نمایندگانی از دولت و مجلس با حضور در قاب تلویزیون با مردم سخن گفتند.

شب گذشته حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی دولت و حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس مهمان برنامه «دیروز، امروز، فردا» بودند و درباره سفر رییس جمهور کشورمان به نیویورک و جلسه مشترک دولت و مجلس گفت و گو کردند.

آنچه در ادامه می آید، گزیده​ای از سخنان نمایندگان دولت و مجلس در تلویزیون است که از سوی روابط عمومی این برنامه ارسال شده است:

موضوع

سخنان انصاری معاون پارلمانی دولت

سخنان ابوترابی​فرد نایب رئیس مجلس

روابط دولت و مجلس

نامه تقدیر نمایندگان مجلس از مواضع رئیس جمهور در نیویورک نشان می دهد که در مسائل کلان ملی بین مجلس و دولت همدلی و  وفاق برقرار است. مواضع مثبت مجلس نقش  زیادی در حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا دارد. اگر در دنیا این حس به وجود بیاید که در مسائل  کلان هیچ مشکلی بین ارکان نظام وجود ندارد و هم افزایی قوا وجود دارد، برگ برنده در دست ما خواهد  بود و آن ها با ما راحت تر راه خواهند آمد.

......

سفر رئیس جمهور به نیویورک

رئیس جمهور با ادبیات مناسب که برای دنیا قابل درک و اعتماد باشد، توانست به قول دبیر کل سازمان ملل به ستاره این اجلاس تبدیل شود. فضای رسانه ای آمریکا برای چند روز به طور کامل در اختیار ایران بود. رئیس جمهور توانست پیام صلح، آشتی، حاکمیت خرد و عقل و... را به دنیا منتقل کند و این ذهنیت را که ایران به دنبال برد- باخت است را شکست و نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال بازی برد- برد است. در این عمل، اولین گام شکستن تحریم‌ها محقق شد چرا که تا پیش از این مقامات اروپایی ملاقات و دیدار با مقامات ایرانی را به نوعی تحریم کرده بودند اما در این سفر، روحانی 18 ملاقات با سران شرکت کننده  اروپایی در این اجلاس داشت.

اوباما در سخنرانی خود 25 بار از کلمه ایران  استفاده کرد. دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور توانستند از ظرفیت خلق شده در نظام که به اقتدار سیاسی، اقلیمی، امنیتی و... تکیه دارد، خوب  استفاده کنند.

آمریکا برای برون رفت از مشکلات داخلی نیازمند حل مسائل خود با ایران است.

مذاکرات ایران و آمریکا

انتظاری که در آستانه سفر رئیس جمهور به آمریکا به وجود آمد، انتظار حل مشکلات، برداشته شدن دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا بود. روحانی به دلیل مصالحی که داشت از جمله عدم  وجود فرصت کافی برای برنامه ریزی دیدار با رئیس جمهور آمریکا، به درخواست دیدار با رئیس جمهور آمریکا پاسخ مثبت نداد. صهیونیست ها از این  سفر و مواضع روحانی به شدت  عصبانی بودند و این موضوع را به جامعه آمریکا القا کرده بودند که ایران در صدد تحقیر آمریکایی‌هاست اما روحانی در سخنرانی‌های خود در نیویورک اعلام کردند که ایران هیچ وقت به دنبال تحقیر هیچ دولت و ملتی، از جمله آمریکا نیست.

رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید و در مشهد سخنرانی کرده و شرایط مذاکره با آمریکا را تشریح کردند. ایشان  گفتند که به این مذاکرات "خوش‌بین" نیستند و آمریکا را در موضع حل چالش از راه مذاکره نمی‌بینند و  بعد فرمودند با توجه به درخواست‌های آمریکا و نامه‌های رسیده  از سوی طرف مقابل برای مذاکره، در چارچوب خطوط قرمز، منعی برای مذاکره نمی‌بینم. یکی از خطوط قرمز ما که رئیس جمهوری و مسولین دستگاه دیپلماسی هم به آن تاکید کردند، موضوع غنی سازی اورانیوم در داخل کشور است که آن را حق مشروع خود می‌دانیم. در این حوزه البته ممکن است حواشی‌ای هم وجود داشته باشد اما چارچوب حرکت در اوج کارآمدی ایفای نقش به انجام رسیده است.

اصلاح لایحه بودجه

بودجه سال 210هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که منابع تامین بودجه بیش از 150 هزار میلیارد تومان نیست. این یعنی بودجه غیرواقعی بسته شده است. دولت برای تنظیم درآمدها و هزینه‌ها به صورت مرتب و در سطوح مختلف جلسات  مختلفی را برگزار می‌کند تا به نتیجه  مطلوبی در این زمینه برسد. پرداخت یارانه‌ها در اولویت دولت است، اما  باید در نوع پرداخت‌ها تغییراتی انجام  شود. در نهایت دولت تمام تلاش خود  را به کار بسته تا کشور را از این رکود تورمی و بازار را از فضای التهاب خارج نماید.

سعی دولت بر این است که بودجه 93 را در موعد قانونی به مجلس تقدیم کند. بودجه سال 92 چهار ماه از زمان خود را از دست داد و این برای کشور قابل قبول نبود. ما تلاش می‌کنیم  لایحه بودجه 93 را در زمان معین ارائه کنیم.

چند صد هزار میلیارد تومان از طرح‌های ناتمام و کلنگ خورده روی دست دولت است. در واقع دولت کارش را در شرایطی آغاز کرده که دولت امکان تخصیص بودجه  به طرح‌های عمرانی را ندارد. با این شرایط، دولت نزدیک به 30 سال فرصت نیاز دارد که طرح های ناتمام را به پایان برساند. زمانی از تعداد مصوبات و تعداد کلنگ‌هایی که به زمین زده می‌شد، مشعوف بودند اما به این که آیا اعتباری برای این کارها در نظر گرفته شده یا نه، فکر نمی‌کردند.

متأسفانه نگاه به بودجه نفتی باعث شده هزینه‌های جاری کشور در سال 1391 به نزدیک 100 هزار میلیارد برسد که این رقم در بودجه 92 بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده است. دولت و مجلس باید برای کاهش و مدیریت هزینه‌های جاری و افزایش بهره‌وری در نظام به یک نگاه مشترک برسند. ما باید بودجه سال 93 را با همکاری مشترک مجلس و دولت و با نگاه درست به منابع و هزینه‌ها تنظیم کنیم. در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری که در برنامه پنجم توسعه هم لحاظ شد، پیش بینی شده  بود که حداقل 20 و حداکثر 25 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق  توسعه ملی واریز شود. برای بودجه  سال 93 هم پیش بینی شده که حدود 26 درصد از فروش نفت و فرآورده‌های آن به صندوق توسعه ملی واریز شود. دولت با توجه به کسری منابع، پیش بینی کرد که این در آمدها به 20 درصد برسد و 6 درصد باقی به دولت واگذار شود که مجلس با کلیت این موضوع  موافق است اما در جزئیات هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است.

هدفمندی یارانه​ها

. یکی از هدف‌های هدفمندی این بود که برای بازتولید ثروت و سرمایه گذاری شود ولی در نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قطعاً کارهای خلاف قانون هم انجام  شده و متاسفانه در جهت عکس اهداف این قانون حرکت شده است. اگر پرداخت نقدی یارانه‌ها بخواهد ادامه پیدا کند، باید در مورد تامین منابع صحبت شود. ما در مسائل کلان مثل اصلاح فاز اول هدفمند کردن یارانه ها باید به تفاهم مشترکی با مجلس برسیم که به شخصه به این تفاهم امیدوارم و این عزم را در مجلس می بینم.

قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از مترقی‌ترین قوانین مصوب مجلس است و در عرصه اقتصاد هم مهم‌ترین و اثرگذارترین قانون است. به نوبه خودم از دولت دهم برای ورود با شجاعت در عرصه اجرای این قانون تشکر می‌کنم اما ما باید قانون را به درستی  اجرا می کردیم. در قانون این طور  پیش بینی شده بود که 30 درصد از فروش درآمدهای نفتی برای حمایت از تولید  صرف شود که این موضوع انجام  نشد و منشاء ایجاد چالش در این  عرصه شد. ما از دولت انتظار داریم دولت در لایحه بودجه سال آینده اجرای  مراحل بعدی قانون هدفمندی را هم پیش بینی کنند.

سه وزیر باقی مانده

انشالله بعد از هفته تعطیلی مجلس وزرا معرفی خواهند شد. رئیس جمهور مشغول بررسی است و در نهایت بهترین گزینه‌ها را برای تصدی سه وزارتخانه باقی مانده معرفی خواهد کرد. در مورد استانداران هم باید بگویم که در دولت آقای هاشمی، آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد، مرسوم نبود که برای تعیین استانداران از نمایندگان استعلام شود. وزیر کشور سعی می‌کند که نظرات نمایندگان را بگیرد اما استانداران در برابر دولت پاسخگو هستند و نمایندگان باید این موضوع  را بپذیرند.

ما  از دولت انتظار داریم که در این مورد به تعامل حداکثری با مجلس برسد تا وزرا با بالاترین رای به رای اعتماد مجلس برسند. در این راستا رایزنی‌هایی با دولت داشته و خواهیم داشت تا به نتیجه خوبی برسیم. در مورد استانداران هم وزیر کشور تعامل خوبی با نمایندگان مجلس دارد ولی تقاضای ما این است که این تعامل بیشتر شود تا بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

 

 /2929

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم سادات میرتاج الدینی IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    2 0
    ما در اینجا چه بگوییم که برای وام ساخت مسکن بنیاد مسکن دو ساله که به بانک صادرات معرفی شدم و تا الان بهم وام نداده اند تا ساخت خانه ام را آغاز کنم.درضمن بانک میگه وام 21درصد سود دارد و بنیاد مسکن میگه بیشتر از 4درصد خلاف قانون است و مابقی 4درصد رو بانک از دولت میگیرد.برای آشناها وام شهری دادند و برای من گفتند باید وام روستایی بگیرم.خلاصه تا الان بعد از کلی هزینه مطعطل گرفتن این وام بیش از دو سال هستم
  • مریم سادات میرتاج الدینی IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    2 0
    معرفی شده ام به بانک صادرات گلباف کرمان
  • بچه گلباف کرمان و طرفدار مس کرمان IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    2 0
    دوست عزیز فقط در بانک صادرات اینجا این خبره و از شانس بد ما،من هم به اینجا معرفی شدم.کاش یکی باشه و رسیدگی کنه
  • مریم سادات میرتاج الدینی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    1 0
    دوستان امروز بعد از گذشت بیش از دوسال رفتم سراغ وام مسکن رو از همون بانک بگیرم و گفتند سهمیه دیگه ندارند و باید برم معرفی نامه بگیرم برای یک بانک دیگه.تو رو خدا شما بگید بعد از دو سال و گرفتن کلی سفته که امضا بانک پشتش هست و به درد هیج جای دیکه نمیخوره و اینهمه هزینه های اضافی و اینهمه انتظار ،آیا این انصافه؟شما بگید کجا برم برای وام مسکن؟کسی نیست به داد مردم اینجا برسه؟اصلا بگن برو فلان بانک،اونجا چقد باید معطل شم؟عدالت کجا رفته؟انصاف کجا رفته؟