نمایشگاهی در موزه طراحی لندن با عنوان «آینده اینجا است» در حال برگزاری است که به نقش فناوری‌های نوین و کاربرد آنها در زندگی امروز پرداخته است.

مجید جویا: امروزه صنعت در میانه انقلابی قرار دارد که ظاهر و احساس هر چیزی را که به طور روزمره می‌بینیم، عوض خواهد کرد. اکنون در موزه طراحی لندن، نمایشگاهی با نام «آینده اینجا است» در حال برگزاری است، که هدف آن نشان دادن این امر است که فناوری‌های نوظهوری مانند چاپ سه بعدی و دستگاه‌های الکترونیک انعطاف پذیر چگونه شیوه تولید محصولات را عوض می‌کنند. نیوساینتیست، تعدادی از آثار این نمایشگاه را انتخاب کرده که با هم می‌بینیم:

1- چاپگر سه بعدی رومیزی

چاپ سه بعدی سروصدای خیلی زیادی به پا کرده است، اما در عمل تولید اشیا با استفاده از آن، چگونه است؟ موزه طراحی به بازدید کنندگان اجازه می‌دهد که با استفاده از یک لشکر کوچک چاپگرهای سه بعدی، دست به آزمایش آن بزنند. یکی از مدل‌ها، که در تصویر شماره 1 می‌بینید، از لیزر استفاده می‌کند تا رد شکلی را روی یک سینی رزین مایع رسم کرده و لایه نازکی را جامد کند.لایه‌های بعدی به ترتیب روی هم سوار می‌شوند و در نهایت شما یک جسم جامد کامل با جزئیات دقیق دارید.

2- کامپیوتر Raspberry Pi (کلوچه تمشک)

کامپیوتر رسپری‌پای در کمبریج انگلیس و برای استفاده در مدارس به عنوان یک ابزار کمک آموزشی طراحی شده است، این کامپیوتر کوچک به اندازه یک کارت عابر بانک است ولی قدرت آن به حدی است که می‌تواند برنامه‌های پردازش متن، بازی ها و حتی نمایش ویدیوهای با کیفیت بالای HD را اجرا کند. هر دستگاه از آن تنها 25 پوند (نزدیک به 120 هزار تومان) هزینه دارد و کاربران می‌توانند کدهای برنامه نویسی خود را نیز بر روی آن بریزند. این دستگاه قلب خیلی از گیک‌ها و علاقه‌مندان تجهیزات الکترونیک را در سراسر دنیا ربوده و جالب‌تر این‌که می‌توان از آن برای کنترل دستگاه‌های موجود خود هم استفاده کنید. تا به حال، از این ابزار برای فرمان دادن به قایق‌های بدون سرنشین کنترل از راه دور، مدیریت سیستم نور منزل و حتی در تولید اتوماتیک غذاهای خانگی استفاده شده است.

3- توستر خوشبین‌ها

این دستگاه با آن اسم شوخ جالبش، یک نمونه از «طراحی بادوام احساسی» است، فلسفه‌ای که تلاش می‌کند با ایجاد نوعی ارتباط احساسی بین یک محصول و مصرف‌کنندگان، فرهنگ دور ریختن را تضعیف کند. این توستر از آلومینیوم خاصی ساخته شده، و بر خلاف خیلی دیگر از محصولات مدرن، طراحی‌اش به گونه‌ای است که به راحتی قابل تعمیر باشد. برای مثال المنت‌های حرارتی آن را می‌توان تنها با باز کردن 4 چفت، از جا در آورد و تعویض یا تعمیر کرد، و خوب وقتی به این راحتی می‌شود توستر را تعمیر کرد، چرا یکی دیگر بخرید؟

4- صندلی چاقالو

صندلی چاقالو شاید شبیه یک بادکنک باد شده عجیب و غریب باشد، ولی در حقیقت محصول چاپ سه بعدی است و از جنس پلاستیک بازیافتی یخچال. پلاستیک مورد استفاده به یک خمیر تبدیل می‌شود، و هر کدام از اجزای صندلی، لایه با لایه ساخته می‌شود. حتی دور ریزهای فرایند هم دوباره استفاده شده و به بست‌هایی تبدیل می‌شوند که چند صندلی چاقالو را به هم می‌چسبانند.

5- دوچرخه چوبی دست ساز

این دوچرخه چوبی کودکان یک مثال خوب از «هک کردن ایکیا» است؛ تجربه استفاده از قطعات لوازم منزل تولیدی شرکت سوئدی ایکیا و سر هم کردن آنها برای تولید محصولی به غیر از چیزی که در دفترچه راهنمای محصول آورده شده است. این دوچرخه از چیزهایی ساخته شده که در صورت سوار شدن طبق دستورالعمل ایکیا (موجود در اینترنت) باید تبدیل به دو میز از نوعی می‌شدند که در سمت چپ تصویر مشاهده می‌کنید.

6- کفش‌های تجزیه پذیر

خیلی از اموال ما وقتی به پایان عمر مفید خود برسند، جایی جز محل‌های دفن زباله در انتظارشان نخواهد بود. ولی محصولات سری لینسایکل پوما، بیشتر دوستدار محیط زیست هستند. برای مثال بخش بالایی این کفش‌ها از کتان طبیعی ساخته شده و کفی کفش هم از جنس پلاستیک تجزیه پذیر است. کافی است کفش‌های ورزشی خود را ریز ریز کنید، آنها به تدریج تبدیل به کمپوست طبیعی می‌شوند.

7- لباس دی‌ان‌ای

پروژه لباس دی‌ان‌ای، یک کلکسیون لباس است که دانش، فناوری و مد را با هم ترکیب کرده است، که در طراحی خود از دی‌ان‌ای الهام گرفته است. بخش‌های غیر پارچه‌ای از ترکیبات نایلون سفید چاپ شده با چاپگرهای سه بعدی تولید شده‌اند، که با استفاده از اتصالات توپی‌شکل به هم وصل می‌شوند و ساختار مولکولی دی‌ان‌ای را شبیه سازی می‌کنند. ساختار نهایی را می‌توان به بی‌نهایت شکل درآورد، قابل انعطاف است و تنظیم اندازه آن ساده است.

53271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    7 3
    خیلی قشنگه.ممنون
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    26 2
    ما کلی مونده به حال برسیم چه برسه به آینده!!!!!!!
  • سعید A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    6 0
    :)) اون دوچرخه‌هه که به نظرم بی‌مزه‌ترینشون بود، با خوندنِ توضیحش تبدیل شد به بامزه‌ترینشون برام
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    1 1
    ببينم اسم وسيله هاشو ترجمهكرديد يا اصليه چون يه جاهايي بي معني و بي ربطه