استان‌های مازندران و گیلان با دارا بودن بیش از ۴۴۰ هزار هکتار شالیزار نقش عمده‌ای در تامین نیاز برنج کشور دارند که معروف‌ترین ارقام زمین‌های زیر کشت را انواع گونه‌های؛ صدری، برنج‌های دانه‌دراز با عطر و طعم مطبوع، بی‌نام و حسنی تشکیل می‌دهند.

استان مازندران با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰هزار تن برنج سفید و استان گیلان با داشتن بیش از ۲۳۸هزار هکتار برنج بیش از ۷۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند. برداشت شالی هر سال از اواخر تیر ماه آغاز می‌شود که بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تا پایان شهریور ادامه می‌یابد.

عکس‌ها: خبرگزاری صدا و سیما
​۲۵۶۲۸۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    7 0
    خداقوت واقعا کار سختیه
  • ناشناس NL ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    2 7
    چند وقت پیش رفته بودم یکی از برنج فروشان عمده در مازندران . که همیشه برنجمان را از ایشان میگرفتم . برنج را به قیمت تهران میداد و وقتی اعتراض میکردم میکفت دلار گرون شده و باید برنج بشه کیلویی ۶۰ هزار تومان تا برامون بصرفه . تازه یک زمین دار توی شمال هم میگفت ویلاهایمان مگه چی از ویلاهای خارج کم داره ؟؟ باید دلاری حساب کنیم و حداقل ۴ برابر بفروشیم . شماها نخرین عراقیها میان میخرن !!! همین دندان گردیها را بکنید تا بلایای بیشتری برسرتان بیاید !!!!! برنج غذای اصلی ۸۰ میلیون ایرانی است . اگر یکعده میخان با غذای یک ملت سوداگری کنند و ۵ برابر قیمتهای جهانی توی پاچه ملت کنند . و نمایندگان استانهای شمالی هم توی مجلس دادبزنند که وای واردات تولید داخل را از بین میبرد . حواس ها جمع باشد .
  • محمود CH ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    3 2
    میزان شیوع انواع سرطان ( Cancer ) در استانهای شمالی بشدت رایج است و دلیل آن هم استفاده از انواع کود و سم کنترل نشده میباشد . آیا همانطوریکه برنجهای وارداتی را در آزمایشگاهها کنترل میکنند . برنجهای داخلی را کنترل میکنند ؟؟ میزان آرسنیک و آلودگی در برنجهای ایران فاجعه آمیز است . در بعضی موارد که زباله ها در شمال دفن شده . شیرابه های حاصل از آن وارد منابع آبی و رودخانه ها شده و سپس همانها به مصرف آبیاری شالیزارها میرسد !!! حتی ماهیهایی که در نوار ساحلی صید میشوند هم آلوده هستند . زیرا فاضلاب شهرها و روستاهای شمال کشور . مستقیما به دریای خزر میرسد !!!!
  • ابراهیم IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 0
    درودوسلام خداوندبه این قشرزحمتکش وباغیرت خداقوت عزیزان شمامعنی واقعی زندگی وازخودگذشتگی هستیدآفرین برهمتتان چه خوبه دراین وانفسای اقتصادی دولتمردان گوشه چشمی به این عزیزان بکنند
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    1 0
    برای کاشت برنج به رنج و زحمت فراوانی نیاز است