سابقه برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری در دنیا به بیش از 50 سال پیش بازمی‌گردد.

علی افتخاری: این روزها که در آستانه برگزاری یازدهمین دوره ریاست جمهوری قرار داریم، نحوه برگزاری مناظره‌های‌ تلویزیونی بین هشت نامزد این دوره از انتخابات نقل محافل است.

در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 برای نخستین بار مناظره‌های انتخاباتی بین نامزدها، و به صورت دو نفره برگزار شد، اما امسال با توجه به تعدد کاندیداها این امکان وجود ندارد و قرار است مناظره‌ها به صورت گروهی برگزار شود. ضمن اینکه خود این مناظره‌های جمعی به لحاظ فرم و اجرا دچار تغییراتی شده است.

مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری در سراسر دنیا اشکال متفاوت دارد، اما هدف مشترک تمام این مناظره‌ها جلب آرای رای‌دهنده‌هایی است که هنوز درمورد اینکه چه کسی را باید انتخاب کنند، تصمیم قطعی نگرفته‌اند یا کسانی که وابستگی فکری یا سیاسی با هیچ یک از نامزدها ندارند.

ایالات متحده آمریکا در زمینه برگزاری مناظره‌های تلویزیونی پیشگام است. تاریخ برگزاری مناظره‌های تلویزیونی در این کشور به انتخابات ریاست جمهوری سال 1956 بازمی‌گردد.

در آن سال آدلای استیونسن فرماندار سابق ایلینویز و استس کیفوور سناتور سابق که هر دو از حزب دموکرات بودند، برای پیروزی در انتخابات درون حربی به مدت یک ساعت در میامی با هم مناظره کردند. کوئینسی هاو از ای‌بی‌سی نیوز مجری این مناظره بود. در نهایت استیونسن به عنوان نامزد حرب دموکرات انتخاب شد، هرچند در انتخابات ریاست جمهوری آن سال رقابت را به دوایت دی. آیزنهاور نامزد جمهوری‌خواهان واگذار کرد.

سال 1960 برای اولین بار مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری در سراسر آمریکا پخش شد. در آن سال سناتور جان اف. کندی از حرب دموکرات و ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت از حزب جمهوری‌خواه برای پیروزی در انتخابات در چهار مناظره شرکت کردند.

اولین مناظره 26 سپتامبر در شیکاگو برگزار شد و 70 میلیون نفر از جمعیت 179 میلیون نفری آمریکا در آن سال را پای گیرنده‌ها کشاند تا یکی از پربیینده‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون آمریکا لقب بگیرد. این همچنین اولین مناظره تلویزیونی بین دو نامزد از دو حزب مطرح آمریکا در فصل انتخابات بود.

بسیاری مورخان اعتقاد دارند ظاهر رنجور و عرق‌کرده نیکسون در آن مناظره‌ها دلیل شکست او در انتخابات آن سال بود. در حالی که همه باور داشتند او و کندی به لحاظ اطلاعات در زمینه مسائل سیاسی در یک سطح بودند.

مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در سال 1992
مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در سال 1992 

اضافه شدن تلویزیون به انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها را وادار کرد نه تنها به موضوعات جدی مانند مسائل سیاسی توجه نشان بدهند، بلکه به مسائل ظاهری چون نوع لباس پوشیدن و مدل موی خود هم توجه کنند.

پس از انتخابات سال 1960 برای سه دوره مناظره‌های تلویزیونی در آمریکا برگزار نشد تا سال 1976 که بار دیگر نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌های تلویزیونی شرکت کردند.

از آن زمان تاکنون مناظره‌های تلویزیونی به طور مرتب برگزار می‌شود، هرچند قالب‌ و شکل برگزاری آن دچار تغییر شده و تعداد تماشاگران آن هم تغییر کرده است.

مناظره سال 1980 در آمریکا حدود 80 میلیون بیننده داشت (در آن سال جمعیت آمریکا حدود 226 میلیون نفر بود). در سال‌های اخیر تعداد ببینده‌های تلویزیونی مناظره‌های انتخاباتی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. به عنوان مثال اولین مناظره نامزدها در سال 2000 حدود 46 میلیون ببینده داشت.

جدول زیر شامل اطلاعاتی درمورد شکل و وضعیت مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا از 1960 تاکنون است.

جدول مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا
برای دیدن جدول در ابعاد اصلی اینجا را ببینید

5758 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    47 3
    مهمترین چیز افزایش حقوق کارمنداست امسال با توجه به تورم خیلی حقوق کم اضافه شد من هنوز جرات خرید شیر و گوشت و میوه رو ندارم
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    0 0
    همه یک حرف میزنند مناطره ای وجود نداره.در ضمن بگن چه جوری این کارها را میخوان انجام بدند تورم مهار میشه گرانی حل میشه بیکاری جمع میشه