقعیت در کاهش هزینه های حمل و نقل زمینی نیز بسیار موثر خواهد بود.

وی به سرمایه گذاری وزارت نفت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر اشاره کرد و افزود : با انعقاد قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با پارس جنوبی مسئولیت تجهیز و بهره برداری این بندر به مدت 15 سال به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است.

داجمر در خصوص تحریم های اخیر و اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز افزود : با گسترده تر کردن دامنه تحریم ها از سوی دولت های آمریکا و اروپا کشتیرانی جمهوری اسلامی با کاهش تجارت خود با کشور های اروپایی سهم حمل و نقل دریایی خود را با منطقه شرق آسیا و آمریکای لاتین و آفریقا افزایش داده است.

وی در خصوص بیمه کشتی های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : با تحریم های اخیر و منع شرکت های بیمه ای اروپایی برای پوشش بیمه ای کشتی های این شرکت ، کنسرسیومی متشکل از بیمه معلم و سایر شرکت های بیمه ای داخلی در داخل کشور تشکیل شد که با حمایت یک میلیارد دلاری دولت شرکت بیمه ای P&I معلم هم اکنون پوشش بیمه ای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی را به عهده گرفته است.

رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به جایگاه این شرکت در خاورمیانه و جهان گفت : خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالهاست به عنوان بزرگترین ناوگان تجاری در خاورمیانه محسوب شده و در دنیا نیز در رتبه هفدهم قرار دارد که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه و افق ایران 1404به سهم قابل توجهی در حمل و نقل دریایی در جهان دست یابیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
    0 0
    اگر كشورهاي كه از ايران جدا شده انددريا مي خواهند به ايران عزيز باز گردند