آمارهای دولتی از افزایش تعداد مقالات علمی ایران در ISI حکایت دارد. مقاله هایی که با یک تا چهار میلیون تومان در کشور خرید و فروش می شود.

محمد حسین نجاتی: ارسال مقالات علمی ISI در ایران طی چند سال اخیر، رشد خیره کننده ای داشته است. به طوریکه تعداد این مقالات از 5 هزار مقاله در سال 2006 به 25 هزار مقاله در سال 2012 رسیده است. اما در کنار این رشد مقالات علمی، به وضوح شاهد افزایش خرید و فروش این مقالات در کشور هستیم. امروز هر کسی با هر مدرک تحصیلی و با هر میزان از برخورداری دانش در حوزه تحصیلی خود می تواند با مراجعه به به سایت های در فضای مجازی و تابلو به دستان و مغازه دارانی در خیابان انقلاب می تواند سهمی در آمار و تعداد مقالات علمی در پایگاه ISI داشته باشد. روندی که تا حد زیادی کیفیت زحمت کشان و محققان برجسته کشور را هم زیر سوال برده است. به همین دلیل اکثر اساتید دانشگاهی ایرانی معتقدند که تعداد بسیار زیادی از این مقالات پاسخگوی نیاز های روز علمی، صنعتی، عمومی و اجرایی کشور نیست و بیش تر به دلیل بالاگرفتن تب ارسال مقالات علمی به پایگاه های علمی دنیا افزایش یافته است.( یک نمونه را در اینجا بخوانید)
بررسی آمار های تعداد مقالات ایران در پایگاه ISI از سال 1383 تا به امروز حکایت از افزایش 15 برابری تعداد مقالات ISI در کشور را داشته است. همچنین جدید ترین آمار ها از سال 2006 تا به امروز نشان می دهد، کشور ایران هر سال 2 تا 5 هزار مقاله در هر سال بیشتر به این پایگاه علمی ارسال کرده است. ( شرح کامل در نمودار شماره یک)
حالا این سوالات مطرح می شود که این تعداد بالای ارسال مقالات به پایگاه علمی ISI چقدر نیاز های کشور را پاسخگو بوده است؟ چه تعداد از این مقالات واقعی ، بدون کپی برداری و با انجام فعالیت های علمی صورت گرفته است؟ و البته اینکه اگر این تعداد بالای مقالات علمی نشان دهنده رشد علمی کشور است، چرا هر کس به راحتی با پرداخت یک تا چهار میلیون تومان می تواند مقاله ای را در ISI به پاپ برساند، بدون اینکه وزارت علوم و نهاد های مربوطه فیلترینگی برای آنها داشته باشند؟

 

نمودار شماره یک -در نمودار زیر میزان رشد ارسال مقالات علمی به پایگاه علمی ISI اط سال 2006 تا 2012 را بخوانید؛
 

خرید و فروش ISI از یک و نیم تا 4میلیون تومان
پژوهش علمی با هدف درنوردیدن مرز دانش، محترم و یکی از شرافتمندانه ترین شیوه های مطرح شدن ملت ها، اشخاص و حتی ارگان ها در جهان است. اما آنچه باعث بالارفتن تب ارسال مقالات و البته سوتفاهم علمی موجود شده است، تفاوت میان مقاله و پژوهش علمی است. چاپ مقالات علمی در مجلات خارجی(Institute for Scientific Information) بی شک مزیت هایی دارد. مثلا ما ایرانی ها می توانیم ادعا کنیم در علم «به روز» هستیم و فعالیت هایمان در حوزه های مختلف مورد نقد جهانیان است . البته این صورت خوش ماجراست و بازار مکاره علم فروشی در خیابان انقلاب صورت دیگری از پژوهش موسسات دانشگاهی است. شما می توانید بدون اینکه دست به تولید علم بزنید با پرداخت مثلایک میلیون و 500 هزار تومان با لابی موسسات به اصطلاح علمی وطنی صاحب یک مقاله ISI شوید. البته قیمت ها بسته به نوع رشته های تحصیلی متفاوت است بعضاتا چهار میلیون تومان نیز می رسد.
 

نمودار شماره دو - در نمودار زیر ده کشور برتر دنیا در زمینه ارائ مقالات علمی و تعداد آنها را در سال 2012 بخوانید؛


 

رشد مقالات ISI یا بی محتوا شدن آن در ایران؟
افزایش خرید و فروش مقالات ISI در ایران تا حد زیادی مورد انتقاد اعضای هیات علمی با سابقه و مطرح کشور نیزقرار گرفته است. به عنوان مثال ریکه محمد امین قانعی فرد استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت معلم و عضو هیات رئیسه انجمن جامعه شناسی ایران در اینباره می گوید: "از یک طرف شما شاهد رشد مقالات، رشد ISI، رشد تعداد دانشجو، رشد تعداد دانشگاه و بزرگ‌شدن آموزش عالی هستید، از یک طرف هم، بی‌محتوا شدن و دچار زوال‌شدن این قضیه است".

او می افزاید: "این پدیده را از نگاهی دیگر می‌توان «تورم آموزش عالی» نامید. غربی‌ها یک اصطلاح توده‌ای شدن آموزش عالی یا Massification دارند، اما این توده‌ای شدن ارتباطی با بخش‌های مختلف جامعه دارد؛ از جامعه نیرو می‌گیرد و به جامعه خدمت می‌رساند، و توده‌ای شدن برای خودش جایگاه مناسبی دارد، اما دانشگاه‌های ما دچار تورم شده است، این تورم مثل هر تورم دیگری منجر به کاهش ارزش می‌شود. همین جور که تورم اقتصادی، ارزش (پول) را کاهش می‌دهد، اینجا هم ما شاهد هستیم که ارزش‌های دانشگاهی، مسئله اخلاق دانشگاهی و مسئله روح دانشگاهی دارد دچار نوعی بی‌ارزشی می‌شود، ارزش‌های علم دارد جایگاه خودش را از دست می‌دهد."

اما دکتر مهدی نژاد معاون پژوهشی وزارت علوم می گوید: "این مجلات هر مقاله ای را منتشر نمی کنند و ملاک ما هستند.از سوی دیگر ممکن است یک نفر برای ورود به هیات علمی دانشگاه،10 مقاله بیاورد اما ما یک هیات ممیزه در وزارت علوم و تحقیقات داریم که صحت و جدید بودن این مقالات در مجله ها را بررسی می کند و اگر معتبر نباشند امتیاز نمی دهند . اگرهم خدای نکرده تقلبی باشند حتما برخورد می شود. ما برای این مجلات معیارهایی داریم و هر چند وقت یکبار هم آیین نامه های مربوط به آنها تغییر می کند تا از مجله های معتبر در بخش پژوهش و پایان نامه استفاده کنیم."

دکتر توفیقی وزیر علوم دوره اصلاحان هم می گوید: "من این را رد نمی‌کنم و شنیده‌ام که چنین بازارهایی فعال شده‌اند. باید هوشیاری به خرج داده شود و جلوی اینطور کارها گرفته شود اما در عین حال نباید اگر چند مورد اینگونه دیده شده آن را به سایر موارد هم تعمیم داد. ممکن است که در موارد کمی هم این اتفاق بیفتد اما این میزان بسیار محدود است. به دلیل موانع و محدودیت‌هایی که وجود دارد، فکر نمی‌کنم تعداد زیادی مقاله به این شیوه به چاپ رسیده باشند."

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    73 3
    اون چیه از سر دردانشگاه آویزونه؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      62 2
      با عملیات راپل یارو رفته ماهواره جمع کنه!!!؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      31 1
      تحلیل جالبی بود اما چند نکته عرض کنم: صحیح ترین قسمت این تحلیل مربوط به عدم ارتباط فعالیتهای پژوهشی و در نتیجه مقالات منتشره به کارهای عملی و صنعتی کشور است که البته یک دلیل واضح دارد و آن اینکه کشور ما به لحاظ صنعتی کشور پیشرفته ای نیست و بنده با 13 سال سابقه در صنایع کشور اعتراف میکنم که مدرک لیسانس برای چرخاندن 95 درصد صنایع کشور کافی است و طبیعتا علم روز برای چرخاندن آن نیاز نیست. از سویی دانشگاه های معتبر ما تا حدی در موارد جدید کار میکنند که طبیعتا مقاله معتبر از آن استخراج میشود که به درد صنعت نمیخورد. از طرفی اگر کسی پول هم بگیرد و مقاله ISI بدهد به هر حال فعالیت علمی کرده اما به نام کس دیگر و این مشکل دیگری است. نکته آخر اینکه رشد تعداد مقالات به افزایش تجربه اساتید هم مرتبط است.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      19 2
      موندم تو چه جوری اون یارو رو دیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ نکنه خودتی کلک ؟ ها ها ها
    • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      17 1
      ورود بدون کنکور از راه چتر بازی و ... !!!
    • بدون نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      5 3
      چیه نه. کیه!
  • ايراني IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    60 14
    من در يك دانشگاه دولتي اسم و رسم دار افراد زيادي را مي بينم كه با مدرك فوق ليسانس به راحتي جهت تدريس استخدام شده اند اين افراد هيچ تحقيق و پژوهشي منتشر شده (حتي در مجلات علمي مروري يا ترويجي )قبل و حتي سالها بعد از استخدام نداشته اند و در حالي كه از نظر علمي حائز شرايط ارتقاء نيستند و طبق قانون در صورت عدم موفقيت در تبديل و ضعيت و ارتقاء بايد از دانشگاه اخراج شوند با بورسيه دولتي جهت گرفتن مدرك دكتري مأمور به تحصيل شده اند و در حالي كه از نظر آموزشي و پژوهشي هيچ نقطه مثبتي در كارنامه هايشان نيست مسئوليت خطير آموزش به فرزندان اين سرزمين و بررسي رزومه افرادي كه متقاضي تدريس هستند را برعهده دارند. به نظر شما آنها چه كساني را جهت همكار شدن با خودشان گزينش مي كنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      6 1
      جالبه اگه بقيه براي خريد مقاله ISI به نام خودشان پول خرج مي كنند تا دكتري قبول شوند. وزارت علوم بدون هيچ سابقه درخشاني به اين افراد دكتري مي دهد. پس خيلي خودتان را ناراحت نكنيد بعضي از افرادي كه هم اكنون در دانشگاه ها مشغول به تدريس هستند هم افراد با لياقتي نيستند و در گزينش بقيه هم حتماً افرادي را وارد سيستم مي كنند كه مانند خودشان بي سواد باشند تا جلوشان كم نياورند.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    54 2
    وقتي براي ارتقاء هر استادي نياز به چنين مقالاتي دارد و همچنين دانشچويان دوره دكترا و فوق و... وقتي بودجه اي براي پروژه هاي تحقيقاتي تقريبا وجود ندارد مگه غير از اين انتظاري ميرود؟ كاش در مورد بودجه هاي واقعي تحقيقاتي در كشور نيز مي نوشتيد
    • ع حسام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      16 1
      با نظر شما موافقم. متأسفانه از یک سو در بسیاری از دانشگاه ها از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاله ISI می خواهند اما این دانشگاه ها از حداقل امکانات پژوهشی نیز بی بهره اند. چگونه می توان انتظار داشت دانشجویی که هیچ دسترسی به امکانات منسوخ شده آزمایشگاهی و پژوهشی نیز ندارد (چه رسد به امکانات به روز) توان تولید علم را داشته باشد. در این شرایط دانشجویان مجبور به داده سازی (Data Making) و دروغ پردازی میشوند. داور مقاله نیز متوجه نمیشود چرا که method
    • علی IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      5 13
      این همه دانشگاهی و استاد و ... تو این دانشگاه ها ریخته، یه نفر اونقدر بصیر نیست که بفهمه این کار یعنی انتشار مقاله در ISI در کنار منفعت اندکی که واسه ما داره، نتیجه ش اینه که لقمه حاضر و آماده رو گذاشتیم تو دهن کشورهای انگلیسی زبان. تا وقتی یه انگلیسی زبان هر وقت دلش خواست لقمه رو قورت بده و استفاده کنه! و آیا این، کاری غیر از کمک به هژمونی علمی آنهاست!!!!!!!!!!!!!!!!
    • mahdis A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      15 4
      سلام ببخشید منم میتونم پول بدم مقاله چاپ کنم؟ اگه آره لطفا آدرسشو بفرستید به ایمیلم
  • بدون نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    آقای خبر آنلاین حداقل اون تبلیغ زیر خبر را(با 50 هزارتومان مدرک تحصیلی بگیرید) حذف کنید!!!
  • علی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    47 3
    من یک ژورنال ISI را می شناسم شما با 800 هزار تومان هر مقاله با هر کیفیتی را بفرستید قبول می کنه 90 درصد مقالات چاپ شده اش هم ایرانیه به تنهایی حدود 1000 مقاله تولید علم در ایران را بالا برده. می توانید چک کنید: http://www.jofamericanscience.org/ توی سایت وزارت علوم هم خیلی معتبر تشخیص داده شده. آقا خواهشن سو استفاده نشود خیلی از علما از این روش دکتری گرفتند لو ندین یه وقت
    • بدون نام ES ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      16 2
      بله اکثرا ایرانیا چاپ کردن.، اما این جرنال ISI نیست من از دانشگاه بارسلونا چک کردم.
  • یک دکتر MY ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    38 1
    تصور مسئولین وزارت خانه نشین بر اینه که هر مجله ای ایندکس Thomson داشت قضیه حله. من یک سایت میدم. lifesciencesite.com خود دوستان نگاه کنن. در یک چاپ 450 مقاله از ایران چاپ شده ! یعنی 450 تا 300-400 دلار اتیش کشیده شد. جالب اینجاست خیلی از اساتید می دونن که امثال این مجلات اعتبار جهانی ندارند اما به دلیل خواب مسئولین و تشویقی که پرداخت می شه مقاله می فرستند اینجا ها. وقتی شاخصه پیشرفت به ISI وصل می شه افراد سود جو از فرصت استفاده می کنند. متاسفانه بسیاری از همکاران ما دانشجو رو مجبور می کنن مقاله بفرستن توی ژورنال های پولی بی ارزش مصری پاکستانی و پولش رو هم از دانشجو می گیرن. این یک نو دلالی علم هست که باب شده
  • محسن IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    69 1
    عزیز دل برادر وقتی شما خودت اینجا تبلیغ می زاری "با 50 هزار تومان مدرک بگیرید" انتظار داری با 1 مبلیون و پانصد هزار تومان نشه مقاله گرفت؟؟!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    46 14
    جالب بود... خبر رو خوندم، به آخر صفحه که رسیدم یه چیزی برام جالب بود؛ تبلیغات پایین صفحه: «با 50 هزار مدرک تحصیلی بگیرید»... از نکات جالب دیگه اینکه، چطو شما متوجه کپی برداری و بی محتوی بودن این مقالات شدید و داوران بین المللی این ژورنالها نشدن. کسانی که این مقاله ها رو نوشتن، به احتمال زیاد توانایی بالای داشته؛ بنابراین من میگم بهتره دنبال این باشیم که ما چیکار کردیم که اون افراد حاضر شده حاصل پژوهش علمی خودشونو بفروشه. شاید کمی تامل بد نباشه ...
    • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      15 4
      دقیقا این سوال مهمیه چطور شده شما بعد از حداقل 8 سال که من اولین بار متوجه شدم مقالات ISI رو میفروشن. متوجه این خبر شدید!؟ آیا منفعتی برای بعضی ها این وسط خوابیده!؟
    • ع حسام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      0 1
      عزیز برادر، من داور مجله Environmental Monitoring
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    14 2
    توفیقی گفته کم هستند نباید تعمیم داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!1 آقای محترم دقیقا روبروی ایستگاه میدان ولی عصر قبل از زرتشت، آگهی به کرکره مغازه چسبانده بودن به چه بزرگی که رسما و دقیقا واژه خرید و فروش را برای مقالات مجلات خارجی نوشته بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    3 27
    ISI پايگاه علمي نيست. مرتبه ي علمي است.
    • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      3 1
      چی داری میگی؟؟؟!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    27 1
    در و دیوار خیابان های اطراف دانشگاه ها پر شده از آگهی انجام پایان نامه و نگارش مقاله!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    17 17
    4 میلیون هم پوله ؟!!!
    • سمیرا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      14 1
      واسه من زیاده ....
  • خسرو IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    8 33
    واقعیتش دانشجوهای ایرانی سخت کوش تر از قبل شده اند و آشنایی وتسلط بیشتر به زبان انگلیسی کمک زیادی به افزایش چاپ مقالات کرده است البته با این حجم زیاد دانشگاه ها و شعب آنها در شهرهای مختلف که بیش از 1500 تا است این حجم مقاله نسبت به تعداد دانشجو و دانشگاه ها زیاد نیست به طور مثال آمریکا با جمعیت4 تا5 برابر ایران و3000 دانشگاه ببینید چقدر تولید علم دارد.جدا این که مقاله ایی که ISI چاپ میشه باید حداقل در زمینه علمی و چارچوپ آکادمیک مشخصه هایی داشته باشه (به ویژه در قسمت مهندسی )تا چاپ بشه.بهتره به آمار کسانی که از کشور خارج می شوند توجه کنید می فهمید آمار خروج نخبه ها خیلی بیشتر از این تعداد مقالات هست که بعضا در مجلات با IF پایین چاپ می شوند.
  • نیما IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    52 4
    من پارسال از دانشگاه تهران تو مقطع ارشد رشته مکانیک فارق التحصیل شدم، می تونم بگم از مقالاتی که چاپ می شه یک درصدش هم به رشد صنعتی کشور کمک نمی کنه، با اینکه این مقالات بعضی هاش واقعا هم سطح بالایی دارن، چون نیاز صنعت کشور ما خیلی سطحش پایین تر از مرز علم هست، ولی این مقالات می تونن به رشد علم در کل دنیا، حتی اگه خیلی کم، کمک کنند.
  • بدون نام MY ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    33 3
    با عرض تاسف باید گفت بزرگترین متقلب دانشگاه .... است که با ارسال ایمیل به دانشجویان خارج نشین تقاضای آوردن نام آن دانشگاه در مقالات و گاها استفاده از نام برخی از اساتیدشان بعنوان نویسنده مقاله دارند.
    • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      6 5
      حتما هم منظورت از دانشجویان خارج نشین دانشجویان مالزیه و اساتید ایرانی هم به این دانشجویان التماس میکنند که اجازه بدن اسم دانشگاههای معتبر!!!!مالزی بالای تحقیقاتشون بخوره!!!
  • hamid IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    20 1
    بنطر من چون علم و صنعت در ایران باهم جلو نمی روند . همه چی مدرک شده و بعضی اساتید به دونبال ترفیع رتبه استادی خود هستند . گاهی اوقات کاری از دانشجو ی خود می خواهند که تنها راه آن بی راهه رفتن است . یعنی موضاعاتی برای پایان نامه مشخص می کنند که تا 10سال دیگه هم تو ایران مطرح نمیشه که دانشجو بدبخت باید سراغ راه در رو بره .
  • علم زده! IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    33 2
    کلاً علمتون منو کشته! ;)
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    24 2
    شما تو همین تبلیغاتتون زدید که با 50 هزار تومان مدرک تحصیلی بگیرید! بعد انتظار دارید علم با تلاش و ممارست به دست بیاد؟
  • بدون نام DE ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    22 2
    درود بر شرفت که یادداشت بسیار مهمی نوشتید. متاسفانه این روند به شکل وحشتناکی درحال افزایش است. یک نگاه به یکی از این مجلات مثلا علمی که درماه بیش از 12 شماره منتشر می کند!! بیاندازید تا متوجه حجم مقالات ایرانی ها درآن شوید. http://www.europeanjournalofscientificresearch.com/ejsr_issues.htm برای چاپ مقاله کافیست 400 دلار به حساب بریزید. متاسفانه اوضاع وقتی بدتر می شود که می بینیم بسیاری از افرادی که مقاله دراین نشریات دارند اساتید اسم و رسم دار دانشگاه هستند و نه فقط دانشجویان تازه کار.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    17 3
    این وضعیت متاسفانه وجود دارد و مقالات ما فاقد کیفیت اند و فقط بر تعداد انها افزوده می شود که به نظر من به جای 25 هزار مقاله اگر 500 مقاله با کیفیت چاپ می کردیم بهتر از این همه مقاله بی فایده بود.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    38 1
    چندین ماه است که تمام وقتم را در دانشگاه ( لپ تاپم ترکیده و قطعه اش وارد نمیشه و پول ندارم یه لپ تاپ نو بخرم!!!) از صبح تا شب برای بالا بردم ایمپکت فکتور مقالم .... کار می کنم. گاهی میبرم، دیوانه میشوم، تا یک الگوریتم را بسازم یا ... نمی دانم !!! شاید اگر 4 میلیون تومن داشتم ... هم مقاله داشتم ....هم لپ تاپ داشتم.... وقت داشتم و قطعا سرخورده نبودم !!!! راستی یک سوال می شود با پول توان خرید ؟
    • بدون نام IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
      8 6
      سلام..... مرسی از نظرت.... کاملا بجا و به موقع بود.... هر چند بقول دوستان، مقاله ها که از هوا نیومده، به هر حال یکی براش زحمت کشیده، منتها اونی که زحمتش رو کشیده مجبور شده بفروشه به کسی که زحمتی براش نکشیده.... ایشالا کار شما هم درست شه دوست عزیز...... و یک چیز رو هیچوقت فراموش نکن.... کسی که با پول یه چیز رو بدست میاره هیچ لذتی ازش نمی بره اونم راجع به مسائل علمی.... من خودم یه جواب اشتباهی که با تحلیل خودم به دست آوردم رو با صد تا جواب عدد سازی شده ای که می تونستم بکنم و الکی مقاله بدم عوض نمی کنم..... ایشالا موفق باشی
  • بدون نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    26 2
    اگر من چهار سال دکتری خودم را به جان کندن برای چاپ چند مقاله ی ISI برای حل یک مشکل واقعی (حتی مشکلی که قبلا در خارج از کشور حل شده و کار جدیدی نیست) صرف کرده بودم و کاری انجام می دادم که واقعا یک مشکلی را حل می کرد خیلی بهتر بود. در بی فایده بودن چاپ مقالات انبوه ISI همین بس که درصد بسیار بسیار کمی از این مقالات عملا مشکلی را از جامعه حل می کنند. اما اساتید به خاطر امتیازات چاپ مقاله مرتبا به دانشجویان فشار می آورند و البته برخی دانشجویان هم با راه های غیر علمی که برای چاپ مقاله پیدا می کنند، سطح توقع اساتید را بالا می برند و این رقابت ناسالم همین طور ادامه می یابد
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    9 1
    متاسفانه مشکلات يکي و دوتا نيست :( در خارج از کشور، به هيچ وجه پولي براي اجراي تز داده نميشه، مگر اينکه مشکلي از مشکلات صنعت و ادارات را حل کنه يعني صنعت و ادارات پول به دانشگاه ميدهند که دانشگاه و استاد، دانشجو بگيرند و مشکل را حل کنند در ايران هم تنها راه شکوفايي کشور و علم به معناي واقعي، استقلال سيستم و بودجه دانشگاه از حکومت هستش اين طوري دانشگاه مجبوره کار خوب انجام بده، پروژه جذب کنه، استاد کار بلد جذب کنه، امکانات مرتبط بخره اونوقت مقالات ارزش کاري و اجرايي پيدا مي کنه
  • بدون نام US ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    5 2
    چند نکته بسیار مهم: 1. در اینکه دانشجویان ایرانی سخت کوش شده اند و از سویی دیگر انتشاراتی هستند که در ازای دریافت پول مقاله چاپ می کنند شکی نیست. نکته مهم اینجاست که بسیاری از این مجلات به ظاهر ISI در کشورهایی مانند پاکستان، مصر و هند چاپ می شوند و از انجاییکه در لیست موسسه تامپسون (Thomson Reuters Master Journal List) قرار گرفته اند در کشور ما ISI محسوب می شوند و از این تاییدیه موسسه تامپسون برای درآمدزایی غیرمجاز استفاده می کنند. این لیست چیزی در حدود 20 هزار مجله را شامل می شود که تنها در حدود 7 هزارتای آنها دارای ضریب تاثیر (IF) هستند و در لیستی به نام JCR قرار دارند و مجلات JCR واقعا باارزش محسوب می شوند.
  • بدون نام US ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    1 1
    چاپ مقاله در مجلات دارای IF کار بسیار دشواری است چرا که حداقل دو داور خبره مقاله شما را داوری خواهند کرد و سپس سردبیر بررسی نهایی را با توجه به نظرات خود و داوران انجام می دهد. و بدون شک انتشارات (مجلات) معتبر در ازای دریافت مقداری پول حیثیت خود را به تاراج نمی گذارند. لینک حدود 20 هزار مجله موسسه تامپسون که تنها حدود یک سوم آنها واقعا باارزش هستند: http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/ برای دسترسی به لیست آپدیت شده JCR نیاز به اکانت هست البته نسخه های سال قبل معمولا در وب قابل دسترسی هست.
  • بدون نام US ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    1 0
    2. به سادگی می توان کیفیت یک مجله را بررسی کرد: - انتشارات: انتشاراتی مانند Elsevier، Wiley، Springer، Taylor
  • بدون نام US ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    3 1
    - با بررسی هیئت تحریریه مجله به راحتی سطح آن مشخص خواهد شد. - با بررسی ملیت کسانی که درآن مجله مقاله چاپ کرده اند (اگر تعداد زیادی ایرانی باشند سوال برانگیز خواهد بود). پس اولین سوالی که از کسانی که ادعای فروش مقالات ISI می کنند را باید پرسید این هست که کدام لیست: لیست 20 هزارتایی که بسیاری از آنها هم از سوی وزات علوم بی ارزش یا کم ارزش هستند یا لیست JCR؟ ضریب تاثیر مجله چند است؟ و کدام انتشارات؟ اگر کسی واقعا ادعای چاپ مقاله در انتشاراتی مثلا مانند Elsevier را داشته باشد شک نکنید که ارزش آن را با این مبالغ نمی شود تعیین کرد! و نهایتا مطالب فوق از قول کسی است که خود تا کنون مقالات بسیاری را در مجلات معتبری که همگی دارای IF و شناخته شده هستند چاپ کرده است و دغدغه او رشد صحیح علمی است.
    • بدون نام MY ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      5 1
      سرکار خانم یا جناب آقای دکتر. خواستم اضافه کنم که فقط چا‍پ مقالات زیاد آنهم در مجلاتی که ایمپکت فکتور پایین دارند و یا اصلا ندارند آن هم با همت دانشجویان کار سختی نیست. مهم این است که مقالات با سایتیشن بالا داشته باشیم و ترجیحا نویسنده اول مقاله هست که کننده کار هست و الباقی...
  • حسن IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    9 1
    ای کاش یه مقدار هم به همین مجلات علمی پژوهشی داخلی ایران توجه کنید؛ به خدا قسم پیرت می‌کنند و فقط هم براشون رابطه مهم هستش، من دانشجوی ارشد مدیریت هستم، پس از اینکه 5 ماه از ارسال مقالم به یکی از نشریات مدیریت گذشته بود و هر ماه پیگیری می‌کردم، یکی از داوران که از اساتید دکتری مدیریت بود به من گفت اگر اسم من رو اول مجله بزنی مقالت رو چاپ می‌کنم؛ علاوه بر اون مجلات دانشگاه امام حسین که پارتی‌بازی رو به اوج خودش رسوندن، الآن 2 سال مقالم رو برای این دانشگاه فرستادم و 10 بار هم ایمیل زدم ولی میبینی طرف 3 ماهه مقالش رو فرستاده و چاپ شده من ترجیح میدم برای خارجی‌ها مقاله بفرستم ولی برای مجلات داخلی نفرستم
  • حسن IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    4 1
    ای کاش کمی هم در مورد وضعیت افتضاحی که چاپ مقالات علمی پژوهشی در نشریات داخلی دارن می‌نوشتید، ای کاش به مجله‌های دانشگاه امام حسین سری بزنید و برای امتحان یک مقاله براشون بفرستید تا ببینید اگر پارتی نداشته باشید بعد از 2 سال هم مقالتون رو چاپ نمی‌کنن، تازه هر ماه باید ایمیل بزنی و خواهش کنی، اینا درسته؟ درسته که داور مجله به شما بگه برای چاپ مقالت باید اسم من رو اول بزنی؟ به خدا قسم حاضرم برای مجلات معمولی خارجی مقالم رو بفرستم ولی برای اینا نفرستم
  • امین IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    3 4
    سلام چقدر ما ایرونیا دوست داریم با هر چیز خوب خودمون برخورد بد بکنیم؟ بابا جان فرض کنید در ایران تقلب می شه وخرید و فروش میکنن، آی اس آی که اینطوری نیست . مقاله باید پدر و مادر داشته باشه تا بپذیرن. اون پول رو اگه شما به آی اس آی می دین که چاپ کنه حق با شماست ولی اینطور نیست . نهایتاً آن پ.ل را شما به یک محقق ایرانی می دین و از او می خرین. خوب این چه اشکالی در کلان مطلب داره؟ تعداد مقالات ایرانی را که تغییر نمی ده همان 25 هزار خواهد بود.
    • ارسطو IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      11 1
      آيا با مقاله ISI تقلبي كه فرد ديگري آن را نوشته مدرك دكتري بگيريد كار خوبيست.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      1 1
      کاملا درست . کسی که مقالرو برای خریدار مینویسه پژوهشگرو- دیگه الکی هم نیست
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    2 2
    تو سایت خودتون یه تبلیغ هست که گفته با50تومان مدرک تحصیلی بگیرید
  • رضا IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    3 1
    وضع مقاله سازی در پزشکی فاجعه بار است/
  • بدون نام IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    2 2
    این سایت که زده با 50 هزار مدرک تحصیلی بگیرید فقط شعارش اینه.نوع آموزش و نوع آموزشش خیلی پیشرفتس.یه نگا بش بندازید بعد قضاوت کنید
  • زهرا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    2 2
    با سلام ترجمه انواع متون از جمله مقالات ای اس ای در تمامی رشته ها با نارل ترین قیمت توسط گروه ما ترجمه می شود لطفا ما را یاری رسانید کیانی پور