پل مشترک مرزی آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا به عنوان یک پل اتومبیل رو و ترانزیتی جدید آماده افتتاح و بهره‌برداری است ب .

به گزارش خبرآنلاین گیلان پل جاده‌ای(اتومبیل رو) آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان که با هدف اتصال به محور بزرگراهی ترانزیت بین المللی دو کشور همسایه(اتوبان باکو به رشت و قزوین) به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰.۶۰ متر با همکاری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان و همچنین آژانس ایالتی راه‌های اتومبیل روی این کشور بر روی رودخانه مرزی آستاراچای در حال احداث بود، با پیشرفت صد درصدی هم اکنون آماده افتتاح و بهره‌برداری بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.

این پل مرزی پس از پل های ترانزیتی تاریخی و پل ریلی، سومین پل مشترک و بین المللی دو کشور همسایه در شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان است که توسط آن بزرگراه آستارا - آستارا و همچنین مسیر آستارا به باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران به عنوان مسیری جدید متصل خواهد شد و این مسیر ارتباطی ترانزیت کالا از جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS و اروپای شرقی را تسهیل و دسترسی جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را تامین خواهد کرد.

افزایش ظرفیت حمل و نقل ایران و آذربایجان با پل جدید

فرماندار آستارا در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار تابناک گیلان با بیان اینکه این پل با هزینه مشترک ایران و جمهوری آذربایجان ساخته می شود، اظهار کرد: با توجه به مناسبات اقتصادی دو کشور و با استفاده از این مسیر جدید، تحول دیگری در تجارت و اقتصاد برون مرزی ایران و آذربایجان روی خواهد داد.

عنایت رضایی پور با اشاره به اهمیت کریدور شمال - جنوب، افزود: پل ماشین رو که بر فراز رودخانه آستاراچای برای برقراری سومین ارتباط زمینی ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده است، راه زمینی با سه دهنه پل و چهار خط عبوری ظرفیت حمل و نقل بین دو کشور را افزایش خواهد داد و هم اکنون به پیشرفت صد درصدی رسیده است و آماده بهره‌برداری نیز می باشد.

وی گفت: این مسیر در کنار کریدور ریلی شمال - جنوب و اتصال راه آهن آستارا به رشت، سبب تقویت تزانزیت و تجارت خارجی بین دو کشور خواهد شد.

فرماندار آستارا با بیان اینکه به زودی توسط وزیر راه و شهرسازی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو و همچنین معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و مسئولان اقتصادی و گمرکی دو کشور همسایه بازدیدی از این پل مشترک مرزی انجام خواهد شد، تصریح کرد: پل اتومبیل‌رو بین ایران و آذربایجان و اتصال آن به اتوبان کنارگذر بین المللی آستارا به طول ۱.۴ دهم کیلومتر و سپس مسیر راه آهن آستارا، باعث رونق تجاری در هر دو کشور و حمل و نقل ترکیبی بین آنها خواهد شد.

رضایی پور با اشاره به طرح احداث پایانه بزرگ مرزی که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به وسعت ۱۹ هکتار در دست اجرا است، اظهار کرد: در فاز اول این پروژه مهم ۱۰ هکتار در حال تملک بوده و در مراحل بعدی با تکمیل این پروژه شاهد یک پایانه مرزی مدرن در حاشیه پل اتومبیل رو و ترانزیتی خواهیم بود.

به گزارش تابناک گیلان ، شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده و با سه گذرگاه مرز زمینی، دریایی و ریلی با کشور همسایه جمهوری آذربایجان در ارتباط است.

۴۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =