بهترین عکس‌های فضایی هفته را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با ما مرور کنید: از پازل فضایی و مارپیچ شاهانه گرفته، تا پرواز ویرجین گالکتیک و سفیدشدگی دریاچه اونتاریو.

پرواز به سوی فضا
سفینه مسافربری زیرمداری ویرجین گلکتیک، Spaceship2، طی دومین پرواز آزمایشی خود بر فراز صحرای موهاوی در حال شکستن دیوار صوتی است. این هواپیمای موشکی پس از اینکه توسط هواپیمایی ترابری رها شد، موتورهای خود را به مدت 20 ثانیه روشن کرد تا به ارتفاع 21 کیلومتری صعود کند. سفینه Spaceship2 به عنوان نخستین پرواز موشکی تجاری قرار است طی سفری دو ساعته به لبه فضا و ارتفاع 112 کیلومتری برود، به مدت 5 دقیقه در جاذبه تقریبا صفر فضا باقی بماند، و سپس با سر خوردن (همانند گلایدر) به سوی زمین باز گردد.

پازل فضایی
این عکس کاشی‌کاری مانند، تلاش اخترشناسان را برای خلق نخستین تصویر کامل از آیو، قمر آتشفشانی مشتری به تصویر می‌کشد؛ تصویری که با استفاده از عکس‌های تهیه شده فضاپیمای ویجر 1 هنگام عبور از کنار این قمر و در سال 1979 / 1358 گرفته شده بود. اگرچه امروزه تصاویر پردازش شده رایانه‌ای از این قمر را به راحتی می‌شود روی اینترنت پیدا کرد؛ اما آن سال‌ها اخترشناسان مجبور بودند همانند قطعات پازل، این تصاویر ارسالی از فاصله 965 میلیون کیلومتری را کنار هم بگذارند تا بتوانند تصویر نهایی را به دست آورند.

حلقه‌های خورشید
10 روز پیش، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) تصویری از تندباد خورشیدی را ثبت کرد؛ پدیده‌ای که شبیه به قوس‌های عظیمی از پلاسمای داغ به نظر می‌رسد که از سطح خورشید به بیرون منفجر شده است. خورشیدشناسان عقیده دارند که این حلقه‌های ناپایدار از گازهای فوق باردار مستقیما به جوشش ذرات باردار موسوم به فوران تاج خورشیدی (CME) مرتبط است.

سفیدشدگی آبکی
این عکس که توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده، پدیده موسوم به «رخداد سفیدآب» را در دریاچه اونتاریو به تصویر می‌کشد. چنین اتفاقی زمانی رخ می‌دهد که تغییرات دما و اسیدیته آب در اواخر تابستان موجب شکل‌گیری ذرات ریز کربنات کلسیم شده، و باعث می‌شود تا ظاهر آب به رنگ شیری در آید.

مارپیچ شاهانه
در فاصله 65 میلیون سال نوری از زمین، کهکشان مارپیچی موسوم به NGC 1398 همچون فرفره‌ای وهم‌آلود مشغول درخشش در صورت فلکی کوره است. این کهکشان با پهنایی معادل 135 هزار سال نوری اندکی بزرگ‌تر از کهکشان راه شیری است، اما تعداد ستارگان آن تنها یک دهم ستارگان کهکشان ما است. این عکس بخشی از پروژه «نقشه‌برداری انرژی تاریک» است که توسط تلسکوپ 4 متری ویکتور ام. بلانکو مستقر در شیلی انجام می‌شود. هدف از انجام این پروژه، تهیه تصاویر رنگی از بیش از 300 میلیون کهکشان و 100 هزار خوشه کهکشانی، تا فواصل دوردست 8 میلیارد سال نوری از زمین است.

دنباله دود


این تصویر هوایی از جزیره آتشفشانی فوق فعال Paluweh Island اندونزی، توسط ماهواره مشاهداتی زمین Landsat 8 تهیه شده است. دنباله‌ای از دود سفیدرنگ که تا اقیانوس امتداد یافته است، و نوارهایی از زمین سوخته و خاکستری در قسمت شمال غربی جزیره، از فوران مرگبار و جریان گدازه‌های مذاب دهانه آتشفشان ایجاد شده است؛ فورانی که ماه گذشته باعث مرگ 5 نفر از ساکنان منطقه شد.

۵۳۲۷۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    51 2
    تبارك الله احسن الخالقين...
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    13 1
    اون حلقه های خورشید از همشون قشنگ تر بود. کاش عکسش رو با کیفیت بالا داشتیم.
  • مهدی جنجال IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    11 4
    چرا عکس ماهواره امید رو نذاشتن؟؟؟؟!!!!!!!!!!!:))))))))))))))))))
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    ازنشانه ها عجیب خلقت