سیدمحمدرضا رضازاده، پس از همکاری با دو وزیر کشور دیگر در دولت نهم، در دوره وزارت مصطفی محمدنجار برکنار شد تا روح الله احمد زاده جایگزین او شود.

وی با تجربه همکاری با چهار وزیر و یک سرپرست در وزارت کشور دو دولا محمود احمدی‌نژاد، محصولی و پورمحمدی را موفق می‌داند و بر این باور است که من تغییرات بین دوره‌ای مدیران باید به حدافقل برسد و در طول یک دوره هم شاهد ثبات در عرصه مدیریتی باشیم تا روند امور با کیفیت بیشتری طی شود.

آنچه در پی می‌آید مشروح گفت‌وگو با اوست که شنیده می‌شود به زودی به وزارت نیرو خواهد رفت.

شما با چهار وزیر کشور در طول دو دولت آقای احمدی‌نژاد همکاری داشته‌اید، هریک از این آقایان را چقدر موفق دیدید؟
دوران حضور برخی از این آقایان در وزارت کشور آنقدر کوتاه بود که نمی‌شد در این فرصت محدود تلقی و شناخت خاصی از مدیریت و روحیات آنها داشت. البته هر یک از آنها خصوصیات بارز و ارزشمندی داشتند که قابل تقدیر است. مثلا آقای پورمحمدی نگاه توسعه ای به مجموعه مسائل کشور داشتند و تمایل داشتند که استانداری‌ها هم در همین جهت کار کنند و متناسب با مزیت‌های استان، محورهایی را انتخاب کنند تا امور زیربنایی با سرعت بیشتری پیش رود. آقای سیدمهدی هاشمی در طول دوره سرپرستی‌شان با توجه به خلوص نیت، اخلاق و روحیات ارزشمندی که داشتند، ارتباط خوبی با استانداران برقرار کرده بودند. زمان حضور آقای کردان در وزارت کشور خیلی کوتاه بود و با توجه به چالشی که میان مجلس و ایشان بوجود آمد، خیلی فرصت همکاری با ایشان دست نداد. اما بعد از ایشان آقای محصولی فرصت خوبی را برای مسائل وزارت کشور گذاشت و انتخابات سنگینی همچون ریاست جمهوری را برگزار کرد.

آقای نجار به عنوان وزیر جدید کشور را چقدر متناسب با مسئولیت های این وزارتخانه می‌بینیند؟
متاسفانه فرصت نشد که با ایشان در مدت حضورشان به عنوان وزیر کشور در دولت، همکاری داشته باشم اما از قبل با ایشان آشنا هستم و فکر می‌کنم که شروع خوبی در این وزارتخانه داشته اند و با توجه به روند موجود و ثبات شکل گرفته در وزارت کشور، آینده خوبی هم در انتظار ایشان است.

به قول شما دوره حضور هیچ یک از این آقایان در وزارت کشور، به یک اندازه نبوده است. به جز آقای هاشمی که سرپرست بودند و آقای کردان که وزارت کوتای داشتند و آقای نجار که تازه مسئولیتشان را آغاز کرده اند، به نظرتان میان آقایان پورمحمدی و محصولی، کدام یک با مسئولیت‌های این وزارتخانه تناسب بیشتری داشتند و موفق تر بودند؟
نمی‌توانم چنین مقایسه‌ای داشنه باشم. هر دو این آقایان موفق بودند.

تغییر استانداران به یکی از اتفاقات معمولی در دوره مدیریت هر وزیر و آغاز هر دولتی تبدیل شده که برخی از آن به عنوان تغییر اتوبوسی یاد می‌کنند. به نظ شما این تغییرات با توجه به تجارب این افراد چقدر الزامی است؟ آن هم در شرایط کنونی که دولت تغییر نکرده و به نظر نمی‌رسد که سیاست‌های آن عوض شده باشد؟
آغاز دوره جدید هر دولتی فرصت مناسبی برای ایجاد تحول در تمامی سطوح است. از اعضای کابینه گرفته تا مدیریت‌های میانی در سطوح استانداری، فرمانداری و ....چون دولت، دوره 4 ساله‌ای را پشت سر گذاشته، تجاربی اندوخته و مدیران را شناسایی کرده است. دولت دهم هم اگرچه دومین دولت اقای احمدی‌نژاد است اما هدف‌گذاری‌های متفاوتی به نسبت دولت اول ایشان دارد. ممکن است که از نیروهایی که تغییر می‌دهند در قالب های دیگری استفاده کنند. به نظر من تغییرات بین دوره‌ای باید به حدافقل برسد و در طول یک دوره هم شاهد ثبات در عرصه مدیریتی باشیم.

اما حتی در طول دوره دولت نهم هم ما شاهد عدم ثبات مدیریتی از سطح وزرای کابینه گرفته تا مدیران میانی همچون استانداران بودیم. به این ترتیب آیا توصیه شما را می‌توان نوعی انتقاد به آقای احمدی‌نژاد دانست؟
به نظر من اگر در طول یک دوره، ثبات مدیریتی بیشتری داشته باشیم، برآیند کارها بهتر خواهد بود.

شما از بکارگیری افراد در قالب‌های جدید، سخن گفتید. اما تعیین این قالب‌های جدید و پست‌های نوین واقعا چقدر در استفاده از توانمندی‌های این افراد موثر بوده است؟مثلا آقای وزیری‌هامانه از وزارت نفت به مشاور رئیس جمهور تغییر پست یافت اما به قول خودشان در طول 2 سال گذشته هیچ مشورتی از ایشان گرفته نشده است.
کسی که به عنوان مشاور مسئولیت را می‌گیرد، لزوما نباید منتظر درخواست مشاوره باشد. خودش می تواند مطالبی را که به نظرش ضروری می‌رسد را تنظیم و عرضه کند. حجم کا در سیستم اجرایی زیاد است. اگر خوراک مناسب برای مدیران تهیه شود، آنها می‌توانند در تصمیم‌گیری هایشان از آن استفاده کنند.

البته تمامی اینها به مشورت پذیری شخص رئیس‌جمهور هم دارد. خود شما چقدر ایشان را مشورت پذیر دیده‌اید؟
درجلساتی که در خدمت ایشان بودم دیده‌ام که افراد مختلف، نظرات متعددی را مطرح کرده اند. آقای احمدی‌نژاد هم در نهایت به جمع‌بندی و تصمیم رسیده‌اند. ایشان مسائل را در سطح اما و اگر نگه نمی‌دارند و تصمیمات جسارت آمیزی را برای اداره کشور میگیرند.

حال که دیگر استاندار فارس نیستید آیا از حضور شما در قالب دیگری در دولت استفاده خواهد شد؟ شنیده‌ایم که برای حضور در وزارت نیرو از شما دعوت شده است.
بنده شخصا تمایلاتی دارم. برخی دوستان هم توصیه‌هایی دارند اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ام. ان‌شاء الله به زودی تصمیمم را اعلام می‌کنم.

حال که بعد از چهار سال استانداری فارس را به اقای احمدزاده واگذار کرده‌اید، چه توصیه‌ای به ایشان دارید تا در اداره این استان موفق باشند؟
استان فارس، استان پهناور و وسیعی است که ظرفیت‌های گسترده‌ای هم در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و بازرگانی دارد. در درجه اول کسی که مدیریت این استان را بر عهده می گیرد باید اطلاعات کافی از مجموع شرایط استان داشته باشدو فرصت مناسبی را به شناسایی ظرفیت های این استان اختصاص دهد. ان‌شاءالله ایشان با آشنایی به این ظرفیت‌ها مدیریت موفقی خواهند داشت.

آیا تا کنون از شما در اینباره با شما رایزنی ای داشته‌اند و کوشیده‌اند از تجربیات شما استفاده کنند؟
در موضوعاتی دیگر با ایشان دیدار داشته ام اما اگر ضرورت ببینند تا درباره استان فارس هم راهنمایی‌هایی به ایشان داشته باشم، دریغ نخواهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =