مدتهای زیادی است که عنوان می شود تعطیلات در ایران زیاد است و این به ضرر اقتصاد و تولید کشور است.

زهرا تالانی:امسال کشور از 365 روز حدود 130 روز با احتساب تعطیلات پنج شنبه و جمعه تعطیل بود و نمایندگان مجلس معتقدند که این تعطیلات فلا به نفع کشور نیست.از همین رو برای چندمین بار طرح کاهش تعطیلات از سوی برخی نمایندگان به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.

زمانی که موضوع طرح کاهش تعطیلات مطرح شد،شورای عالی انقلاب فرهنگی پژوهش تطبیقی نسبتا جامعی در این باره انجام داد و آن را در 3 فصل و 48 صفحه با عنوان بررسی وضعیت تعطیلات در ایران منتشر کرد.


در جدول زیر نتیجه گزارش شورای عالی انقلاب آورده شده است:
 

موضوع توضیح
فصل اول شامل 4 فصل تعریف، اقسام و انواع تعطیلات، الگوی معیار تعطیلی و ابعاد و آثار تعطیلات است.
فصل دوم وضعیت انواع تعطیلات در ایران، بررسی و مقایسه میانگین تعطیلات مناسبتی رسمی در ایران و سایر کشورها، تعطیلات آخر هفته در ایران و کشورهای جهان، وضعیت همزمانی تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته در ایران، وضعیت پراکندگی تعطیلات رسمی در طول سال، وضعیت انواع تعطیلات رسمی ایران از نظر توع مناسبت‌ها، مقایسه وضعیت تعطیلات در ایران و برخی کشورهای جهان و وضعیت و پراکندگی تعطیلات در برخی کشورهای جهان مورد مداقه قرار گرفته است.
فصل سوم به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری اختصاص یافته است

 

در فصل سوم به نتایجی دست یافته است که نتیجه آن جالب است و در جدول زیر آورده شده است:

موضوع توضیح
دلیل تعطیلات - در اسلام اصل با کار و کوشش است و حتی در روز جمعه که امروزه نماد تعطیلی مسلمانان می‌باشد، قرآن کریم دستور کار و تلاش بعد از اقامه نماز جمعه را می‌دهد:«فاذا قضیت الصلاه فانتشروافی الارض و ابتغوامن فضل‌ا...».
- تعطیلات موجب تجدید قو او نشاط نیروی کار ـ که از منظر اقتصادی سرمایه اصلی کشور به حساب می‌آید و باعث بهبود کیفیت و کمیت کار در کشور می‌شود و در نتیجه از نظر اقتصادی نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت.
- با تعطیلی نظام رسمی کاری، فعالیت و کسب و کار نظام کاری غیر رسمی در کل کشور به خاطر رشد و افزایش سفر آغاز می‌شود. همچنین در تعطیلات مذهبی همچون تاسوعا و عاشورا مخارج عظیم مردمی برای انجام مراسم مذهبی صورت می‌گیرد که موجب افزایش درآمد در بخش‌های مختلف می‌شود. بنابر این نقش نظام کاری غیررسمی را در افزایش تولید ناخالص ملی نباید نادیده گرفت.
 
مقایسه تعطیلات در ایران و جهان - بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلات سالانه اکثر کشورهای جهان بین 110 تا 129 روز است. به عنوان مثال کشورهای توسعه یافته‌ای همچون روسیه 123 روز، ژاپن 119 روز، ترکیه، اتریش و کره جنوبی هر یک 117 روز، کانادا و ایتالیا 116 روز، آمریکا، اسپانیا، چین، مالزی و دانمارک نیز 115 روز تعطیلی دارند که تعطیلات اختصاصی بانک‌ها و کارخانه‌های آنها را نیز باید اضافه کرد. اما در ایران با احتساب 25 روز تعطیلی رسمی و 52 روز تعطیلی روز جمعه، تعداد روزهای تعطیل به 77 روز می‌رسد. اگر نیم پنجشنبه تعطیل نیز به آن افزوده شود تعداد کل روزهای تعطیل در ایران 103 روز خواهد بود که بر این اساس، ایران در مقایسه با کشورهای جهانف به جز یک کشور، کمترین تعطیلات را در جهان دارد.
- آنچه که در مطبوعات و سایت‌ها مطرح می‌شود که تعطیلات در ایران بیشتر از همه کشورهای جهان است ناظر به تعطیلات رسمی است که باید گفت واقعیت این گونه نیست. اولا بیشترین تعطیلات رسمی (26 روز) در تقویم کشور سری‌لانکا وجود دارد ثانیا: علاوه بر ایران در تقویم کشور بوسنی و هرزگوین نیز 25 روز تعطیلات رسمی وجود دارد. ثالثاً: گرچه هم اکنون 25 روز تعطیلی رسمی در تقویم کشور وجود دارد ولی 15 روز آن مناسبت های اسلامی و مذهبی براساس تقویم قمری است که به خاطر همزمانی آن با روزهای تعطیل آخر هفته، میزان تعطیلات واقعی کشور به طور متوسط حدود 20 روز است و در برخی از سالها به 18 روز نیز رسیده است. گفتنی است روسیه 19 روز، ژاپن 18 روز و اتریش، کانادا و چین هر یک 17 روز دارای تعطیلات رسمی هستند. بنابر این با توجه به آنچه که در بند قبلی گفته شد معلوم می‌شود که ایران( به جز یک کشور) کمترین تعطیلات سالانه را در جهان دارد.
 

 

طرح مرکز پژوهشها برای تعطیلات در ایران
حدود یک سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین ماه‌های فعالیت خود طرحی منتشر کرد که در آن پیشنهاد حذف 9 روز از تعطیلات رسمی ایران به چشم می‌خورد. این طرح البته یک تبصره جالب هم داشت: روز ولادت و شهادت امام رضا(علیه السلام) در استان خراسان رضوی و روز شهادت امام صادق(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در استان قم تعطیل رسمی باشد؛ در این 4 روز در همه نقاط کشور ساعت کار یک ساعت دیرتر شروع ‌شود. روز 29 اسفند نیز نیمه تعطیل و ساعت کاری تا 12 ظهر باشد.


در جدول زیر پیشنهادهای تعطیلی در کشور آورده شده است:
 

ایام تعطیل توضیح
نوروز 4 روز و 13 فروردین
اعیاد عید فطر، عید غدیر، عید قربان، نیمه شعبان و 22 بهمن
وفات 28 ماه صفر، 21 ماه رمضان، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، روز 14 خرداد و روز اربعین حسینی.

45232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همراه IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    72 1
    من یه نکته ای در مورد تعطیلات بگم. لطفا منتشر کنید. ایران از نظر تعطیلات رسمی(Holiday) بعد از سریلانکا دوم هست و از نظر کل تعطیلات ( Holiday Week End) بعد از یمن از آخر دوم هست!! با حذف کردن تعطیلات اتفاقی نمی افتد. تعطیلات باید هدفمند و در جهت استراحت و تجدید قوا و نشاط و شادابی جامعه باشد. و گرنه با این کم و زیاد کردنها اتفاق خاصی نمی افتد.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    11 23
    عزیزان جان ایران به دلیل اقتصاد دولتی تعطیلی را ضرر می داند اما در کشور های صنعتی اقتصاد خصوصی هست و این رئیس شرکت هست که می گوید چه روزی تعطیل هست حتی ممکن هست در تعطیلی های رسمی هم از کارکنان درخواست کار کردن کند
  • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    7 3
    باتوجه به روحیه ایرانیان وانجام صله رحم وورود مسافران به شهرها در ایام عیداتفاقا افتصاد دراین ایام درشهرهای مختلف پویاترمیشود
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    27 3
    دقت کنیدنوشته: "از 365 روز حدود 130 روز با احتساب تعطیلات پنج شنبه و جمعه تعطیل بود " به خدا تو اکثرشهرستانها که پنجشنبه ها تعطیل نیست این یعنی اینکه این عدد برای اکثر ما شهرستانیها چیزیی حدود 80 روز هستش که عدد زیادی نیست! چرا ماباید چوب تعطیل بودن دیگران رو بخوریم!!!! خبرآنلاین لطفاً منتشر کن
  • بدون نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
    6 0
    همیشه همینه . گزارشات نادرست و آبکی ! خیلی راست میگین این موضوع رو به عنوان یه پروژه بدین به دانشجوها ببینین چی از آب در میاد.
  • محمد علی IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    7 1
    نگاهی به امتیازهایی که برای نظرات مختلف ثبت شده داشتم و گله مندیهایی را از کاهش احتمالی تعطیلات شاهد بودم . واقعیت متعجب نشدم چرا که نهادهای آموزشی جامعمون تعطیلاتی چندین برایر را می سازند از جمله 13_15 روز عید و سه ماهه تابستان و اخیرا هم که تعطیلی پنج شنبه دبستانها. کاش بالاخره یک زمان كسی پیدا می شد سر و شکلی بهش می داد که باور بفرمایید آنزمان روحی کار و فعالیت و کسب از عرق جبین رونق و مفتخوری و متوقع بودن ضد ارزش میشد.
  • بدون نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    5 0
    به نظرم تعتيلات الودگي هوا رو لحاظ نكردن كه اون هم قابل توجه!
  • علی منصوری IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    10 1
    درست شدن اقتصاد هیچ ربطی به تعطیلات ندارد اینها بهانه است
  • کم سواد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    13 2
    حالا مگر ما در روزهای کاری ما چقدر کار می کنیم و بازده کاری ما چقدر است ؟ اول باید راندمان کار را بالا برد وبعد به فکر کاهش تعطیلات.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    2 0
    روز ولادت امیر المومنین کجاست؟
  • سین شین IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    1 0
    ما که تمام پنج شنبه ها را از ساعت 8 تا 2 سر کار هستیم شما یعنی این چیزها را نمی بینید؟ اگر تعطیلات آموزش و پرورش زیاد است به ما چه ربطی دارد؟ خودتان را به آن راه نزنید همه می دانند که هیچ یک از شرکتهای خصوصی پنج شنبه تعطیل نیستند اگر می توانید همه شرکتها را ملزم به تعطیلی پنج شنبه کنید و بعد تعطیلات را حذف کنید
  • حسام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    8 0
    از ۲۵ اسفند هر سال کل مدارس و دانشگاه‌ها و مرکز تولیدی تعطیل هستند. به ادارات دولتی هم که می‌‌رویم می‌گویند بروید ۱۵ فروردین به بعد بیاید. آنوقت شما گیر دادید به اینکه روز ۲۹ اسفند و ۱۲ فروردین غیر تعطیل باشد؟