شفقنا نوشت:<BR>
هشت تن از مراجع تقلید به پرسشی در زمینه ضبط بدون اجازه صدا یا تصویر افراد و انتشار آن پاسخ داده اند.
متن پرسش ازمراجع عظام تقلید به این شرح است:
1- با توجه به وجود دستگاه های الکترونیکی که امکان ضبط صدا یا عکس برداری و فیلمبرداری از افراد را به آسانی فراهم می آورد، حکم ضبط صدا، تصویربرداری و فیلمبرداری از افراد بدون اجازه آنها چیست؟
2- آیا چنین تصاویر و فیلم هایی را می توان بدون اجازه آن افراد منتشر کرد؟
3- آیا صدای ضبط شده افراد در دورانی که امکان تقلید صدا فراوان است در دادگاه قابل استناد است؟
متن پرسش ازمراجع عظام تقلید به این شرح است:
1- با توجه به وجود دستگاه های الکترونیکی که امکان ضبط صدا یا عکس برداری و فیلمبرداری از افراد را به آسانی فراهم می آورد، حکم ضبط صدا، تصویربرداری و فیلمبرداری از افراد بدون اجازه آنها چیست؟
2- آیا چنین تصاویر و فیلم هایی را می توان بدون اجازه آن افراد منتشر کرد؟
3- آیا صدای ضبط شده افراد در دورانی که امکان تقلید صدا فراوان است در دادگاه قابل استناد است؟
پاسخ مراجع تقلید:
مراجع | پاسخ |
آیت الله مکارم شیرازی | در صورتی که افرادی که تصویر و صدای آنها را برمی دارند راضی نباشد، جایز نیست و صداها و حتی تصاویر قابل استناد در دادگاه ها نیستند. ممکن است قرینه ای محسوب شود نه دلیل اصلی. |
آیت الله فیاض | 1- جایز نیست در صورتی که طرف نهی کند و راضی نباشد. 2- جایز نیست کما فی سابقه. 3- قابل استناد نیست. |
آیت الله صافی گلپایگانی | بدون رضایت افراد تصویر و فیلمبرداری و تقلید صدای آنها جایز نیست. |
آیت الله شبیری زنجانی | 1- ضبط و فیلمبرداری از افراد در صورتی که موجب تصّرف در املاک یا اموال افراد شود یا خلاف تعهّد باشد، بدون رضایت آنها جایز نیست. 2- نشر این تصاویر و فیلم ها در صورتی که موجب افشای سرّ، غیبت، هتک حرمت مؤمن یا هر گناه دیگری شود، جایز نیست. به هر حال مناسب است، در هیچ صورتی نشر داده نشود. 3- این گونه صداها و فیلم ها قابل استناد در دادگاه نیست، مگر در مواردی که برای محکمه صالحه، علم حاصل شود و خطا هم در این گونه موارد نوعاً نادر باشد. |
آیت الله موسوی اردبیلی | 1و2- اموری از این قبیل، چنانچه به نظر عرف تجاوز به حق دیگران شمرده شود، بدن احراز رضایت و موافقت آنها جایز نیست، از نظر تطبیقی مثلاً ممکن است ضبط صدای منتشره در خیابان، تجاوز به حق غیر محسوب نشود ولی پخش آن یا عکس گرفتن و فیلم گرفتن از اشخاص تجاوز محسوب می شود. 3- حجّت نیست، مگر آن که موجب اطمینان برای نوع افراد به صحت و اصالت صدا و اختیاری بودن آن بوده باشد. |
آیت الله سبحانی | درمورد سوال گاهی طرف در حالتی است که می خواهد صدا و سیمای او پخش شود، در این صورت اشکالی ندارد و اجازه لازم نیست، ولی گاهی خارج از این مقام است هر نوع تصرف شئون انسان پخش عکس و صدا نیاز به اجازه دارد. |
آیت الله صادق روحانی | اگر انتشار تصاویر و فیلم هایی بدون اجازه آن افراد اهانت به آنان نباشد و اسرار کسی هم که مضر به فرد یا افرادی نباشد، اشکال ندارد. |
آیت الله صانعی | 1 و 2 – امور مذکوره در سوال شرعا و عقلا حرا م است چرا که اولا انجام این امور تصرف در حدود و شئون دیگران است و تصرف در آنها بدون رضایت برخلاف سلطه انسان بر خود و اموال و شئونش میباشد و فقهای بزرگوار برداشتن یک دانه گندم و ارزنی که مالیت و ارزش ندارد و تاثیر در زندگی و معیشت صاحب آن نداشته را بدون رضایت او حرام دانستهاند. پس چگونه میتوان گفت اسلام تصرف و شبه سرقت و خیانت در حدود و شئون دیگران که فوقالعاده دارای ارزش معنوی بلکه مادی میباشد را جایز دانسته است و آیا ممکن است اسلامی که فوت کردن بر محل سجده و مهر را (که شبانهروز اقلا 34 مرتبه روی آن سجده میکند در صورتی که شخص در کنار او نشسته باشد) نهی فرموده و علتش را احتمال اذیت شدن او میداند، اذیت کردن و صدمه زدن به آنچه در سوال ذکر شده را جایز دانسته باشد و خلاصه آنکه هرچه ارزش دارد و اضافه و نسبت به افراد دارد تصرف در آنها بدون اجازه صاحب آن حرام و غیر جایز است و حقوق شخصی افراد در اسلام محترم است و احترام آن به قدر احترام به خون و دم است. "حرمه مال امرء کحرمه دمه" و حقوق معنوی همانند حقوق مادی از حقوق شخصی افراد است و تصرف در آن بدون اجازه حرام است. و ثانیا چنانکه در ضمن وصیت نبی مکرم اسلام (ص) به جناب اباذر آمده که فرمودند: "المجالس بالامانه و افشاء سر اخیک خیانه فاجتنب ذلک" چگونه میتوان چنین عملی را که مصداق حقیقی خیانت در مجالست و همنشینی و افشای اسرار دیگران است بدون رای و نظر محکمه صالح شرعی (که آن هم برای شرایط خاص و با رعایت همه جوانب میباشد) جایز دانست و چنین خیانتی را به اسلام عزیز که حافظ جان و مال و عرض انسانهاست نسبت داد و آن را نشر نمود. 3 – قابل استناد نیست برای اینکه احتمال جعل و شبیهسازی صدا و تحریف در عبارتها وجود دارد و با این احتمال اعتبار ندارد و نمیتواند جزو امارات و قرائن اطمینانآور باشد. |
62303/
نظر شما