طی سه روز گذشته 18 هزار و 500 نفر در راه‌های 18 استان کشور در برف و کولاک گرفتار شدند که با تلاش امدادگران نجات یافتند، این در حالی است که واژگونی و قطع 1000 اصله درخت در سطح شهرستان نیشابور موجب قطع دائمی یا مقطعی برق شد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به فارس گفت: بر اثر بارش برف و کولاک در 18 استان طی سه روز گذشته 18 هزار و 500 نفر در راه‌های کشور گرفتار شدند.
محمود مظفر در مورد بارش شدید برف طی سه روز اخیر در سراسر کشور اظهار داشت: هر ساله در فصل زمستان یک برهه‌ای از زمان شاهد بارش شدید برف و کولاک در سراسر کشور هستیم که 16 تا 18 اسفند امسال بیشترین بارش و ایجاد مشکل در راه‌های کشور رخ داد.
وی با بیان اینکه 18 استان کشور شاهد بارش برف و کولاک شدند گفت: بیشترین حجم در استانهای خراسان رضوی، آذربایجان غربی و اردبیل گزارش شده است.
به گفته رئیس سازمان امداد و نجات ‌هزار نیروی امدادی و 250 خودروی نجات در سراسر کشور برای نجات جان 18 هزار و 500 نفر حادثه دیده وارد عملیات شدند.
مظفر تصریح کرد: 55 درصد عملیات‌های امدادی در استان خراسان رضوی و در محور سبزه‌وار - نیشابور و مشهد - قوچان به دلیل حجم سنگین برف و کولاک بوده است.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از توزیع 21 هزار بسته غذایی بین افراد در راه مانده ناشی از برف و کولاک خبر داد و اضافه کرد: 8 هزار تخته پتو برای گرمایش مردم نیز توزیع شد و 8 هزار نفر اسکان اضطراری داده شدند.
مظفر با تأکید بر اینکه خوشبختانه با وجود حجم سنگین برف و کولاک تلفاتی گزارش نشده است افزود: طی این سه روز 82 نفر به دلایل مختلف از جمله سرمازدگی مصدوم شدند که از این تعداد 52 نفر برای درمان‌های تخصصی‌تر به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

امدادگران 650 حادثه‌دیده را نجات دادند
حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از نجات 650 حادثه‌دیده در شبانه‌روز گذشته خبر داد و در تشریح عملیات امدادگران در شبانه‌روز گذشته با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته 62 عملیات توسط امدادگران پوشش داده شده، به ایسنا گفت: از این میان 55 عملیات در جاده و مابقی مربوط به پوشش عملیات‌های برف و کولاک است.
وی با بیان اینکه 650 تن در این حوادث، حادثه دیده‌اند گفت: از این میان 113 تن مصدوم شدند که 35 تن از آنان توسط امدادگران به مراکز درمانی منتقل شدند.
مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه امدادگران جان 73 تن را از مرگ حتمی نجات دادند، گفت: در عملیات‌های امداد زمستانی به دلیل برودت هوا بحث اسکان اضطراری بسیار حائز اهمیت است و در این راستا امدادگران 530 تن را اسکان اضطراری دادند.

 

انسداد راه‌های روستایی در پی بارش سنگین برف

ناصر عرب‌پور، دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری نیشابور از واژگونی و قطع 1000 اصله درخت در سطح این شهرستان بر اثر بارش سنگین برف خبر داد  و به ایسنا گفت: برخی از این درختان روی ستون‌های تیربرق یا ترانس‌ها سقوط کرده‌اند که موجب قطع دائمی یا مقطعی برق شدند.
وی خاطرنشان کرد: قطعی برق نیز موجب تعطیلی امور اداری در تعدادی از شعب بانکی و برخی ادارات شد.
عرب‌پوربا اشاره به طولانی‌بودن قطعی برق در میان‌جلگه، یادآورشد: پرسنل اداره برق در پی حل مشکلات هستند، اما خسارات زیاد و پراکنده وارده، ارائه خدمات را کند کرده است.
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری نیشابور از انسداد اکثر راه‌های روستایی نیشابور خبر داد و گفت: مسیرهای اصلی شهرستان باز بوده و تردد در مسیرهای کوهستانی فقط با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.
وی ادامه‌داد: نیروهای امدادی موفق شدند در مسیرهای شهرستان بالغ بر 40 خودرو را تا این لحظه که در میان برف و کولاک مانده بودند، آزاد کرده و آنها را در اماکنی چون مساجد و مجتمع‌های آموزشی شبانه‌روزی اسکان اضطراری دهند.
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری نیشابور از مردم خواست: نسبت به برف‌روبی پشت‌بام و معابر مقابل منزل خود اقدام کرده و درخت‌های منزل و پیرامون منزل را بتکانند تا از سرخوردگی معابر و سرمازدگی درختان خودداری شود.
وی ارتفاع متوسط بارش برف در شهرستان نیشابور را 37 سانتیمتر و حجم متوسط بارندگی را 52 میلیمتر اعلام کرد.
عرب‌پور به شهروندان توصیه کرد: با عایق‌بندی محل کنتور و لوله‌های آب منزل یا محل کار با پشم شیشه یا پارچه ضخیم از یخ‌زدگی، ترکیدگی و تحمیل زحمت و هزینه‌های اضافی پیشگیری کنند.

 

راننده گرفتار شده در برف و کولاک چناران نجات یافت
سیدعلی حسینی، رییس ستاد بحران چناران به ایرنا گفت: با تلاش شبانه نیروهای امدادی راننده گرفتار شده در برف و کولاک ارتفاعات هزار مسجد این شهرستان نجات یافت.
حسینی اظهار کرد: راننده مزبور با تلاش نیروهای های جمعیت هلال احمر، بسیج و عشایر، اواخر جمعه شب در حوالی ˈسد خاکی کشمانˈ در دامنه جنوبی ارتفاعات هزار مسجد چناران پیدا شد.
ˈعباس نیکو اقبالˈ که با خودرو تانکر، در حال آبرسانی به دامداران دهستان ˈبقمچˈ در ارتفاعات هزار مسجد شهرستان چناران بود پنجشنبه هفته گذشته در برف و کولاک این منطقه گرفتار و ناپدید شد.

فرماندار چناران با اشاره به سرمازدگی خفیف این راننده گفت: وی برای مداوا به نزدیکترین درمانگاه شهرستان انتقال یافته است.

حسینی همچنین از نجات هشت خانوار عشایری و دو چوپان به همراه دام ها و گله گوسفند آنان که در برف و کولاک گرفتار شده بودند، خبر داد.

وی افزود: بر اثر بارش برف و سرمای شدید 100 راس دام در این شهرستان تلف شدند.
عکسها: مهر، ایرنا
45282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =